Alavalikko

Lastenistuimista sähköavusteisiin laatikkopyöriin – Tekninen kehitys vie perhepyöräilyä eteenpäin

Ennen oli lastenistuimet, nyt on perävaunut, laatikkopypörät, potkupyörät ja – halleluja – sähköapu!

Ennen oli lastenistuimet, nyt on perävaunut, laatikkopypörät, potkupyörät ja – halleluja – sähköapu!

Minun pyöräilyfilosofiaani kuuluu, että pyöräilyä edistetään pääasiassa kolmella tasolla: teknologisella kehityksellä, puhumalla pyöräilystä ja parantamalla pyöräilyinfraa. Nämä kaikki liittyvät toisiinsa, eivätkä sulje toisiaan pois.

Esimerkiksi pyöräilyinfra ei parane jos pyöräilystä ei ole puhetta. Fiksitrendi tai joku muu pyöräilyilmiö itse asiassa vaikuttaa siihen, että halukkuus parantaa pyöräilyinfraa kasvaa. Ei synny poliittista painetta ilman pyöräilypoliittista puhetta.

Parempi pyöräilyinfra taas parantaa olosuhteita tavalliselle kaupunkipyöräilylle, mikä luo tilaa uusille pyöräilijöille, jotka sitten keksivät uusia tarvikkeita ja teknologisia ratkaisuja pyörien parissa. Ja tämä luo lisää puhetta pyöräilystä. Tässä on perinteinen hyvän kehä.

Silti nämä trendit ovat erilaisia. Puhe pyöräilystä on lyhytaikaista ja vaatii koko ajan lisää teemoja. Infra kestää kauemmin, mutta vaatii huolenpitoa. Teknologinen kehitys on pysyvämpää. Kun uusi askel on otettu, on siitä vaikea palata taaksepäin. Mutta teknologisten ratkaisujen suosio riippuu siitä mihin niitä verrataan. Pyörällä polkeminen on mielekästä silloin kun se on järkevä vaihtoehto autoilulle, julkiselle liikenteelle, kävelylle ja muille tavoille liikkua.

Perhepyöräilyn osalta on tapahtunut viimeisen kymmenen vuoden aikana melko paljon teknologista kehitystä. Edistysaskeleet laajentavat perheiden pyöräilymahdollisuuksia. Tällä pitäisi ainakin minusta olla suuri vaikutus siihen miten ja kuinka paljon perheet pyöräilevät. Osa uutuuksista vaikuttaa enemmän arkipyöräilyyn, toiset luovat mahdollisuuksia harrastamiselle.

No mitä on tapahtunut ja miten uudet keksinnöt vaikuttavat pyöräilyyn?

1. Peräkärryt

NordicCabin lastenkuljetusvaunu kulki näppärästi testipyöränä toimineen Brompton-taittopyörän perässä

NordicCabin lastenkuljetusvaunu Tavarafillari.fin testissä pari vuotta sitten.

Pyörien peräkärryjä on tietysti ollut pitkään. Lastenkuljetuksessa nämä ovat karkeasti ottaen viimeisen kymmenen vuoden juttu. Peräkärryt ovat aivan loistava juttu sillä ne ovat halpa tapa lisätä fillarin kuljetuskapasiteettia. Lisäksi ne ovat kytkettävissä moneen eri pyörään.

Kahden lapsen perheessä kärry kelpaa ostosten ja lasten roudaamiseen. Se, että yksi vanhempi voi liikkua kahden lapsen kanssa pyörällä on valtava etu jos aikoo pyöräillä autoilun (tai kakkosauton pitämisen) sijaan. Peräkärryt helpottavat liikkumista kun lapset ovat 2–5 vuoden ikäisiä. Tätä nuorempia lapsia voi kuljettaa kärryllä, mutta pienempi lapsi kaipaa helposti enemmän huomioita kuin mitä perässä kulkevassa käryssä on saatavilla. Yli 5-vuotias ei mahdu useimpaan peräkärryyn.

Siis: Peräkärry mahdollistaa pyöräilyn kasvun ihmisillä, joilla on jotain roudattavaa ja erityisesti ihmisillä joilla on alla 6-vuotiaita lapsia.

2. Laatikkopyörät

Tässä ei olla pyöräilemässä, vaan matkalla päiväkodista tuttavaperheen luo kylään.

Bakfiets Cargobike Long.

