Alavalikko

Päiväkotirumba haltuun polkupyörällä – haussa paras ratkaisu

Bakfiets.nl Cargobike parkissa päiväkodin edustalla Helsingissä.

Bakfiets.nl Cargobike parkissa päiväkodin edustalla Helsingissä.

Lapset voi viedä päiväkotiin polkupyörällä (kuten Hesarin mielipidekirjoituksessakin taannoin muistutettiin), ja noin lähtökohtaisesti se on helppo ja kätevä ratkaisu. Etenkin jos lapsia on yksi.

Lastenistuin vaan kiinni pyörään, lapsi istuimeen, pyörällä ensin päiväkotiin ja siitä töihin. Ja sama toisinpäin illalla.

Meillä on kuitenkin jouduttu vähän raapimaan päätä kahden lapsen päiväkotirumban kanssa. Miten hoitaa lasten viemiset ja tuomiset fiksuimmalla tavalla, kun pitää samalla sovitella kahden aikuisen kulkemista?

Veikkaan, että samaa logistiikkaihmettelyä tekee moni muukin, ja olisi hauska kuulla miten tätä on ratkottu.

Se tavallinen ratkaisuhan tässä tapauksessa olisi työntää lapset päiväkotiin rattailla, jättää  rattaat päiväkodille ja jatkaa julkisilla. Ja sama toisinpäin illalla. Ja joissain perheissä on tietenkin kaksi autoa, että saadaan lapset kuskattua ja päästään itse töihin.

Meidän ratkaisumme: pyörä liityntäparkkiin, metrolla töihin

Lastenkuljetusrumba ei ole meillä helsinkiläisittäin mitenkään hankalimmasta päästä – molemmat lapset ovat lähipäiväkodissa, eli vain yksi paikka eikä mitenkään posketon matka. Me sovittelimme tähän kuvioon laatikkopyörää.

Homma hoituu niin, että toinen meistä vie lapset puolen kilometrin päähän päiväkotiin laatikkopyörällä ja jatkaa toiset puoli kilometriä metroasemalle, minne lukitsee pyörän liityntäparkkiin.

Toinen nappaa kotimatkalla laatikkopyörän metroasemalta (omilla avaimillaan) ja ajaa saman reitin toiseen suuntaan.

Tämä toimii näppärästi ja säästää lastenkuljetusvuorossa olevalta aikaa ja hammastenkiristystä. Lapset on helppo saada pyörään, matkanteko on nopeaa ja ajan salliessa kotimatkalla voi metroasemalla käydä vaikka kaupassa.

Bonuksena vaimo jatkaa työmatkaa loppupäästä varta vasten hankitulla ns. asemapyörällä, joka odottaa yöt ja viikonloput lukittuna työpaikkaa lähimmällä metroasemalla. Se säästää loppumatkan parin kilometrin matkalla kymmenisen minuuttia aikaa verrattuna kävelyyn tai liityntäbussin odotteluun.

Kaksi asiaa tuossa kuitenkin mättää.

Ensinnäkin kilometrin pätkän joutuu joka päivä kävelemään joko metroasemalle tai sieltä pois. First world problem, mutta mieluummin kulkisin sen fillarilla.

Toiseksi tämän takia työmatkat kulkevat pääasiassa julkisilla, mistä en erityisemmin nauti. Loppumatkan kulkeminen pyörällä ei onnistu, koska loota on jätettävä asemalle. Loskasoosissa metro on ihan hyvä vaihtoehto, mutta vähänkään paremmilla keleillä kulkisin mieluummin fillarilla. Sama aika siihen menee, mutta fiilis on ihan eri.

Ratkaisumalleja (ei kokeiltu)

Olen miettinyt, miten yksi laatikkopyörä – kaksi kuskia -ongelmaa saisi ratkottua.

Malli 1

Helpoin ratkaisu olisi tietenkin hankkia kaksi kahden lapsen kuljettamiseen sopivaa pyörää (vrt. kahden auton malli), jolloin kumpikin meistä voisi kulkea arkiajot toisistaan riippumatta, kuten itse lystää.

Tämä on vaan ihan kohtuuttoman (ihanan?) kallista.

