Alavalikko

Me ei olla menossa pyöräilemään, me ollaan menossa kauppaan

Tässä ei olla pyöräilemässä, vaan matkalla päiväkodista tuttavaperheen luo kylään.

Tässä ei olla pyöräilemässä, vaan matkalla päiväkodista tuttavaperheen luo kylään.

Meillä on kiva naapurusto. Se tarkoittaa, että juttelemme aika paljon oman ja naapurikerrostalojen asukkaiden kanssa. Joskus siinä paljastuu asioita omastakin elämästä, ja laajemmin maailmasta.

Toissapäivänä pakkasin kuopuksen kyytiin ja lähdin pihasta liikkeelle laatikkopyörällä.  ”Ai te ootte taas lähdössä pyöräilemään”, naapuritalon pihasta huikattiin. ”Ei kun me ollaan menossa kauppaan”, huikkasin takaisin.

Meidän perhe käy melko vähän ”pyöräilemässä”. [email protected] ajaa kyllä melkein joka päivä pyörällä töihin ja takaisin ja laatikkopyörällekin tulee joka viikko 100-200 kilometriä mittariin, mutta ei meillä pyörällä lähdetä liikkeelle pyöräilyn takia. Tai onhan se pyöräilyä, samassa mielessä kuin kaupassa käynti autolla on ”autoilua”. Mutta ei kukaan töihin, kauppaan tai mökille lähtevälle naapurille huikkaa, että ”ai te ootte taas lähdössä autoilemaan”.

Lapset toki pyöräilevät ihan pyöräilyn ilosta joka päivä. Esikoinen sahaa polku- ja kuopus potkupyörällä korttelia edestakaisin, ja muutaman kerran viikossa saatetaan käydä retkellä vähän kauempanakin.

Mutta me aikuiset, ei me pyöräillä siksi että päästäisiin pyöräilemään. Pyörällä mennään töihin, uimarannalle, kauppaan, haetaan esikoista päiväkodista, kyläillään, käydään lasten kanssa katsomassa eläimiä Haltialassa tai Korkeasaaressa. Jos on näppärämpää mennä kävellen, autolla tai julkislla, mennään niillä.

No okei, nykyään minulla on tapana ajella päivällä kuopuksen päiväuniaikaan jonkinlainen ulkoilulenkki fillarilla. Silloinkin kyllä ajattelen itse, että vien lasta päiväunille, mutta hyväksyn kyllä senkin, että jonkun mielestä saatan silloin ihan vaan ”pyöräillä”. Itsekin ajattelen, että siinä tulee käytettyä kivasti lapsen päiväunet isän kuntoiluun, johon muuten ei ole aikaa. Tosin nekin ajelut koetan ajoittaa päivässä niin, että emme saavu samaan paikkaan, josta lähdimme, vaan samalla tulisi joku asia hoidetuksi.

Mutta siis, naapurin kommentti piti sisällään ajatuksen, että meillä on tällainen pyöräilyharrastus, että käydään ”pyöräilemässä”. Tämä ei ole mikään iso juttu, eikä naapurinkaan ollut tarkoitus muuta kuin tervehtiä hyväntahtoisesti. Tällaisista keskustelun yksityiskohdista vain huomaa, että etenkään lasten kanssa pyöräilyä ei ihan vielä mielletä näppäräksi tavaksi liikkua kaupungissa vaan lähinnä jonkinlaiseksi ajanvietteeksi. Ei se ole mikään ihme, pyöräfirmatkin ovat kaupanneet pyöräilyä enemmän liikuntana kuin liikenteenä pari viime vuosikymmentä.

Pyöräily on useinmiten fiksuin tapa liikkua kaupungissa. Se on autoiluun verrattuna halpaa ja huoletonta, julkisilla liikkumiseen verrattuna nopeaa ja vapaata. Mutta on se toki hauskaakin. Tämä näkyy aika hyvin videoilla, joita olen kuvaillut meidän arjesta loppukevään ja alkukesän aikana. Tsekatkaas itse.

, , , , , ,

8 Responses to Me ei olla menossa pyöräilemään, me ollaan menossa kauppaan

  1. Peter 8.6.2014 at 20:07 #

    Tuttu kommentti, jonka ristiriitaisuus vielä korostuu sähköpyörän kanssa. En koe harrastavani urheilua. Liikuntaa toki tulee jossain määrin, muttei se ole se pääpointti. Olen liikennettä, matkailen.
    Mielestäni pyöräilijät ampuvat itseään vähän omaan jalkaan usein korostaessaan sitä, että ”tässä ollaan vain oman kunnon vuoksi urheilemassa”. Usein, kun ihmiset vähättelevät pyörän käyttöä, pyöräilijöiden oikeuksia, niin kommentti on: ”niin mutta te olette siellä vain vapaa-ehtoisesti urheilemassa”. Jolla sitten perustellaan muun muassa jalankulun tärkeämpi asema. Pyöräilijöiden tulisi sanoa: ”me olemme liikennettä”. Sitä liikuntaakin toki tulee, mutta että me olemme liikennettä. Näin pyöräily saisi kunnioitusta. Urheilulliselle ihmiselle on vaikea selittää, etteivät esim autoilijat oikeasti kunnioita urheilua, vaan päin vastoin käyttävät sitä argumenttina oikeuksien vähättelyyn. Onko se sitten se mahdollinen köyhän leima, joka estää puhumisen liikenteestä? Kun korostaa pyöräilyä urheiluna, niin sanoo rivien välissä ettei pyörä suinkaan ole pääkulkuneuvo. Mielenkiintoinen ristiriita kaiken kaikkiaan, noin sosiologisesti.

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 8.6.2014 at 20:40 #

      Kiitti kommentista!