Laatikkopyörän edut ovat peräkärryyn nähden suuremmat. Lapsia voi kuljettaa 0-vuotiaasta kutakuinkin niin kauan kuin lapsi vain suostuu olemaan kyydissä. Lapsia voi olla enemmän kuin kaksi, tavaraa mahtuu enemmän ja jotenkin se laatikko vain on miellyttävämpi ja helpompi (samalla tavalla kuin tila-auto on miellyttävämpi kuin auton peräkärry). Laatikkofillari on tietysti myös kalliimpi ja vie enemmän tilaa.

Näillä sivuilla on vertailtu peräkärryjä ja laatikkofillareita paljon. Tässä on syytä todeta vain, että laatikkofillari helpottaa kahden lapsen perheessä pyöräilyä pidemmällä ajanjaksolla kuin peräkärry. Siinä on myös suurempi roudauskapasiteetti. Ainakin se toinen auto on korvattavissa laatikkopyörällä.

Laatikkopyörät ovat Suomessa oikeastaan viimeisen viiden vuoden juttu. Niitä on toki ollut aikaisemmin, mutta läpimurto on ollut näkyvissä vasta viime vuosina. Nykyään ei aina tarvitse selittää mikä laatikkopyörä on, kun siitä kysellään kadulla.

Laatikkopyörät ovat tavallaan tavarafillaroinnin johtotähti. Kaikki, jotka innostuvat tavarafillareista, eivät ehkä hanki laatikkopyörää, mutta kenties peräkärryn, etutarakan tai isot pyörälaukut. Kun laatikkofillarit lisääntyvät, aukeavat silmät ylipäänsä sille, että fillarin päälle mahtuu enemmän kuin yksi henkilö.

Siis: Laatikkofillari mahdollistaa pyöräilyn kasvun lapsiperheille yleensä ja ihmisille, jotka roudaavat paljon tavaraa.

3. Sähköpyörät

Urban Arrown kaarevassa profiilissa on muotoilua, jota muissa laatikkopyörissä ei juuri näe.

Urban Arrow -laatikkopyörä on suunniteltu alusta alkaen sähköavusteiseksi.

Sähköpyörät eivät tavallaan ole sidoksissa lasten tai tavaran roudaamiseen, mutta ei kai sähköjä kannata asentaa pyörään jos roudattavaa ei ole. Sähköavustus senioripyöriin tai liikuntarajoitteisten pyöriin on tietysti oma juttunsa.

Jos ajatellaan kahden lapsen perhettä ja laatikkofillaria, on sähköavustuksen etu se, että potentiaalinen helposti kuljettava matka pitenee vajaasta kymmenestä kilometristä vajaaseen kahteenkymmeneen kilometriin. Tämä on merkittävä etu jos valitaan auton ja pyörän välillä. Tätä valintaa tehdessä ei sähköpyörän kova hintakaan tunnu enää niin kovalta.

Siis: Sähköfillari mahdollistaa perheille, tavaraa roudaaville ja senioreille laajemman liikkumissäteen.

4. Potkupyörät

Pienet edellä, vielä pienemmät perässä

Potkupyörällä tasapainottelua voi opetella jopa alle kaksivuotiaasta alkaen. Tässä käytössä Islabikesin Rothan, kypärä Crazy Stuff.

Perhepyöräilyn innovaatiot liittyvät tietysti myös lasten pyöräilyyn. Hyvät lastenpyörät ovat nykyään kevyempiä, mutta varsinainen läpimurto on potkupyörät, jotka ovat viidessä vuodessa lyöneet täysin läpi. Nämä eivät ole kalliita kapistuksia ja lisäävät pyöräilyä erityisesti 2–5-vuotiaiden parissa. Onko tällä merkitystä?

Minusta vaikuttaa siltä, että potkupyörät lisäävät pyöräilyä suoraan pienten parissa, mutta epäsuorasti ne kasvattavat intoa kävellä ja pyöräillä myös aikuisissa ja vanhemmissa lapsissa. Parasta on, että liikennesääntöjen ja toisten huomioimisen harjoittelu alkaa jo pienenä.

Siis: Potkupyörä lisää pyöräilyn roolia perheissä.

5. Peräpyörät

Peräpyörä-3

Wikipedian mukaan peräpyörätyyppisiä ratkaisuja on ollut jo 1930-luvulla. Nykybrandeistä ensimmäiset ovat 1990-luvulla, mutta läpimurto on oikeastaan antanut odottaa itseään. Nämä ovat vieläkin melko harvinaisia Suomessa. Lastenpyörän hintainen peräpyörä mahdollistaa jo pyöräilevän lapsen retkeilyn aikuisen kanssa. Vaikutus on siis noin 5–10-vuotiaisiin ja hyöty liittyy erityisesti matkojen pituuteen. Sinänsä kätevillä peräpyörillä on muihin tässä esiteltyihin keksintöihin nähden melko pieni pyöräilyn määrää kasvattava vaikutus.

