Alavalikko

Polkupyörän perävaunu – se järkevä tapa kuljettaa tavaraa

Nelivuotiaan Frogbike 43:n perässä Carry Freedom -peräkärry. Leikkipuistoretki, perus.

Nelivuotiaan Frogbike 43:n perässä Carry Freedom -peräkärry. Leikkipuistoretki, perus.

Jos polkupyörällä pitää silloin tällöin kuljettaa suurempia määriä tavaraa, niin järkevä hankinta on peräkärry – ei laatikkopyörä.

Meillä on ollut nyt alkukeväästä asti käytössä Carry Freedomin peräkärry. Saimme tällaisen tutustumishintaan Liikkuvasta laatikosta, kun @pa pohti näiden hankkimista valikoimiin.

Carry Freedomin Y-trailerin (meilä pienempi versio) idea on olla aivan idioottimaisen yksinkertainen laite. Siinä on kaksi pyörää, aisa ja tasainen lava, johon voi sitten kiinnittää tavara suoraan remmeillä tai pultata kiinni haluamansa laatikon. Hintaa tällä on vajaat 300 euroa.

Kärry on ollut todella hyvä. Se on niin kevyt vetää, että 4-vuotias esikoisemmekin haluaa hinata sitä ympäriinäsä. Nelivuotiaalla lastia tulee ylämäkeen aika äkkiä liikaa, mutta kyllä se isän ja oman reppunsa jaksaa kärryssä kuljettaa. Kärry rullaa kevyesti ja toimii omassa yksinkertaisessa hommassaan just eikä melkein.

Tästä ei varmaan turvahakuiset vanhemmat tykkää, mutta lapsilla oli hauskaa. Kaksivuotias liftari nelivuotiaan kyytiin.

Tästä ei varmaan turvahakuiset vanhemmat tykkää, mutta lapsilla oli hauskaa. Kaksivuotias liftari nelivuotiaan kyytiin.

Toinen aivan ylivertainen puoli kärryssä on, että kun aisan ja renkaat irrottaa, kärry mahtuu aivan naurettavan pieneen säilytystilaan. Kun se ei ole käytössä, sen voi panna vaikka siivouskomeron perälle.

Kantavuutta kärryllä on sen mitä laki sallii, eli 40-50 kiloa voi hyvin lastata kulkemaan mukana. Tosin kärryn mukana tuleva ohjekirja muistuttaa, että mitä kovempaa ajaa, sitä pienempää kuormaa kärry kestää – töyssyjen voimathan kasvavat nopeuden mukana rajusti: kaksinkertainen nopeus, nelinkertainen hajotusvoima.

Perussyy käyttää kärryä laatikkopyörän kanssa: Laatikko pitää jättää lasten päiväunipaikaksi. Ja mukana retkikamppeiden lisäksi yksi fillari + ilmakuvauskopteri.

Perussyy käyttää kärryä laatikkopyörän kanssa: Laatikko pitää jättää lasten päiväunipaikaksi. Ja mukana retkikamppeiden lisäksi yksi fillari + ilmakuvauskopteri.

Meillä kärry on ollut käytössä satunnaisesti, esimerkiksi kun olen tarvinnut lasten kanssa liikkeelle lähtiessä mukaan naurettavan määrän tavaraa, kuten SEKÄ kaksi lasta päiväretkeilykamppeineen ETTÄ ilmakuvauskopterisalkun ja lasten fillarit. Toinen peruskäyttö on ollut tilanteissa, joissa vaimo vie lapset ja laatikkopyörän, mutta minunkin on pitänyt saada joku isompi rompe (kuten kopterisalkku) kulkemaan peruspyöräreissulla.

Ja sitten on ihan pölhöilty kylähulluuspisteitä keräilemässä. Laatikkopyörä + perävaunu -yhdistelmällä se on helppoa.

Yhdeksän banaanilaatikkoa yhdellä noutoreissulla. Olisi mennyt muutama enemmänkin, jos ei olisi ollut lasta mukana.

Yhdeksän banaanilaatikkoa yhdellä noutoreissulla. Olisi mennyt muutama enemmänkin, jos ei olisi ollut lasta mukana.

Tämän kanssa on tullut todettua, että moneen käyttöön tällainen laadukas tavarankuljetusvaunu olisi paljon fiksumpi hankinta kuin laatikkopyörä. Tällainen kärry olisi hyvä myös kimppahankintana, koska se ei ole järin kallis mutta kestää kovaakin käyttöä.

Milloin sitten peräkärry, milloin laatikkopyörä? Mennään autovertauksin: Jos aikoo kuljettaa isompaa tavaraa kerran vuodessa, kuljetusverme kannattaa vuokrata tai lainata. Jos tavaraa kuljettaa päivittäin, kannattaa hankkia tarpeeksi iso kuljetusväline (pakettiauto/laatikkopyörä). Jos tavaran kuljetusta on säännöllisen epäsäännöllisesti, kannattaa käyttää päivittäiseen käyttöön sopivaa kulkupeliä (peruspyörä/-auto) ja panna perään peräkärry, kun tarvetta on.

Carry Freedom Y-trailer Small on siitä nerokkaan kokoinen, että kyytiin mahtuu tasan tarkkaan muuttolaatikko. Tuunaaminen kauppakassikärryksi on siis TODELLA helppoa.

Carry Freedom Y-trailer Small on siitä nerokkaan kokoinen, että kyytiin mahtuu tasan tarkkaan muuttolaatikko. Tuunaaminen kauppakassikärryksi on siis TODELLA helppoa.

