Alavalikko

Lapsi pyörän kyytiin – lastenistuin, perävaunu, peräpyörä vai laatikkopyörä?

kertausjuttu-banneriPyöräily on yksinkertainen ja kiva tapa hoitaa arjen liikkumiset paikasta toiseen. Se on simppeliä myös lapsen kanssa, ja onnistuu isommallakin porukalla. Vaihtoehtoja on.

Tässä postauksessa käydään läpi perusasioita siitä, mitä vaihtoehtoja lasten kuljettamiseen polkupyörällä on. Samat asiat löytyvät äärimmilleen tiivistettynä Pienestä perhepyöräilyoppaasta.

Lyhyesti: Yksi taapero liikkuu helpoimmin ihan tavallisessa, mistä tahansa marketista saatavassa lastenistuimessa. Pikkuvauvan, kouluikäisen tai useamman kuin yhden muksun kuljettamiseen tarvitsee panostaa vähän enemmän. Vaihtoehtoja ovat polkupyörän perävaunut, lasten kuljetukseen varusteltu laatikkopyörä tai peräpyörä.

Sitten sama vähän pidemmin ja yksityiskohtaisemmin.

Polkupyörän lastenistuin

WorkCyclesin Gr8 on laatuluokan mammis. Värin saa valita mielensä mukaan.

Ihan tavallinen lastenistuin on soiva peli. Tässä pyöränä Workcycles Gr8 ja lastenistuimena Bobike Maxi

Polkupyörän lastenistuin on ihan syystä yleisin tapa kuljettaa lasta pyörän kyydissä. Se on halpa, kevyt ja näppärä. Ja sellaisen saa mistä vain. Istuimet maksavat tyypillisesti muutamia kymppejä, kalleimmat jonkin verran yli satasen.

Lastenistuimia on kolmea eri kokoa.

Yleisimmin saatava lastenistuin (Hamax lienee yleisin merkki) on hollantilaisen (ja sitä myötä aika laajalti levinneen) luokituksen mukaan kokoa maxi. Se sopii noin 9 kuukauden iästä noin neljä- viisivuotiaaksi asti. Lastenistuimen voi ottaa käyttöön, kun lapsi istuu itse tukevasti ja käyttää siihen asti, ettei lapsi enää mahdu mukavasti istuimeen.

Lastenistuin asennetaan satulan taakse ”tarakalle”, vaikka yleensä istuinta ei varsinaisesti tavaratelineeseen kiinnitetäkään.

Taakse kiinnitettävän istuimen kanssa näppärin fillari on läpiastuttava ”mummopyörä”. ”Miestenpyörässä” kyytiin noustaan tavallisesti heittämällä jalka takakautta yli – kun lapsi istuu kyydissä, kyytiin nousemisesta tulee taiteilua.

Erikoisliikkeistä saa myös mini- ja junior-kokoisia lastenistuimia. Merkkeinä tarjolla on ainakin Bobiken ja Yeppin minejä ja junioreita. (Lue lisää hollantilaisesta luokittelusta tästä artikkelista!)

Minikokoinen lastenistuin kiinnitetään ohjaustankoon tai sen kannattimeen, jolloin lapsi matkustaa pyörän kuljettajan sylissä. Istuin sopii noin yhdeksänkuisesta kolmivuotiaaksi asti. Syli-istuin on hauska, koska lapsi pystyy paremmin kommunikoimaan vanhemman kanssa ja maisemia voi ihmetellä yhdessä.

Qibbel JuniorSyli-istuinta voi myös käyttää yhdessä taakse asennettavan istuimen kanssa, jolloin samalla pyörällä voi kuljettaa yhtä pientä ja yhtä vähän isompaa taaperoa.

Ihan viime vuosina Suomen erikoisliikkeistä on alkanut saada myös junior-kokoisia istuimia, jotka on tarkoitettu esikouluikäisille ja sitä vanhemmille. Junior-istuimen on käytännössä kevyt pehmustus, selkänoja ja jalkatapit tarakalla kyytsäämiseen, eikä se sovi pikkulapsille.

fr8 pink renkJoihinkin (lähinnä hollantilaisiin) pyöriin saa erikoisliikkeistä myös sylisatulan, jossa lapsi matkustaa vanhemman sylissä pyörän vaaka- tai vinoputkeen kiinnitetyllä satulalla. Tämä on lasten suosikkeja ja sopii pyörän kyydissä tottuneesti istuville 2-6-vuotiaille. Ensimmäiseksi lapsenkyyditysratkaisuksi sylisatulasta ei ole.

Perävaunut

NordicCabin lastenkuljetusvaunu kulki näppärästi testipyöränä toimineen Brompton-taittopyörän perässä

Tavarafillari.fi testasi NordicCabin lastenkuljetusvaunun syksyllä 2012.

Polkupyörän perävaunussa voi kuljettaa yhtä tai kahta lasta. Toisin kuin lastenistuimessa, perävaunussa lapset ovat suojassa sateelta ja viimalta, ja nukkuminen kyydissä on mukavampaa.

Halvimmat perävaunut maksavat netistä tilaten alle satasen, kalleimmat noin tuhat euroa.

Perävaunu on hyvä ratkaisu, jos on tarve kuljettaa kahta lasta tai kuljettavat matkat ovat pitkiä. Kärry on ässä myös siksi, että lasten lisäksi kyytiin mahtuu muutakin tarpeellista.