Malli 2

Olen myös pyöritellyt mielessä kolmen pyörän kiertoa, jossa yksi pyörä olisi aina päiväkodilla.

Homma toimisi näin:

  1. Äiti ajaa aamulla omalla pyörällään töihin.
  2. Isä vie lapset laatikkopyörällä päiväkotiin ja jättää lootan päiväkodin pihaan.
  3. Päiväkodin pihassa odottaa isän oma pyörä, jolla hän ajaa töihin.
  4. Äiti pyöräilee omalla pyörällä töistä päiväkodille, pakkaa lapset laatikkopyörään, karauttaa sillä kotiin ja jättää oman pyöränsä päiväkodille.
  5. Isä ajaa omalla pyörällään kotiin.

Seuraavana päivänä toistetaan sama, paitsi vuoroja vaihtaen. Jos molemmat pystyvät ajamaan pyörillään ristiin, ei ole pakko vaihtaa vuoroa, vain käytössä olevat pyörät vaihtuvat.

Joo, monimutkaista ja systeemi menee poikkeustilanteessa helposti rikki. Siksi tämä onkin jäänyt ajatuksen asteelle. Tai no, kehittelinhän tätä ajatusta käytteäen sen aiemmin postaamani päiväkodin ja vanhempien kimppapyörä -idiksen.

Malli 3

Peräkärry olisi kyllä tässä kätevämpi. Toinen voisi vielä lapset pyörän perässä vaunussa päiväkotiin ja toinen oman pyöränsä perässä – tai työntämällä tai vaikka autolla – toiseen suuntaan.

Peräkärryt eivät vaan kauheasti innosta. Ja se kärryn kiinnittely ja irrottelu kotona ja päiväkodilla tuntuu ajatuksena niin säädöltä.

Ehkä me pitäydymme tässä nykyisessä julkiset + pyörä -mallissa, joka oikeasti on vaivaton ja toimii hyvin.

Mutta nyt niitä kommentteja! Miten teillä on hoidettu lapsiperheen päiväkotilogistiikkaa fillarilla?

, , , , , ,

19 Responses to Päiväkotirumba haltuun polkupyörällä – haussa paras ratkaisu

  1. Mika 10.3.2015 at 10:38 #

    Meillä on kärry käytössä, tällä hetkellä vakituisesti kiinni mun pyörässä ja vaimo hakee lapset toisilla kärryillä tai bussilla. Mutta aluksi meni niin että jätin pyöräkärryn päiväkotiin ja vaimo työnsi sen kotiin. Kärryn saa molempien pyörään ja kunhan vaimokin rupee kesän koittaessa käyttämään pyörää niin varmaan kärryä vaan vaihdetaan pyörästä toiseen. Kiinnityshän on todella helppo, yksi sokka ja varmistus. Ei myöskään tarvi säädellä pyörää käyttäjän mukaan ja molemmilla voi olla sen tyylinen pyörä mistä tykkää.

    Suurin ongelma kärryssä on mun mielestä se et pitää opetella sen olevan hieman leveämpi mitä pyörä, ja erityisesti ettei mene kovin läheltä kanttareita koska pyörä oikaisee hieman ja saattaa kaatua jos samalla sisäkurvin rengas pompahtaa jonkun päälle kun on muutenkin kaartamassa.

  2. Juha 10.3.2015 at 11:10 #

    Meillä minä poljen laatikkopyörällä 8km töihin ja nappaan lapset päiväkodista kotimatkalla. Vaimo hoitaa aamut autolla. Näin mennään vuoden ympäri.

    Tosin nyt kesän tullen mietitään jos vaimokin saataisiin taas pyörän päälle. Joko ostetaan toinen pyörä mihin menee kaksi lasta kyytiin (Yuba Mundo!) tai sitten varataan hiukan enemmän aikaa aamuihin ja lapset polkee myös 🙂

  3. Seppo 10.3.2015 at 11:12 #

    Meillä on reilu puoli kilometriä päiväkotiin, jossa molemmat lapset ovat. Kuljetusratkaisuina ovat henkilöauto ja polkupyörä + kahden lapsen kärry, toki erikseen. Yleensä tehdään niin, et rouvan kans ajetaan lapset päikkyyn, rouva jatkaa töihin ja minä kotiin (kävellen). Jompi kumpi sitten hakee lapset, rouva paluumatkalla autolla tai minä pyörällä ja kärryllä. Toimii ihan kohtalaisesti, mutta tuo isompi lapsi on jo sitä kokoa, että jalkatila (ja korkeus) loppuvat kärrystä, eikä siinä matkustaminen ole enää erityisen mukavaa (polvet korvissa ja sillee). Teoriassahan kärryn voisi jättää päiväkodin pihaan lukittuna johonkin kiinteään ja jatkaa siitä töihin.

