Alavalikko

Perheet tarvitsevat pyöräteitä – myös Hämeentielle

Perheetkin pyöräilevät, kun se on näppärin ja turvallisin tapa hoitaa arjen kulkemiset. Kuva Amsterdamista 2013.

Perheetkin pyöräilevät, kun se on näppärin ja turvallisin tapa hoitaa arjen kulkemiset. Kuva Amsterdamista 2013.

Kirjoitin aiemmin, että pyörätiet tarvitsevat perheitä. Tarkoitin tällä sitä, että kun tunnolliset ja kunnolliset perheetkin pyöräilevät arkimatkojaan, syntyy paine tehdä kunnollisia pyöräteitä.

Tämä toimii tietenkin myös kääntäen niin, että perheet tarvitsevat hyviä pyöräteitä. Perheet hoitavat arkensa pyörällä, kun se on näppärin, turvallisin ja luontevin tapa hoitaa arkimatkat.

Kulkuneuvona pyörä on fiksuin tiiviissä kaupungissa. Siellä etäisyydet ovat lyhyitä ja fillarilla säästää parkkipaikan etsimisen vaivan. Siksi kööpenhaminalaiset ja amsterdamilaiset – sinkut, dinkut ja perheet yhtälailla – hoitavat arkensa pyörällä.

Siksi kuvittelisi, että Helsingin kantakaupunki olisi Suomen paras paikka pyöräillä. Se ei sitä ole. Pyöräteiden suunnittelusta vastaava Marek Salermo sanoi Tavarafillari.fin haastattelussa, että laatikkopyörien suursuosio olisi Helsingin ytimessä ongelma – pyöräväylät eivät yksinkertaisesti vedä nykyisellään kovin paljoa enempää pyöräilijöitä.

Kallion Hämeentie on hyvä huono esimerkki. Kalliossa vain joka viidennessä taloudessa on auto, ja asukkaita (myös lapsia) on pinta-alaan suhteutettuna enemmän kuin jotakuinkin missään muualla Suomessa. Siitä huolimatta kaupunginosan pääkadulla ei ole pyörätietä.

Perheenisä tai -äiti ei oikeasti lähde ajamaan lapset laatikkopyörän kyydissä samalla kaistalla viittäkymppiä kulkevien bussien ja taksien kanssa. Tai rupea kiertämään puolet pidempää ja mäkisempää matkaa, josta peruspyöräilijä ei pikkunyssäkkänsä kanssa selviä taluttamatta ylämäkiä.

Se perheenisä tai -äiti jättää pyörän kotiin ja hoitaa arkensa jotenkin muuten. Eikä hän ole ainoa.

Tässä on kyse ihan yksinkertaisista päätöksistä. Halutaanko, että entistä useampi kaupunkilainen liikkuu pyörällä? Jos halutaan, pannaan ne perhanan tiet kuntoon ja lopetetaan lässyttäminen.

 

Allekirjoita aloite Hämeentien pyöräkaistojen puolesta!

Allekirjoita aloite Hämeentien pyöräkaistojen puolesta!

Hämeentien pyöräväylien puolesta kerätään nyt nimiä kuntalaisaloitteeseen. Nimiä tarvitaan 10.000, jotta aloite etenee valtuustoon, ja kolmessa päivässä niitä on kertynyt jo melkein kolmannes. Helsingin Polkupyöräilijöiden Hepon aloittaman kampanjan tukijoiksi ovat ilmoittautuneet muun muassa Hakaniemen hallikauppiaat, lukuisat Hämeentien varrella sijaitsevat yritykset, Radio Helsinki sekä oma rakas Tavarafillari.finne.

Jos et ole vielä osallistunut, käy allekirjoittamassa aloite nyt. (Pahoittelut ulkopaikkakuntalaisille: tällä kertaa vain helsinkiläiset voivat osallistua, koska kuntabyrokratia.)

Vaikka Hämeentie ei sattuisi juuri omalle päivittäiselle reitille, kannattaa se silti allekirjoittaa. Aloitteella on laajempaa symboliarvoa. Vaatimalla pyöräkaistoja Hämeentielle vaadit samalla parempia pyöräväyliä kaikille Helsingin pääkaduille.

Lisätietoa kampanjasta osoitteessa hämeentie.fi.

, , ,

One Response to Perheet tarvitsevat pyöräteitä – myös Hämeentielle

  1. Profile photo of evergreenoflife
    evergreenoflife 21.5.2014 at 10:40 #

    Näinpä, mekin allekirjotimme aloitteen. Liikenne hämeentiellä on ihan hullua, varsinkin siinä risteyksessä! Hyi.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tällainen koottiin Jyväskylään vuosi sitten. Nyt niitä kootaan Helsingissä kolme lisää.
Tapahtuma: Lauantaina kootaan tavarafillareita Helsingin metrossa!

Kolme Bullitt-pyörää otetaan esiin laatikoista ja kootaan ajokuntoon Asematunnelin Kompassitasanteella lauantaina klo 11–14. Kokoamista voi seurata livenä myös tavarafillari.fissä.

Close