Yksi muunnelma tästä on hinauspuomi, joka on paljon halvempi ja vie vähemmän tilaa. Sille povaan suurempaa menestystä alhaisen hinnan takia. Jos perheessä on käyttöä retkeilyn tai jonkun tietyn toistuvan matkan kanssa peräpyörälle kannattaa toki hankkia puomia vankempi kulkuväline.

Siis: Peräpyörä helpottaa perheen pyöräretkeilyä.

6. Juniori-istuimet

Qibbel Junior

Qibbelin junior-istuin sopii kuusivuotiaille ja sitä vanhemmille.

Alankomaissa, Saksassa ja Tanskassa lapsia kuljetetaan tarakoilla myös vähän vanhempina juniori-istuinten avulla. Juniori-istuimet ovat yksinkertaisempia ja tilavampia kuin perinteiset maxi-istuimet. Näillä voi hyvin kuljettaa lasta aina 10-vuotiaaksi asti. Koululainen toki polkee usein mieluummin itse, mutta jos matka on pidempi voi olla helpompi ottaa lapsi istuimelle kuin lahjoa häntä jätskillä perille saakka.

Juniori-istuin on aivan loistava lisä silloin kun käytössä on peruspyörä ja yli 4-vuotias, vanhasta Hamaxistaan uloskasvanut lapsi. Nämä eivät ole kalliita välineitä, enkä osaa selittää niiden hidasta läpimurtoa Suomessa muulla kuin huonolla saatavuudella.

Juniori-istuin vastaa tavallaan samaan tarpeeseen kuin peräpyörä, mutta on kaupunkiliikenteessä kätevämpi ja huomattavasti halvempi. Kunhan saatavuus paranee, uskon juniori-istuinten yleistyvän Suomessa rajusti.

Siis: Juniori-istuin pidentää liikkumissäettä yhden lapsen kanssa liikuttaessa sekä helpottaa yli 4-vuotiaan kanssa pyöräilyä.

Lopuksi

Kaikkien ei tarvitse olla autottomia. Kaikkien ei edes tarvitse pyöräillä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on kuitenkin tullut markkinoille niin monta hyvää perheiden pyöräilyä helpottavaa tuotetta, että yhä useampi valitsee pyörän. Pyörällä pääsee nykyään pidempiä matkoja ja kovempaa. Mukaan mahtuu enemmän tavaraa, eikä lapsiakaan varten välttämättä tarvitse autoa. Jotkut jättävät auton ostamatta, toiset ostavat sen myöhemmin ja kolmannet käyttävät sitä harvemmin. Yhtä kaikki: ainakin teknologisen kehityksen puolesta vaikuttaa siltä, että pyöräily tulee lisääntymään lapsiperheiden keskuudessa.

Lisää tietoa laatikkopyöristä ja perheiden pyöräilystä? Meiltä löytyy!

Jos lasten kanssa pyöräily kiinnostaa, kannattaa selailla tätä sivustoa. Saitti toi perustajalleen vuoden pyöräilijä -tittelin 2013 ja on sittemmin vain parantunut.

Blogissa on parisataa artikkelia (pyöräarvioita ja varuste-esittelyitä, vinkkejä, uutisia ja yleistä hehkuttelua) ja olennaisimmat asiat on koottu pähkinänkuoreen Pieneen perhepyöräilyoppaaseen – oppaasta voi myös tulostaa kopioita jaettavaksi vaikka päiväkodissa. Saitin keskustelupalsta on netin ystävällisimpiä, siellä voi aina kysyä jos jokin asia jää askarruttamaan. Osto- ja myyntipalstalla liikkuu myös käytettyä tavaraa, myös laatikkopyöriä. Saitin jäsenet hölisevät myös Tavarafillarin seinällä, tuoreimmat päivitykset voi tsekata aina sieltä.

Jos tykkäät saitista, kerro siitä kavereillesi Facebookissa,Twitterissä ja leikkipuiston hiekkalaatikolla. Pane hyvä tieto kiertämään!

, , , , , ,

18 Responses to Lastenistuimista sähköavusteisiin laatikkopyöriin – Tekninen kehitys vie perhepyöräilyä eteenpäin

  1. Profile photo of Koistinen
    Koistinen 24.2.2015 at 10:46 #

    Mainio kooste!
    Mutta olen hieman eri mieltä yhdestä pienestä yksityiskohdasta: Sähköpyörä on mainio väline terveelle aikuiselle ilman lapsiakin. Se nimittäin pidentää merkittävästi pyöräilymatkoja. Loppujen lopuksi harva meistä on valmis fillaroimaan päivittäin töihin yli 7-8 kilometriä tai edes 4 kilometriä, mutta sähköpyörällä 12-15 kilometriäkin ovat ihan ok. Eikä toimistolle tarvitse tulla hikisenä.
    Tämä on iso muutos, jonka sähköpyörät tuovat tullessaan ja se tulee radikaalisti muuttamaan meidän käsitystä pyöräilystä.

