Alavalikko

Testissä: Strolla lastenkuljetuspyörä – pyörä, joka muuttuu rattaiksi

Strolla lastenkuljetuspyörä on kiva kaupunkifillari lapsen kanssa liikkumiseen.

Strolla lastenkuljetuspyörä on kiva kaupunkifillari lapsen kanssa liikkumiseen.

No tässäpä hauska peli! Strolla on kolmirenkainen lastenkuljetuspyörä, joka muuttuu parissakymmenessä sekunnissa rattaiksi.

Pyörä tuli Tavarafillarin kauppapaikalle jokin aika sitten myyntiin – myyjänä maahantuova firma Strolla –  ja herätti kovasti kiinnostusta. Nyt saimme vihdoin fillarin kunnolla koeajoon ja pääsimme polkaisemaan pienelle kierrokselle kesäiseen Helsinkiin.

Ja mikäs siinä, juhlivassa ja helteisessä kaupungissa Strollalla oli letkeä rullailla. Koeajokierros kulki Kaisaniemen juhla-alueelta Hakaniemen metroasemalle, sieltä metrolla Ruoholahteen ja kanavarannan ja Baanan kautta takaisin Maailma kylässä -festareille.

Tältä se näytti:

Havaintoja koeajolta

Strolla todella taittuu pienellä harjoituksella varsin nopeasti rattaista pyöräksi ja takaisin. Sanoisin, että pienellä rutiinilla tästä tulisi nopeampi kliketiklak-show kuin pyörän lukitseminen ja sen perään kiinnitetyn peräkärryn muuttaminen työntörattaiksi.

Juuri tätä ihasteli useampikin koeajon aikana juttusille tullut fillarifani. Siis sekä sitä, että pyörä muuttuu rattaiksi että sitä, että se kävi jo parin kerran harjoituksen jälkeen varsin ravakasti.

Lastenkuljetuspyöräksi Strolla on kevyt. Se painaa parikymmentä kiloa, noin puolet siitä mitä meidän perheen Bakfiets. Niinpä se rullailikin varsin kevyesti Helsingin keskustan katuja. Kolme vaihdetta tuntui riittävän ihan hyvin, eikä sähköapu vaikuttanut tarpeelliselta – toisin kuin raskaammissa perhepyörissä.

Rattaina Strolla selvisi tärkeimmästä testistä: se mahtui metron hisseihin eli Strollaa pystyy kuljettamaan näppärästi ympäri kaupunkia. Juuri tällaisessa käytössä Strolla tuntuisi olevan parhaimmillaan: nättinä päivänä pyörällä metrikselle, rattailla retkikohteen  lähelle ja pyörällä taas loppupätkä.

Strolla oli todella helppo jaa. Ajotuntuma pyörässä on hyvin fillarimainen, kiitos kääntyvien eturenkaiden. Kaksipyörään tottuneen on huomattavasti helpompi lähteä tällä liikkelle kuin Christianian tai Bakfiets Cargotriken kaltaisella nivelohjautuvalla kolmipyörällä.

Mikään suurten kuormien pyörä Strolla ei ole. Siinä missä raskaalla Bakfietsilla tai Christianialla voi hurauttaa Prismaan ja tehdä koko viikon ruokaostokset kerralla, Strolla sopii pikemminkin parin uunituoreen croissantin, pienen lasipulloon pakatun jäälatten ja yhden lapsen eväsruokapurkin noutoon Stockan Herkusta. Tavaroita varten lastenistuimen alla on pieni tila, johon asettelin juomapullot ja vähän kameratarvikkeita koeajon ajaksi. Iso lähettilaukku ei pikkukoriin olisi mahtunut.

Koeajossa Strollalla rullailtiin rentoa vauhtia tasaisilla teillä, ja siihen se on tehty. Sporttista maastoajoa pyörä tuskin kestää, sen verran kevyeltä rakenne tuntui. Näin annetaan ymmärtää myös myyntiehdoissa: niiden mukaan takuu ei korvaa, jos pyörän rikkoo ajamalla täyttä vauhtia päin korkeaa kanttikiveä.

Lapsen on Strollassa hyvä istua. Kangasistuin vaikuttaa mukavalta ja siinä on tuhdit viisipistevyöt. Lisäksi pyörässä on poikkeuksellisesti myös aurinkosuoja, mistä plussaa.

Pyörä sopii noin 9kk-5v lasten kuljettamiseen.

Ja kyllä, jos pyörä näyttää ihan Tagalta, niin sitähän se on. Strolla on suomalaisen maahantuojan tuotemerkki, mutta pyörä tulee samalta kiinalaistehtaalta kuin paremmin tunnettu Taga. Tämän arvion rinnalla voikin lukea käyttökokemuksia Tagan lastenrataspyörästä.

Lisävarusteita tulossa

Strollan peruspakettiin kuuluu yksi pyörä ja yksi lastenistuin, mutta maahantuojan mukaan tulossa on lisävarusteita, joilla pyörä muokkautuu vähän useampaan käyttöön. Tulossa ovat

  • Istuin toiselle lapselle
  • Sadesuoja
  • Tavarankuljetuslaatikko

Näiden hinnasta tai saatavuudesta ei vielä ole tietoa, eikä myöskään kummemmin kuvia. Koska pyörä on kuitenkin käytännössä sama kuin Taga, myös lisävarusteet lienevät samoja.