8 Responses to Polkupyörän perävaunu – se järkevä tapa kuljettaa tavaraa

  1. Profile photo of janim.
    janim. 19.11.2014 at 11:19 #

    Kiinnostaa kärryn kiinnitys ja irroitus. Vaatiko työkaluja vai sujuuko ilman?

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 19.11.2014 at 17:57 #

      Kärryn saa kiinni ”vetokoukkuun” ilman työkaluja. Vetokoukku menee puolestaan kiinni fillarin akseliin. Onnistuu ilman työkaluja, jos akseli on pikalinkulla, jos on mutterit niin kiinto-/jakoavain on tarpeen.

  2. Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko 19.11.2014 at 13:36 #

    Sujuu ilman työkaluja. Mutta lukitussokan voi vaihtaa pieneen riippulukkoon tarvittaessa.
    https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTFWQwTls0H4mhXY9ZTK-Q0AeMXw9zHyDAMMXdmGBuvjc_x3nlj

  3. Jussi 5.1.2015 at 19:32 #

    Kuten Teppo tuossa sanoo, tämän idea on se, että se on naurettavan simppeli ja siksi toimii kuin ajatus.

    Tässä oma käyttäjätarinani, johon tuo on loistava ratkaisu: autoa ei viitsi omistaa ja tavarapyöräkin on liikaa, koska reppua kummemman kuljetusvälineen tarve ei ole edes viikottainen. Toisinaan kuitenkin on tarve kuljettaa jotain hieman isompaakin.

    Tämä ei sido paljoa pääomaa, ei vaadi tilaa (menee purettuna vaikka sängyn alle) ja on nopeasti liikkeellä kun tarve vaatii. Minulla on tuo pienempi malli ja olen käyttänyt siinä muovillaatikkoa silloin kun on tarve ollut. Sattui olemaan sopiva laatikko nurkissa.

    Minulla oli aikaisemmin Bob Yak -kopio (halpakopio, mutta kyllä silläkin tavara kulki) eikä se koskaan oikein iskenyt. Tämä on paljon parempi. En oikein osaa sanoa edes, että miksi. Kiinnitys oli helppo ja toimiva siinä toisessakin, mutta kaipa tämä on mukavampi säilyttää sitten. Sitä nyt ainakin.

  4. Profile photo of vastavirta
    vastavirta 22.2.2016 at 13:56 #

    Itsellänikin on tarve n. 40 kilon tavaramäärien kuskaamiselle (lähinnä kaupasta viikon ruokaostokset kotiin, matkaa n. 8 km/suunta) ja siksi peräkärrystä olen alkanut haaveilla. Se lienee paras ratkaisu tällaiseen tarpeeseen. Hinattavista laitteista on kokemusta vain peräpyörästä, mikä oli erittäin onnistunut hankinta. Tavarapyörissä speksit ohjaa valintaa kaksipyöräisiin kärryihin, joihin en ole ihastunut. Oletan yksipyöräisen olevan ajettavuudeltaan parempi etenkin epätasaisella tiellä ja ajoradan reunassa ajettaessa. Noiden syiden takia se tuntuu luontevammalta myös mahdollisessa retkikäytössä. Ongelmana yksipyöräisissä on kuitenkin kantavuuden puute (n. 25 kg) tai lapselliselta tuntuva rengaskoko (16″). Kokemusta ei minulla ole siitä, paljonko yksipyöräiset kärryt todellisuudessa ylikuormaa sietää ja pärjääkö 16″ renkaalla epätasaisuuksissa. Tällä hetkellä tuntuu kuin paras ratkaisu olisi tehdä sopia kärry itse. Käytännössä ratkaisu on a. työläs ja b. lopputuloksen kannalta epävarma. Olisi hienoa, jos aiheesta syntyisi näkemyksiä avartavaa keskustelua ja tällaiseen tarpeeseen löytyisi parempi ratkaisu.

    • Ilkka Kyttälä 9.12.2016 at 14:42 #

      Hei,
      jos asia on vielä ajankohtainen, tiedoksi seuraavaa:
      Yksipyöräinen on tosiaan selvästi parempi ajettava maantien reunassa ja epätasaisella, se on jopa maastokelpoinen eikä missään olosuhteissa kippaa pituusakselinsa ympäri kuten 2-pyöräinen. Olen itse värkännyt sekä kaksi- että yksipyöräisiä a) omaan käyttöön (ostoksien ja borderterrierien kuskaamiseen) ja b) satunnaisille tarvitsijoille (kalastukseen, retkeilyyn, perämoottorien, ostosten ja kotieläinten kuljetukseen). Olen käyttänyt yksipyöräisissä vanhoja (tai uusia osin vaurioituneita) miesten pyörän runkoja ja yleensä 20 tuuman kiekkoja mutta isommankin voi asentaa, koska kiekko kiinnitetään 28 -tuumaisen fillarin etuhaarukkaan. Painoa vain tulee hiukan lisää (20-tuumaisella koko roska painaa n. 5 kiloa).

  5. Profile photo of toke
    toke 6.3.2017 at 12:33 #

    Mitä se laki oikein sallii?
    Oisko linkkiä kyseiseen lain kohtaan?

  6. Profile photo of toke
    toke 9.3.2017 at 13:42 #

    Jaahas, löyty:
    http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1992/19921257#L5P34
    Eli perävaunun kokonaismassa 50kg ja jos on jotain lisäjarrutustsydeemeitä, ni enemmän.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Christiania, perhepyörä
Laatikkopyörissä on kyse lapsista, ei lastista

Kööpenhaminassa laatikkopyöriä on liikenteessä valtavasti. Leijonanosa isoista kuormapyöristä menee perheiden käyttöön, sanoo pyöräkauppias.

Close