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 24.2.2015 at 10:53 #

      Tämä on muuten varmaan totta. Pyöräily kerkesi tuossa välissä muuttumaan imagoltaan liikunnaksi, sähköpyörät muuttavat sen takaisin liikenteeksi.

  2. Profile photo of janim.
    janim. 24.2.2015 at 12:53 #

    Olette oikeassa. Kirjoitin vähän epäselvästi kun yritin keskittyä juuri siihen miten tekninen edistys vaikuttaa perheiden pyöräilyyn. Olisi pitänyt jättää harhaanjohtava pointti senioreista pois.

    Sähköyörien yleistymisen esteenä on sama este kuin normipyörillä, eli infran kehittymättömyys. Tällä saralla tapahtuu varmaa mutta hidasta kehitystä.

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 24.2.2015 at 13:49 #

      Tää on näitä muna vai kana -juttuja. Mitä enemmän pyöräilijöitä, sitä parempaa infraa. Jos ei ole pyöräilijöitä, ei tule rahaa infraan, mutta jos ei ole infraa, väki valitsee muun kulkineen kuin pyörän.

      Mutta hyvä postaus, hyvät pointit!

  3. Harri Susi 24.2.2015 at 21:06 #

    Minusta potkupyörä on mahottoman hyvä asia, koska pikku nassikat voi aloittaaa pyöräilyn todella nuorena ja kaatumista ei niin älyttömästi tarvii pelätä, kun ne jalat sojottaa kohti maata koko ajan. Sitten kun pyörä pysyy pystyssä eli ei tartte potkia tai ottaa tukea koko ajan niin sit voi aloittaa ns. oikealla pyörällä. Pitäs olla helpompaa kun voi keskittyä polkemiseen, kun se tasapaino onkin jo hallussa.

  4. Joni 26.2.2015 at 06:17 #

    Peräpyörästä ja juniori-istuimesta sen verran että enpä olisi kuljettanut 25 kiloista lasta viittä kilometriä eskariin istuimella mäkisessä maastossa, mutta peräpyörällä kyllä. Peräpyörä siis erityisesti vaikuttaa isomman lapsen kanssa arkipyöräilyvälimatkojen pituuteen. Sitä paitsi jos peräpyörässä on pakkari, niin tavaran määräkin voi lisääntyä.

  5. Joni 26.2.2015 at 06:22 #

    Lisättävä että ansiokas kirjoitus kyllä!

  6. Profile photo of Jeremias
    Jeremias 26.2.2015 at 11:26 #

    Kun katsoo mihin suuntaan sähköpyörät kehittyvät niin voi todeta, että joka suuntaan. Jos katsoo vaikka tätä naistenpyörämallia.
    http://electricbikereport.com/kalkhoff-focus/

    Sähkfillareissa näen suuren tulevaisuuden no. Suomessa missä kahden auton omistamista ollaan selitetty vaikka millä mutta hikoilu varsinkin talvisaikaan on varmaan merkittävässä roolissa.

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 26.2.2015 at 22:46 #

      Sähköpyörien isoimpia ongelmia on, että ne ovat olleet helvetin rumia. Ja sitten kun niitä olisi tarkoitus käyttää arjessa, jossa kulkuväline on vaate, vrt. auton väri on merkittävä asia auton valinnassa.

      Rumaa kulkinetta ei halua kukaan, vaikka se ei vaikuta käyttöön mitenkään. Jotkut ovat tarpeeksi insinöörejä, että eivät anna rumuuden haitata, mutta massoille ei mene läpi.

      • Profile photo of Tilley
        Tilley 27.2.2015 at 09:28 #

        Meillä insinööreillä on tosiaan elämä helpompaa kun ei tarvitse miettiä tuollaisia asioita!

        • Profile photo of Jeremias
          Jeremias 27.2.2015 at 09:49 #

          Yep
          Etsi kaunein http://1drv.ms/1GyIMOi

          • Profile photo of Jeremias
            Jeremias 27.2.2015 at 09:50 #

            ts. Insinöörihuumoria insinööritalon edessä.