    Suunnitelma b1 tässä vaiheessa kun lapsi on jo iso, on se, että ns. kesäkaudella tuo isompi voi pyöräillä itsekin päiväkotiin (valvotus samalla kun pienempi hinataan kärryssä). Tuosta tulee tietysti sellaisia ongelmia, että talvella on liukasta, lunta ja muutenkin vaikeaa tuo pyöräily. Talviolosuhteet ei siis oikein ole aloittelevan pyöräilijän kannalta hyvä juttu.

    Suunnitelma b2 on sitten se, että ostetaan laatikollinen pyörä, johon mahtuu _sopuisasti_ kaksi lasta vuosia. Kolmannen lapsen mahdollisuus on syytä kuitenkin pitää mielessä. Ongelma esimerkiksi korkean kuljetuskapasiteetin tanskalaisessa kolmipyörässä on se, että sillä ei kovin lujaa kuljeta. Ratkaisuksi olen visioinut mahdollisuutta kuljettaa ”normaali” polkupyörä lasten kanssa laatikkopyörällä päiväkodille. Siihen sitten laatikko lukkoon ja tavallisella pyörällä töihin. Periaatteessa tavallisen pyörän voisi jättää paluumatkalla lukittuna päiväkodille, josta sillä voisi jatkaa matkaa seuraavanakin päivänä.

    Ja jos oikein kovasti lisääntyis, niin periaatteessahan laatikkopyörän perään voisi kiinnittää vielä sen peräkärryn 😉 Semmonen juna, että alta pois 😀

  4. Profile photo of Tilley
    Tilley 10.3.2015 at 12:21 #

    Seppo: laatikkopyörä on sen verran pitkä jo muutenkin, että kyllähän se peräkärry siellä perässä tulee samalla vaivalla. Ehkä vähän rekkamiehen mielenlaatua saa olla, että ei oio mutkia liian sisäkaarteesta. Tietty jos kaikki paikat on täynnä matkustajia, niin alkaahan siinä jo painoa olemaan, mutta ei tuo pituus ole ongelma.

    Meidän päiväkotilogistiikka on siis aivan överi, mutta siihen sisältyy välillä tyhjän pyöräkärryn hinaaminen laatikkopyörän perässä.

  5. Sebastian 10.3.2015 at 17:22 #

    Meillä oli ensin peräkärry, nyt on peräpyörä. En ole kokenut kiinnittämistä ja irrottamista kovinkaan vaivalloisena, ja bonuksena saa ajaa matkan päiväkodista töihin kevyellä pyörällä eikä painavalla laatikolla.

  6. Heta 10.3.2015 at 17:50 #

    Meillä on peräkärry. Toinen vie aamulla, kärry jää päiväkotiin, toinen hakee iltapäivällä. Näin ympärivuoden ja toimii hienosti. Jos sattuukin isovanhemmat hakemaan, kärryyn lisätään etupyörä.

    Nyt meille on syntymässä kolmas lapsi. Vielä ei olla keksitty miten sitten homma hoidetaan kun kuljetettavia onkin kolme alle 5-vuotiasta. Kahteen laatikkopyörään ei oo varaa, peruspyörillä ei kolmea saa kuljetettua.

