Alavalikko

Kesäpyöräilijä, lue tämä nyt! Kaksi vinkkiä maaliskuun alkuun

tapaninpäivän pyöräretki.jpg

Sähköavusteinen Bakfiets.nl Cargobike. Tämäkin pitäisi viedä keväthuoltoon ennen pahinta ruuhkaa.

Aika iso osa pyöräilijöistä pitää yhä talvitaukoa syys-marraskuulta huhti-toukokuulle. Tänä vuonna tosin ainakin Helsingissä monet näyttivät kaivaneen pyöränsä talvivarastosta jo viime viikolla, kun tiet sulivat ja kaupunki kävi jopa pääreiteillä harjaamassa hiekat pois (Hesarissakin tämä jo huomattiin).

Mutta säät tuntuisivat vielä liian kylmiltä pyöräilyyn, kannattaa nyt jo tehdä ainakin nämä kaksi asiaa, jotta kevään puskiessa kunnolla päälle ei tarvitse nihkeillä.

1. Vie pyörä huoltoon nyt

Polkupyörä kannattaa huoltaa kerran vuodessa. Ja ellei pyöräily tai sen kanssa pulaaminen ole harrastus, sitä ei kannata huoltaa itse.

Keväästä saa eniten irti, kun lähtee liikkeelle hyväkuntoisella pyörällä.

Pahin ruuhka fillarihuolloissa on keväällä, kun ihmiset ensimmäisten oikein kunnolla aurinkoisten päivien jälkeen kaivavat pyörät esiin kellarista. Silloin fillari voi joutua seisomaan huoltojonossa viikkoja.

Pyörä kannattaakin huoltaa joko syksyllä ennen fillarikellariin viemistä tai sitten kevättalvella ennen pahimpia ruuhkia. Jos et ole vielä huollattanut pyörääsi, vie se huoltoon nyt. Kolmen viikon päästä on jo ruuhkaa.

2. Lataa varastoitu sähköpyörän akku kerran kesken talvea

Sähköpyörän akku on vaarassa kuolla, jos sitä säilyttää pitkiä aikoja ihan käyttämättä – kuten nyt vaikkapa puoli vuotta keskellä talvea.

Azorin Bakfiets-tehtaan toimitusjohtaja vinkkasi minulle visiitilläni, että sähköpyörän omistajan kannattaa panna kalenteriin merkintä helmi-maaliskuun vaihteeseen akun latauksesta. Jos sähköpyöräsi on siis ollut lokakuulta asti käyttämättä, lataa akku nyt, vaikka olisit ottamassa sen käyttöön vasta vappuna.

Ja huom, tämä on nyrkkisääntö yleisimpiin akkuihin. Jos sinulla on joku erikoisviritys, tämä ei päde. Ja akkuhifistit osaavat akkujen säilyttelyn joka tapauksessa ilman tätä vinkkiäkin.

 

Lisää tietoa arkipyöräilystä? Meiltä löytyy!

Jos pyöräily on osa arkeasi, kannattaa selailla tätä sivustoa. Perheiden hyötypyöräilyyn keskittynyt sivusto toi perustajalleen vuoden pyöräilijä -tittelin 2013 ja on sittemmin vain parantunut.

Blogissa on parisataa artikkelia (pyöräarvioita ja varuste-esittelyitä, vinkkejä, uutisia ja yleistä hehkuttelua) ja olennaisimmat asiat on koottu pähkinänkuoreen Pieneen perhepyöräilyoppaaseen – oppaasta voi myös tulostaa kopioita jaettavaksi vaikka päiväkodissa. Saitin keskustelupalsta on netin ystävällisimpiä, siellä voi aina kysyä jos jokinasia jää askarruttamaan. Osto- ja myyntipalstalla liikkuu myös käytettyä tavaraa, myös laatikkopyöriä. Saitin jäsenet hölisevät myös Tavarafillarin seinällä, tuoreimmat päivitykset voi tsekata aina sieltä.

Jos tykkäät saitista, kerro siitä kavereillesi Facebookissa,Twitterissä ja leikkipuiston hiekkalaatikolla. Pane hyvä tieto kiertämään!

One Response to Kesäpyöräilijä, lue tämä nyt! Kaksi vinkkiä maaliskuun alkuun

  1. Profile photo of Pauli
    Pauli 3.3.2015 at 08:43 #

    Akkujen säilytyksestä:
    Paras ja ajanmukaisin infolehti on mielestäni tämä:

    http://www.bosch-ebike.de/media/pdf/akku_guide/Bosch-eBike-Akku-Guide_EN.pdf

    Storage during winter (Li-ion batteries)
    Store the batteries dry and at room
    temperature. Between 15 °C and 20 °C
    is optimal. Being completely charged or
    completely discharged is hard on the
    battery. The ideal state of charge for
    extended periods of storage is about 50
    to 60 %, or three diodes lit up on the
    battery indicator.

    Tuo vastaa aikalailla sitä, mitä myös tieteellisissä julkaisuissa on todettu li-ion akkujen säilyttämisestä. Jos joku löytää vielä ajantasaisempaa tietoa, niin linkatkaa toki. 🙂 Omana kommenttina voisi todeta, että kemiallinen pakkaushan se on, ja kemialliset reaktiot yleensä hidastuvat viileässä. Eli voi sitä viileämmässäkin säilyttää, kunhan tila on kuiva eikä lämpötila mene alle viiteen asteeseen. Kuivuus (ilmankosteus) kannattaa pitää matalana, eli kostea kellari tai talli ei ole paras mahdollinen paikka.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Marek ja Fr8
Helsingin fillarivirkamies: Laatikkopyörässä on statusta

Jos toisi lapset sähköistetyllä laatikkopyörällä tarhaan, tarhakavereiden bemarilla kulkevat pukumiesisät eivät erehtyisi pitämään pyöräilevää isää köyhänä, nauraa Helsingin pyöräteiden suunnittelusta...

Close