      Veikkaan että tässä on nyt kaikuja siitä, että autoilu syrjäytti pyöräilyn liikenteenä puoli vuosisataa sitten, mikä muutti fillarin asemaa. Ensin se muuttui köyhien kulkutavaksi (kaikkien piti statussyistä hankkia auto) ja sitten se teki paluun urheiluna/kuntoiluna. Alettiin rakentaa niitä kivoja pyöräretkireittejä, joita pitkin on hyvä viikonloppuisin kuntoilla.

      Nyt aika on taas muuttumassa. Auton statusarvo on kadonnut, kun kaikilla on autoon varaa. Ja kun kaikilla on autoon varaa, tiet ja parkkipaikat tulevat täyteen, eikä autoilu enää olekaan niin näppärää – ja siksi fillari tekee paluuta liikennevälineeksi. Siitä tässäkin blogissa on kyse.

      Liikennepyöräilyn nousu on kuitenkin vasta käynnissä, ja ihmiset ovat jumissa edellisessä vaiheessa, jossa auto oli jokapaikan kulkupeli, pyöräily harrastus. Aika isolle osalle pyöräilijöistäkin pyöräily on yhä kesäinen maastohiihdon vastine, fillari kaivetaan esiin kauniina kesäpäivänä ja sillä käydään vähän ulkoilemassa.

      Mutta tämä on muuttumassa, yhä useampi hoitaa asioitaan pyörällä. Ja tapa ajatella muuttuu myös, mutta siihen menee aikaa.

  2. Profile photo of Jeremias
    Jeremias 9.6.2014 at 21:26 #

    Niin komppaan edellisiä kommentteja. Sähköfillarit raivaa myös varmasti lisää tilaa niin kuorman kanssa pyöräillessä kuin talvipyöräilyssä. Sähköfillarin avulla voi tosiaan talvella ajaa vähän huonommin hoidetullakin pätkällä ilman suurempaa hikeä.

  3. Profile photo of Kirsi
    Kirsi 11.6.2014 at 20:40 #

    Milläs pyörällä teiän esikoinen tässä huristelee?

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 11.6.2014 at 23:12 #

      Frog bikella, mallia 43. On hyvä eli kevyehkö ja laadukkaan oloinen. Heti Mr. Biken pihassa lähti kulkemaan ilman apupyöriä.

      Tarkoitus olisi kirjoittaa vähän lasten pyöräilystäkin tässä lähiaikoina, siellä sitten enemmän lisää.

  4. Saru 19.6.2014 at 12:35 #

    Merkillistä. En ole havainnut, että pyöräilyä pidettäisiin suurissa määrin kuntoiluna. Minulle se on aina ollut paikasta toiseen liikkumista. Ehkä tämä johtuu siitä, että kuulun nuorempaan ikäluokkaan (26 v) tai siitä että asun Pohjois-Pohjanmaalla tai siitä että olen luonteeltani sellainen etten kovin helposti koe tarvetta mukautua enemmistön malliin, esimerkiksi ostamaan autoa.
    Blogin lukeminen on kuin kurkistus vieraaseen kulttuuriin. Toisaalta blogin vaatimus pyöräilijöiden paremmasta huomioimisesta liikenneratkaisuissa puhuttelee minua. Huomaan ottavani olosuhteet annettuina, enkä osaa ajatella että jopa pyöräilykaupungiksi kehutussa Oulussa saattaisi löytyä parantamisen varaa.

    Tätä kirjoitellessa taittaa yksi perheenjäsenemme kolmensadan kilometrin matkaa pyöräillen 🙂 Itse menen kyllä junalla perässä 😉

  5. Perttu 28.7.2014 at 11:46 #

    Itse olen aiemmin välttämättömyyden pakosta muualla Suomessa omistanut auton, nykyään pk-seudulla asuessani en. En toisaalta ymmärrä tätä blogissa esitettyä ristiriitaa pyöräilyn liikenne- ja liikunta-aspektin välillä. Itse kuljen pyörällä työ- ja muut matkat sulan maan aikaan, jos en sitten joukkoliikenteellä. Polkupyörä on näppärä ajoneuvo, jolla ajaen saa bonuksena myös liikuntaa. Välillä ajelen pyörällä aivan huviksenikin. Auton omistaessani tuolla Pohjois-Suomessa saatoin joskus käydä silläkin ajamassa huvikseni, sillä pidän auton ajamisesta, kuten pidän polkupyöränkin ajamisesta. Miksi turhaa vastakkainasettelua, rauhaa teille… 🙂

  6. Ilona 31.3.2016 at 13:11 #

    Pertulle: En tokikaan ole Teppo, mutta ehkä tässä ei kyse ole niinkään vastakkainasettelusta vaan eronteosta. Jos pyöräilyyn suhtaudutaan ensisijaisesti vapaa-ajan liikuntana, niin siihen liittyvät kaupunkisuunnittelulliset linjaukset ovat todennäköisesti erilaiset kuin jos se nähdään potentiaalisena liiallista yksityisautoilua vähentävänä liikennemuotona. Yksilön näkökulmasta eronteolla ei ehkä ole niin väliä, mutta sen yhteiskunnalliset vaikutukset voivat olla merkittävät. Ja siksi näkökulman ylläpidossa on ainakin minun mielestäni ihan pointtia.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tällainen Christiania Light -kolmipyörä maksaa noin 2300 euroa. Mutta mitä muita kuluja pyöräilyyn liittyy?
Haaste: Mitä perheen pyöräily oikeasti maksaa? Otetaan selvää!!

Fillari on halpa kulkuneuvo, mutta kuinka halpa? Se selviää, kun otetaan selvää! Tavarafillari.fi haastaa nyt hyötypyöräileviä perheitä pitämään päiväkirjaa vuonna...

Close