  7. Profile photo of Jeremias
    Jeremias 10.3.2015 at 20:24 #

    Meikä vie laatikkofillarilla ja jatkan dösäpysäkikke ja toisin päin. Joskus autolla jos tarve.
    Vaimo sitte vie ja hakee miten lystää autolla ja rattailla.
    Anoppi hakee kävellen ja pienin istuu tarakalla 🙂

  8. JR 10.3.2015 at 20:29 #

    Kolme lasta voisi olla mahdollista peräkärryn kanssa, sillä silloin fillariin voi laittaa vielä lastenistuimen. Yhden lapsen kärryn kanssa olen tuollaista yhdistelmää kokeillut, ja toimi suht ok. Lastausjärjestys vaan pitää pitää mielessä. Kolmannen lapsen kanssa se pyöräily ei ehkä ole enää kovin kevyttä… ja varsinkaan työntäminen ei tuolla yhdistelmällä ole kivaa…

    • Heta 11.3.2015 at 13:24 #

      Kolmen lapsen kuljettaminen kaksirenkaisella pyörällä ei vaan taida olla lain mukaan sallittua. Näin ainakin olen ymmärtänyt.

      • Profile photo of Teppo
        Teppo 12.3.2015 at 08:26 #

        Itse asiassa saa, jos pyörän kyydissä on enintään kaksi ja loput peräkärryssä.

        • Heta 14.3.2015 at 19:37 #

          Ootko Teppo tarkastanut asiaa jostain? On kyllä epämääräisesti kirjoitettu lakikohta ja tulkita voi monella tapaa. Mä kysyin asiaa poliisilta ollessani oppilaiden kanssa liikennevalistustunnilla. Tää poliisi tulkitsi lakia niin, että ei auta kärry, sillä pyörän jarrut on kuitenkin suunniteltu vaan tietylle painomäärälle ja hänen mukaan se ois nimenomaan syy tälle laille.

          • Profile photo of Jeremias
            Jeremias 15.3.2015 at 08:04 #

            Oikean tulkinnan saa vasta sitten kun joku saa sakot ja asia käydään läpi oikeudessa.
            Mitä sitten kun kyydissä on kaksi lasta ja peräkärryssä 50 kg ruokaostoksia? Normi pyöräthän on suunniteltu yleensä (mitä minä tiedän) 100-120 kg kuormalle. Entä sitten kun se on suunniteltu 250 kg kuormalle? Haluaisinkin lakiin korjauksen, että pyörällä saa kuljettaa niin montaa lasta ja niin paljon kuormaa mille se on suunniteltu.
            Esimerkiksi mulla oli sellainen vanha kolmipyöräinen ja etujarru toimi raudoilla jotka laahasi kumin päällä ja takana oli jalkajarru. Ts. Todella huonot jarrut ja silti sillä olisi saanut kuljettaa muistaakseni 150 kg hyötykuorman.

          • Profile photo of Tilley
            Tilley 17.3.2015 at 17:02 #

            Tuohon poliisin jarruheittoon on helppo vastaus. Polkupyörien jarrujen riittävä teho on määritelty todella tarkkaan standardissa SFS 5200/ISO 4210. En nyt jaksa kaivaa noita esiin, mutta joskus ne lueskelin, ja ne olivat tyyliin että 20 km/h nopeudesta pitää pysähtyä 12 metrin matkalla. Eli tosi kehnotkin jarrut käy, koska pelkkä jalkajarrukin täyttää tuon. Jos siis tavarapyörässä on tehokkaat hydrauliset levyjarrut, niin se kyllä 250 kg kuormallakin pysähtyy varmasti vaadituissa rajoissa.

  9. Santeri 11.3.2015 at 21:51 #

    500 metriä päiväkotiin? Olisin kävellyt sinne ja sitten joko 500 m. taaksepäin kotiin ja töihin pyörällä tai 500 m. eteenpäin ja töihin metrolla.

    Kuljen melkein aina kävelleen, jos matka on alle 1 km, koska silloin ei pidä laittaa kypärää päähän ja hanskat päälle, ei pidä kiinnitä fillariin valoa, mittaria ja sivulaukkua, ei pidä avata lukkoa.

    • Profile photo of Teppo
      Teppo 12.3.2015 at 08:29 #

      Ihan mahdollista, tosin tekee 10-15 min lisää matka-aikaa suuntaansa eli 20-30 min päivässä. Ja juuri tuo on se, jonka haluaisi tiristää pois matkustamisesta.