        • Profile photo of Teppo
          Teppo 27.2.2015 at 19:53 #

          Mulle on aina vaikeaa, kun insinöörit kysyy, mikä on paras. Mä katson vaan, että missä kaikissa on riittävät speksit ja valitsen siitä sarjasta ulkonäön perusteella mieleisen.

  7. A 26.2.2015 at 13:09 #

    Sähköpyörien ”seniori”-leiman voisi jo heittää romukoppaan. Suurin osa sähköpyörän hankkijoista on kuitenkin jo ihan normaaleja työikäisiä ihmisiä tavallisista tallaajista huippu-urheilijoihin. Sähköpyörä hankitaan kätevään liikkumiseen, ei urheilukisoja varten.

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 26.2.2015 at 22:25 #

      Juttelin pari vuotta sitten eröön merkittävähkön fillarikauppiaan kanssa. Tyyppi piti yhtenä suurimpana alan markkinointivirheenä, että sähköavustusta myytiin vanhuksille ja vaivaisille.

      Olisi pitänyt myydä työmatkalaisille. Nyt invaleimasta on aika hankala päästä eroon, viisi vuotta jo yritetty.

  8. Profile photo of janim.
    janim. 27.2.2015 at 15:38 #

    Joni, hyvä huomio peräpyöristä vs. juniori-istuimista. Toki sillä on vaikutusta jos lapsi polke itse. Kyse on minusta lähinnä siitä, että kovinkaan moni ei ole valmis ostamaan peräpyörää joka on kuitenkin paljon kalliimpi kuin istuin. Niille, jotka peräpyörän ostavat, on siitä varmasti paljon hyötyä. Olen itse tykännyt valtavasti peräpyörän käytöstä, eniten sen takia, että lapsi on jotenkin innostuneempi pyöräilystä kuin jos vain istuisi kyydissä.

    Tähän liittyen huomaan, että jutustä puuttuu kokonaan perhetandemit. Näitä en ole koskaan Suomessa nähnyt käytössä, mutta täällä Berliinissä niitä näkee aina välillä. Kaikki ne jotka olen nähnyt täällä ovat olleet itsetehtyjä, aika hassun näköisiä vempaimia. Jos meille ei olisi syntynyt kolmatta lasta, olisin varmaan hankkinut tällaisen: http://www.workcycles.com/home-products/child-transport-bicycles/onderwater-family-tandem

    Sähköistä: Copenhagen wheelin hype viime vuonna on hyvä esimerkki siitä, kuinka oikealla markkinnoinnilla porukka voi innostua sähköistämisestä. Siinä ei markkinoitu tuotetta vanhoille tai vaivaisille, vaan kaikille halpana ja hyvänä konversiona. Tuotetta ei kai vieläkään ole saatavilla mistään, mutta kyllä siitä puhuttiin paljon. Muutenkin tuntuu, että konversiokitit saattaisivat menestyä paremmin.

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 27.2.2015 at 19:51 #

      Copenhagen Wheelin isoin juttu minusta oli juuri siinä, että sillä olisi tehnyt itselle mieluisesta hyvän näköisestä käyttöpyörästä sähköfillarin ilman johtojen vetämistä ja akun sijoittelua. Kaikenlaista käytännön ongelmaa siinä oli, ehkä pahimpana se että koska ei olisi ollut erillistä akkua, koko pyörä olisi pitänyt kantaa sisälle ladattavaksi.

      Mä olen miettinyt tota Onderwateria, mutta se on oikeasti enemmän hauska kuin oikeasti käytännöllinen. Pitää ottaa seuraavalla Amsterdamin-reissulla kokeiltavaksi, siellä niitä tarjotaan turisteille vuokralle.

  9. Profile photo of Fillarifiilari
    Fillarifiilari 20.3.2016 at 22:00 #

    Pitkäperistä olisi vielä voinut laittaa pari sanaa… Parisenkymmentä vuotta sitten jenkeistä lähtenyt pyörämalli joka sopii yleiskäytön ohella mainiosti yhden tai kahden lapsen kuljetukseen. Näppärä pyörä tiputtaa lapset hoitoon / lapsi kouluun ja jatkaa vielä toistakymmentä kilometriä työpaikalle. Kotimatkalla voi vielä poiketa kaupassa ja napata pari kassillista ostoksia kaiken oheen.
    Ilman kuormaa pyörä kulkee yhtä ketterästi kuin perushybridi joten pidemmätkään matkat eivät ole ongelma.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Yöpyöräilijä
Mitä jos jaettaisiin valoja pyöräilijöille?

Ledivalojen jakaminen valottomille pyöräilijöille olisi hyvä tapa nostattaa tunnelmaa ja parantaa turvallisuutta.

Close