Alavalikko

Iso pyörä, pieni kulkuneuvo = kaupunki tykkää

Jalkakäytävälle pysäköity pyörä ei tuki koko kaistaa, toisin kuin pakettiauto. Poikittain pysäköity kuorma-auto blokkaa liikenteen kaikilta.

Jalkakäytävälle pysäköity pyörä ei tuki koko kaistaa, toisin kuin pakettiauto. Poikittain pysäköity kuorma-auto blokkaa liikenteen kaikilta.

Meinasin kirjoittaa pitkän palopuheen, mutta ehkä jätän vain tämän tähän. Isokin fillari vie tosi vähän tilaa, jää muille enemmän.

Jotenkin tuntuisi vaan kivemmalta, jos ihan yhdessä sovittaisiin, että käytetään kaupungin kortilla olevat tilat ihmisille ja tehtäisiin vaikka puistoja, leikkipaikkoja ja pubeille terasseja eikä asfalttikenttiä autojen varastointiin.

Ei mulla tänään muuta.

 

8 Responses to Iso pyörä, pieni kulkuneuvo = kaupunki tykkää

  1. Profile photo of Pauli
    Pauli 9.12.2014 at 21:58 #

    Tämä on tosi. Kyllä meitsiä sapettaa kun lähimmästä metsästä lohkaistiin iso pala pois parkkipaikkaa varten. Kyseinen parkkis on vieläpä kirkon parkkis, joten sen käyttöaste on aika alhainen. Ja melkein kaikki käyttäjät kulkevat tuonne useimmiten melko läheltä, fillarimatkan päästä.

  2. Profile photo of Jeremias
    Jeremias 10.12.2014 at 08:42 #

    Leveällä kolmipyörällä tai lastenrattailla ei myöskään mahdu monen auton välistä joka on parkeerattu kävely- ja pyörätielle. Kuski ajatellut vain, että kyllä tuosta kävellen tai taluttamalla mahtuu. Ärsyttää.

  3. Profile photo of Teppo
    Teppo 11.12.2014 at 11:12 #

    Pyöräteille ja jalkakäytäville pysäköinnin/pysähtymisen takia tulee kyllä ärsyttäviä tilanteita.

    Mutta sitten kun rupeaa katsomaan ympäristöä sillä silmällä, että kuinka paljon tilaa ja rahaa on käytetty autojen varastointiin, niin huh huh.

    Autot vievät myös huimasti kaistaa kaupungista. Helsingin keskustassa valtaosa ihmisistä liikkuu kävellen ja kesäisin pyöräilijöitäkin on ajoittain enemmän kuin henkilöautoilijoita, mutta valtaosa kaduista on varattu autoille ihan käytännön pakosta. Ei ne muuten mahtuis.

    • Profile photo of Heikki
      Heikki 15.12.2014 at 13:00 #

      Autoilukulttuuri istuu syvässä suomalaisissa ja suomalaisessa liikennesuunnittelussa. Emme yksinkertaisesti näe autojen viemää tilaa.

      Oma suosikkini on Kuusankosken Valtakatu, jossa on kaksi kaistaa molempiin suuntiin ja boonuskaistat vielä autojen pysäköinnille. Kävelijät ja pyöräilijät on ahdistettu kapealle väylälle, jonka keskelle on istutettu vielä puita hankaloittamaan talvikunnossapitoa. Risteyksissä kanttikivien viisteissä ei mahdu kaksi pyöräilijää kohtaamaan. Ja tämä prospekti on rakennettu 30 – 40 -vuotta sitten muutaman kymmenen tuhannen asukkaan pikkukaupunkiin. Tilaa on autoilla kuin suurkaupunkien kuusikaistaisilla valtateillä, mikä kertoo 70-luvun pikkukaupungin tarpeesta näyttää suurelta.

      Autoilukulttuuria ja sen muutosta olen seurannut Pietarissa ja Moskovassa.

      Moskovassa levennetään vielä katuja ja ruuhkat pahenevat samaa vauhtia. Kaupunkipyöräkokeilu epäonnistui ja kevyenliikenteenväyliä rakennettiin vain pyörien vuokrauspisteiden läheisyyteen. Ihmiset alkavat saada tarpeekseen ruuhkiin tukehtuvasta kaupungista ja autoilusta. Pysäköinti on paikkapaikoin maksullista. Autossa on vielä statusta, mutta autoilussa ei. Pyöräilijöitä on ilmestynyt katukuvaan ja talvellakin ajetaan.

      Pietarissa ruuhkat ovat vielä lieviä Moskovaan verrattuna. Ihmiset haluavat vielä autoihin istumaan. Autoilussa on statusta. Metroverkon rakentaminen on jäänyt jälkeen. Pysäköinti on maksutonta. Kaduilla mahtuu ajelemaan jotenkuten, ja pyöriä näkyy useammin kuin Moskovassa. En kyllä itse uskaltaisi lähteä pyöräilemään Pietarin keskustaan autojen sekaan.