      Säädön vähyys on hyvä pointti. Meillä tätä on ratkottu luopumalla arkipyöräilyyn varustautumisesta ja pyörääkin säilytetään ulkona, jolloin ainoa tehtävä asia on lukon avaaminen.

  10. Profile photo of Kirsi
    Kirsi 17.3.2015 at 21:36 #

    Meillä vanhempien työpaikat on ihan eri suunnissa. Äiti vie lapset aamulla autolla ja isä hakee laatikolla. Joskus olis kiva itekin mennä pyörällä töihin mutta kun työmatka on noin 12 km niin aamulla pitäis lähteä paljon aikaisemmin kun autolla. Julkisilla en lähde koska vaihtoja tulee enemmän kun hermo kestää.

  11. Linda 7.5.2015 at 19:08 #

    Olen juuri tilannut Nihola 4.0-laatikkopyörän. Lapset tullaan viemään tarhaan laatikkopyörällä, joka lukitaan lapsia sisään saatettaessa. Meillä tulee olemaan lukkoina kaksi rankkaa kettinkiä, yksi etupyörille/-rungolle ja toinen takapyörille/-rungolle sekä satulalle. Joten säästääkseni aikaa: jos ajan sisään pihalle asti piiloon varmaan lukitsen pyörän vain takaa yhdellä ketjulla. Jättäessäni pyörän työpaikan ulkopuolelle lukitsen sitten koko arsenaalilla eli kahdella kettingillä. Matkaksi tulee kotoa tarhaan 1,8 km ja minulla tarhasta töihin 1,4 km. Sama illalla, eli siinä päivän liikunta.

  12. Joni Kettunen 29.3.2016 at 22:18 #

    Meillä lapset ovat kulkeneet vuosia peräkärryssä tarhaan ja takaisin. Ensimmäinen vanhemmista vie peräkärryllä lapset tarhaan ja lukitsee peräkärryn sinne. Toinen vanhemmista hakee heidät iltapäivällä pyörä+peräkärrykombolla. Näin kevään tullen lapset eivät malta olla peräkärryssä. Lumikasat ja virtaava vesi ovat houkutelleet pois peräkärryn kyydistä.

    Kovilla pakkasilla peräkärryn kiinnittäminen vaatii luonnetta, koska paksut hanskat vievät sorminäppäryyden.

  13. Ismo 28.3.2017 at 14:05 #

    Pari vuotta rumbaa meni ihan kivasti Funtrailer-merkkisellä peräpyörällä (malli FT-Two/6), turvaistuimella ja hybridillä. Funt. poikkeaa yleisimmin käytössä olevista niin, että sen mukana tulee oma tavarateline. P-pyörän aisan päässä on tappi, joka vain työnnetään t-telineen takaosan koloon. Mahdollistaa turvaistuimen käyttämisen yhtä aikaa ja peräpyörästä riippumatta.

    T-telineitä voi tilata saman tien kaksi ja asentaa molempien vanhempien pyöriin. P-pyörä jätettiin p-kodille. Kiinnittäminen ja irrottaminen helpompaa kuin perusperäpyörässä.

    Tavarat kulkivat tarvittaessa kahdessa pyörälaukussa eturenkaan molemmin puolin. Vakauttivat samalla systeemiä silloin, kun molempia lapsia kuljetin. Peräpyöräläisellä tietenkin reppu selässä tarvittaessa.

    P-pyörä on suht. kevyt ja sen voi pyöräkellarissa asettaa roikkumaan koukusta. Päiväkodille jätettäessa sama juttu. Käyttävän lapsen sopiva ikä ulottui meillä vähän vajaa viidestä vuodesta kahdeksan puolelle.

    Peräpyörä tuli myös huomattavaksi tavarapyörää halvemmaksi ja tarjosi mahdollisuuden moniin vauhdikkaisiin hupilenkkeihin ja lyhyttä pidempiin pyöräretkiin arkirumban ulkopuolella.

    Harmi kyllä, on p-pyörävalmistaja näköjään juuri lopettanut.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tavarapyörä kulkee lumellakin. Testattu on.
Talvista tavarapyöräilyä

Tavarapyörä kulkisi talvellakin, jos kaupunki tekisi lumityöt ja jostain löytyisi vaihdehuolto.

Close