Alavalikko

Taittopyörä + laatikkopyörä, kummallisten reissujen kombo


Dahonin yksivaihteinen taittopyörä ja Workcyclesin versio Bakfiets.nl Cargobike Long -laatikkopyörästä.

Dahonin yksivaihteinen taittopyörä ja Workcyclesin versio Bakfiets.nl Cargobike Long -laatikkopyörästä.

Entä jos olisi taittopyörä ja laatikkopyörä? Sitten elämä olisi näppärää! No, meillä on. Ja aika vähällä käytöllä tämä kombo oon ollut.

Pari vuotta sitten lainasin kaverilta taittopyörän, kun lähdin kuukauden työkeikalle ja matkaan kuului, no, matkustamista. En ollut oikein koskaan ollut innostunut taittopyöristä, kun ajattelin että pienet renkaat tekevät fillarista ikävän ajaa ja laite näyttää enemmän klovnerialta kuin kulkuneuvolta.

Mutta ihastuin. Laina-Bromptonin sai taiteltua Pendolinon matkatavaralokeroon ja se kulki oikeasti kovaa. Ällistyttävällä tavalla Lappeenranta–Kouvola -työmatkani oli nopeampi fillari-juna-yhdistelmällä kuin sääntöjen mukaan autolla ajellessa.

Ostin itselleni Dahonin yksivaihteisen taittopyörän Vuoden pyöräilijä -palkinnoksi saamallani lahjakortilla Bike Planetista. Brompton olisi ollut kiva, mutta Dahon maksoi puolet ja pyöränä sekin on oikein asiallinen – vaimon mielestä nätimpikin. Ja yllättävän hyvä tuo on ajaa!

Ajattelin, että taittopyörä + laatikkopyörä -yhdistelmälle voisi olla käyttöä.

Helsingin Christiania-kaupan Classic Biken Jari oli kertonut, että hän kuskaa  lapset päiväkotiin laatikkopyörällä ja jatkaa päiväkodilta eteenpäin taittopyörällä. Vaimo nappaa sitten laatikon kotimatkalla päiväkodin pihasta, kun hakee lapset. Nerokas idea!

Tanskalainen arkipyöräilyguru Mikael Colville-Andersen puolestaan käy kuulemma hakemassa konferenssivieraita Kööpenhaminan lentokentältä Bullittillaan taittopyörä kyydissä. Kentällä vieras saa alleen taittopyörän ja matkatavarat lastataan laatikkopyörän kyytiin. Splendid!

Hyvin mahtuu kyytiin.

Hyvin mahtuu kyytiin.

Oikeasti tällaisia keikkoja on tullut aika vähän.

Kerran ajoin Herttoniemestä Espooseen viemään laatikkopyörän lainaan Katjalle, joka kirjoitti jutun fillarikokeilustaan Tavarafillariin.   Silloin homma meni vähän kuin Colville-Andersenilla: Pyörä lootan kyydissä toiseen suuntaan, taittopyörällä takaisin. Toimii, mutta tällaista tarvetta tulee harvoin. Jos harrastaisi pyörän vuokraamista tai jotain muuta vastaavaa säätöä, jossa laatikkopyörä pitäisi jättää jonnekin ja keksiä kyyti paluumatkalle, taittopyörä + loota -kombo voisi toimia.

Kerran vaimo jätti lootan metroasemalle ja kävin hakemassa sen taittopyörällä. Asemalla taittopyörä kasaan ja kyytiin ja koko karavaani kotiin. Kohtuulliset ostoksetkin mahtuivat mukaan.

Sen sijaan päiväkotilogistiikkaa ei ole ruvettu pyörittämään Jarin viitoittamalla taittopyörä-lootapyörä -kombolla. Kaksipyöräisen Bakfietsin loota on sen verran pieni, että Dahon mahtuu kyllä kyytiin, mutta kauhean paljoa muuta ei.  Esimerkiksi lapset pitäisi jättää kotiin, mikä ei oikein ole päiväkotimatkalla tarkoituksenmukaista.

Taittopyörä + laatikkopyörä

Isompaan kolmipyöräiseen laatikkopyörään, vaikka sitten siihen Christianiaan, mahtuisi kaksi lasta sekä kevyempi pyörä loppumatkan tekemistä varten. Ja Brompton menisi pienempään tilaan kuin Dahon, mikä sekin auttaisi.

Kahden kesän kokemuksella sanoisin, että sekä taittopyörä että laatikkopyörä ovat mainioita kaupunkiarjen helpottajia omissa käytöissään. Laatikkopyörällä on hyvä kuljettaa lapsia ja ostoksia kodin lähistön arkiajot. Taittopyörä on monilla työreissuilla näppärä ja autoilulomilla mahtava lomaelämän piristäjä, kun matkan päällä voi tehdä itsekseen pieniä piipahduksia ilman koko kahden tonnin autonromun raahaamista mukana.

Tällaisellakin setillä meidän perhe on testannut fillarielämää. Christianian kolmipyöräinen kuormapyörä, Bromptonin taittopyörä ja peräkärry.  Väliaikaisesti testissä oli myös omakotitaloelämä.

Tällaisellakin setillä meidän perhe on testannut fillarielämää. Christianian kolmipyöräinen kuormapyörä, Bromptonin taittopyörä ja peräkärry. Väliaikaisesti testissä oli myös omakotitaloelämä.

Mutta tilanteita, joissa pyörällä pitäisi kuljettaa pyöriä, on aika vähän. Toisaalta, niistähän voi tehdä sitäkin legendaarisempia.

2 Responses to Taittopyörä + laatikkopyörä, kummallisten reissujen kombo

  1. Profile photo of Jeremias
    Jeremias 2.12.2014 at 09:17 #

    Tuosta saattaisi olla enemmän hyötyä jos saisi mukaan vielä lapsen ja lapselle pyörän. 🙂
    Taittopyörähän on verraton jos lähtee esim. kaupunkiomalle. Itse olen haaveillut fillarista jonka saisi menemään matkalaukkujen tapaan.

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 2.12.2014 at 12:22 #

      No lasten pyöräthän toki kulkee mukana, etenkin jos ei tarvitse pressuja panna päälle. 🙂

      Mutta avaa nyt vielä ajatusta, jos itsellä on laatikkopyörä ja lapsella oma fillari kyydissä, niin mihin sitä taittopyörää (ns. kolmas pyörä) tarvitsee?

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Bakfiets ja pressu-3
Näin suojaat laatikkopyörän lumelta

Muutaman kympin maksava suojapressu helpottaa laatikkopyöräilijän arkea lumitalvena – tai toimii pyörän talvisuojana talven yli.

Close