Tagan (eli käytännössä Strollan) lisävarusteita.

Tagan (eli käytännössä Strollan) lisävarusteita.

Kenelle Strolla sopii?

Strolla on helppo ja tukevasti pystyssä pysyvä pyörä letkeään ja rauhalliseen pyöräilyyn. Mahdollisuus muuttaa pyörä rattaiksi on etenkin kaupungissa iso etu, kun fillarin saa näppärästi mukaan metroon, junaan tai kauppaan.

Strolla sopii parhaiten tuoreelle isälle, äidille tai isovanhemmalle, joka haluaisi nautiskella kauniista kesästä lapsen kanssa rennosti pyöräillen, mutta jopo ja turvaistuin -yhdistelmä tuntuu huteralta. Fillari on tyylikäs ja se kerää ihastuneita katseita, joten sillä on hyvä käydä näyttäytymässä lasten kanssa Kaivarin rannassa jäätelökioskilla.

Kuormakopan kanssa tästä saa myös tyylikkään, tukevan ja verrattain kevytkulkuisen pyörän kauppareissuille, jos tasapaino ei enää riitä kaksipyöräisellä ajeluun.  Isovanhemmat siis, huomio!

Vauhdikkaaseen urheiluajeluun, raskaaseen kuormankuljetteluun tai fillarisnobeille Strolla ei sovi. Kolmipyörä on vakaa itaissa vauhdeissa, mutta kovassa vauhdissa  se on vaarassa kaatua mutkissa.  Kevytrakenteinen Strolla ei kestä suuria kuormia (n. 30 kg +) eikä polkupyöräentusiasti vakuutu ns. spekseistä.

Hintaa Strollalla on 1190 euroa, tosin vielä parin päivän ajan (toukokuun loppuun asti) pyörän voi ennakkotilata alle tonnilla.

Ihan ilmainen Strolla ei siis ole, mutta se on silti halvimpia Suomesta saatavilla olevia lastenkuljetuspyöriä. Ja autoon verrattunahan lastenkuljetuspyörä on aina halpa ajoneuvo.

Strollan lastenkuljetuspyörää myy maahantuoja Strolla. Pyörä on myynnissä myös Tavarafillari.fin kauppapaikan kautta. Sivusto saa välityspalkkion kauppapaikan kautta tehdyistä tilauksista.

Strollan tuotesivulle

, , , ,

6 Responses to Testissä: Strolla lastenkuljetuspyörä – pyörä, joka muuttuu rattaiksi

  1. Profile photo of evergreenoflife
    evergreenoflife 27.5.2014 at 08:23 #

    Mietinkin miksi on niin tutun näköinen! Tagaa olenkin joskus ihastellut 🙂 Tälläistä menopeliä olisin kaivannut silloin kun oli vain yksi lapsi! Kätevän oloinen täällä keskustassa!

    Eikä toi hintakaan mun mielestä mikään järkyttävä ole, ottaen huomioon että moni maksaa rattaistakin lähemmäs tuhat euroa!

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 27.5.2014 at 09:28 #

      Mekin katseltiin Tagaa kun hankittiin ekaa pyörää. Silloin sitä ei saanut oikein mistään fiksusti, joten putosi listalta aika nopsasti.

      Joo, ihmiset maksavat rattaista tosi paljon eniveis, ei tämä siihen nähden ole järkyn kallis. Nämähän ovat oikeastaan enempi poljettavat lastenrattaat kuin kuormapyörä, tavallaan omassa kategoriassaan.

  2. Profile photo of juhailkka
    juhailkka 27.5.2014 at 09:38 #

    Hauska ja kätevä laite!
    Videopätkästä tuli kuitenkin mieleen, että jospa seuraavaksi testaisitte sekä aikuisten että lasten pyöräilykypäriä…

  3. Profile photo of juhailkka
    juhailkka 27.5.2014 at 11:40 #

    Olin epätarkka.

    En tarkoittanutkaan, että testaisitte kypärien kestävyyttä. Niitä testejä tehdään tämän tästä muiden toimesta.

    Sitävastoin fiilis- ja ulkonäkötesti olisi paikallaan koska siitähän kypärän käyttämättä jättämisessä näyttää olevan kyse. Eikä suinkaan turvallisuudesta.

    Ymmärrän (väärin ymmärrän?) Tepon vastauksen niin, että kirjoitin väärään paikkaan.
    Kommenttini oli kuitenki peruja nimenomaan tuosta vidoepätkästä joten mielestäni sen looginen sijainti oli juuri tässä.
    Tarkoitukseni ei ollut osallistua vanhaan ja yleiseen keskusteluun kypärän käytöstä.

  4. Profile photo of Teppo
    Teppo 27.5.2014 at 13:47 #

    Lisäänpä vielä linkin: Koska käytännössä Strolla on Taga, kannattaa lukea Tagan usein kysytyt kysymykset (englanniksi) http://www.tagabikes.com/faq.asp?lang=eng

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Laatikkopyörään kiinnitetyssä turvakaukalossa on alle yksivuotiaan hyvä kölliä.
Näin kiinnität turvakaukalon laatikkopyörään

Auton turvakaukalon voi kiinnittää laatikkopyörään kuormausliinoilla, tai sitä varten voi asentaa laatikon pohjalle sovittimen.

Close