      Suojateillä autoilijat väistävät jalankulkijaa. Mutta pyöräilijöitä ohitellaan todella läheltä.

      Kulttuuri on muutoksessa molemmissa kaupungeissa. Tässä olisi jollekin liikennesuunnittelijalle pohdittavaa: ensin autot valtasivat kaupungin hetkessä, toisin kuin Suomessa. Tiet oli suunniteltu aivan erilaisille liikennemäärille. Mitä ihmiset ajattelevat liikenteestä ja autojen täyttämistä kaupungeista? Miten liikennettä ja ihmisten asenteita liikenteeseen voisi verrata?

  4. Profile photo of Jeremias
    Jeremias 11.12.2014 at 12:06 #

    Helsingin auto-ongelmasta suuri osa tulee varmaan täältä kehyskunnista työssäkäyvien toimesta. Ainakin kun katsoo sitä autojen määrää aamuruuhkassa motarilla. Niin kauan kun joukkoliikenne on täällä päässä hankalaa ja sekavaan erilaisten järjestelmien takia niin niin kaun saatte kärsiä meidän autoista. (Porvoossa paikallisliikennne ja PO-HE väli ovat markkinaehtoisia.) HSL ja bussiyhteydet Porvoo-Mellumäki tervetuloa.

  5. Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko 16.12.2014 at 19:50 #

    Moni tulee tosiaan naapurikunnista asti, mutta kyllä kaupunkialueella asuvillakin olisi parannettavaa. Yllättävän autopainotteista se toistaiseksi on näillä keskustan ulkopuolisilla kaupunkialueillakin. Ehkä juuri näillä alueilla olisi isoin ja nopein kasvupotentiaali? Vaikuttaa siltä, että kaupunginosat tulevat yksi kerrallaan mukaan asukkaiden aktiivisuuden ja esimerkin mukana. Parempaan päin mennään kuitenkin. Jo yksittäiset asiat voivat vaikuttaa paljon. Lähikaupan, päiväkodin ja muiden asiointipaikkojen pyöräilijöiden huomioiminen on tärkeää.

    Länsimetro tulee olemaan myös iso parannus lähivuosina joka tulee vähentämään autovirtaa lännestä kohti Helsingin keskustaa. Noilta alueilta arvioidaan metron käyttäjämääriksi päivittäin kymmeniä tuhansia (yli 100 000?). Nykyisellään länsiväylähän on kuin moottoritie, joka loppuu yllättäen keskustan kupeeseen.

  6. Profile photo of Teppo
    Teppo 17.12.2014 at 06:46 #

    Helsinkihän jakautuu keskustan kävely/ratikkakaupunkiin, radanvarsien raidependelöintiin ja muun alueen autokaupunkiin. Autokaupungista työmatkat ovat jo aika pitkät pyöräillä (hikoilematta yli 30min, pienemmissä kaupungeissa matkat harvoin ovat näin pitkiä) ja julkinen toimii sekin melko hitaasti, joten auto on nopein vaihtoehto. Ja kun sillä mennään töihin, samalla hoidetaan kauppareissut ja lasten tuomiset ja viemiset.

    En oikein usko, että yli 5km matkoja ruvetaan koskaan massoina kulkemaan pyörällä, mutta jos julkisen saa viritettyä parempaan kuntoon pyörällä lähellä, julkisella kauemmas -systeemi voisi kilpailla auton kanssa näppäryydessä. Etenkin, jos raha on tiukassa eikä nopsaa kaupunkiautoilua tukevan infran rakentamiseen löydy sen tarvitsemia miljardeja euroja.

  7. Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko 17.12.2014 at 19:49 #

    Asumme kehä I varrella, ja oikeastaan kaikki ajo täältä kehän sisäpuolelle tulee ajettua fillarilla. Mielestäni tuo fillarialue ulottuu ainakin tänne asti keskustasta. Tuolla alueella on jo melko hyvä infra, kunhan vain esimerkiksi viitoitus laitettaisiin kuntoon ja korjattaisiin huonoimpia kohtia. Loppu on lähinnä yleisestä asenteesta kiinni.
    Esimerkiksi Turku on oikein sopiva fillarikaupunki kooltaan, mutta siellä päättäjät tuntuvat ajattelevan autoillaan.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
tavarakasa
Mitä polkupyörällä saa kuljettaa?

Kaksipolkupyöräisellä polkupyörällä saa kuljettaa kahta alle 6-vuotiasta lasta ja 50kg tavaraa, kolmipyörällä enemmän. Laissa on kaikki.

Close