Polkupyörän perävaunu toimii myös päiväkotikulkineena erityisen hyvin, kun toinen vanhemmista vie lapset ja toinen hakee heidät. Äiti voi hinata lapset kärryssä päiväkodille, jättää vaunut päiväksi pihaan ja isä voi päivän päätteeksi pakata lapset kyytiin ja kiinnittää kärryn oman pyöränsä perään – tai työntää kärryt kotiin kävellen.

Pelago Stavanger ja Spectran lastenkuljetuskärry poseeraavat kameralle.

Pelago Stavanger ja Spectran lastenkuljetuskärry poseeraavat kameralle Tavarafillarin testissä.

Halpamerkkejä on tolkuttomasti, esim. Spektra, TGG, Vektori. Croozer on tunnetuin keskihintaluokan vaunumerkki, Thule Chariot, Burley ja Nordic Cab puolestaan laadukkaammasta päästä.

Polkupyörän perävaunu on mukava siksi, että toisin kuin lastenistuimessa, lasten painoa ei huomaa pyörän kyydissä. Polkeminen ylämäkeen on toki raskaampaa, mutta lasten paino ei yritä kaataa pyörää kumoon kuten lastenistuimessa. Ja vaikka vanhempi kaatuisi pyörällä, peräkärry pysyy pystyssä.

Osan polkupyörän lastenkuljetusvaunuista voi muuttaa työntörattaiksi tai juoksurattaiksi.

Polkupyörän perävaunun kyytiin voi laittaa lapsen noin yhdeksänkuisena, kun lapsi istuu tukevasti. Viisi-kuusivuotias lapsi alkaa olla jo iso perävaunun kyytiin, mutta tämä riippuu paljon lapsesta ja vaunusta.

Halvimmat perävaunut ovat hyvin yksinkertaisia metallikehikon varaan viritettyjä kangastelttoja. Mitä kalliimpi vaunu on, sitä enemmän siinä on mietittyjä yksityiskohtia. Halvimmissa vaunuissa suojat kiinnitetään tarranauhalla, kalleimmissa on laadukkaita vetoketjuja ja varta vasten tehtyjä kiinnitysmekanismeja. Turvavyöt ja istuimet muuttuvat mukavammiksi käyttää ja helpommiksi kiinnittää hinnan noustessa.

Noin viidensadan euron kohdalla kärryt muuttuvat jousitetuiksi.

Kalleimmat urheilukärrymallit on suunniteltu luonnossa liikkuville vanhemmille, jotka haluavat lapsensa mukaan seikkailuretkille. Jotkut niistä saa muutettua jopa ahkioiksi.

Jos vaunuilla aikoo kuljettaa arjessa lasten lisäksi ostoksia, kannattaa valita kärry, jossa on kovamuovinen kuppipohja (esim. Nordic cab). Perävaunulla saa helposti kulkemaan parin taaperon lisäksi pari kolme kassillista ostoksia.

Retkeilykäytössä kangaspohjainen voi olla parempi, koska se on kevyempi ja taittuu paremmin auton kyytiin.

Peräpyörä-3

Pyörähuolto Hiltusen Börje näyttää mallia peräpyöräilyn vauhdista. Lue juttu vuodelta 2012!

Peräpyörä

Peräpyörä on aikuisen pyörän perään kiinnitettävä lastenpyörä, jolla tavallisesta pyörästä tehdään isä-lapsi -tandempyörä. Peräpyörien hinnat ovat samaa luokkaa kuin lasten polkupyörillä, siis satasia.

Peräpyörä ei ole niinkään arkikulkine kuin retkeilyväline. Sen avulla pyöräilytaitoinen lapsi (yleensä siis kolmevuotiaasta ylöspäin) voi kulkea vanhemman mukana samaan tahtiin ja yhtä pitkiä matkoja. Mikään ei tietenkään kiellä viemästä lasta päiväkotiin peräpyörällä.

Saatavilla on myös pikkulapsen polkupyörään kiinnitettäviä hinauspuomeja ja kiinnityssarjoja. Niillä lapsen voi ottaa retkellä hinaukseen, kun voimat loppuvat. Hinauspuomeista Tavarafillarissa oli oma postauksensa viime vuonna, kannattaa lukea se jos aihe kiinnostaa.

Älkää huoliko, lapsenne ovat Tepon käsissä täysin turvassa...

Testing, testing, paljonko tähän saa lapsia kyytiin? Bakfiets.nl Cargobike long kuormatestissä. Selvisi, mutta emme suosittele lähtemistä tällä lastilla pihakatua edemmäs.

Laatikkopyörät ja muut kuormapyörät

Laatikkopyörä on oma suosikkini lapsiperheiden kulkineeksi. Se on kuormapyörä (vrt. kuorma-auto) joka on varusteltu lasten kuljettamiseen. Laatikkopyörässä on yleensä kuljettajan edessä suuri laatikko lastia varten, ja kun lastina on lapsia, heille on pyörässä penkki ja turvavyöt.

Halvimmillaan netistä tilatut kiinalaisvalmisteiset laatikkopyörät (esim. Cangoo, Kuljetuspyörä.fi) maksavat vähän alle tuhat euroa, laadukkaiden europyörien (esim. Bakfiets.nl, Workcycles, Urban Arrow) hinnat alkavat puolestatoista tonnista ja hintavimmat saattavat maksaa varusteineen jopa viisituhatta euroa.

Laatikkopyörä on fillarimaailman katumaasturi. Se on hieno, tyylikäs ja haluttava, mutta todella harvoin varsinaiseseti välttämätön vaihtoehto.

Kimppapyörä Christiania

Kolmipyöräinen laatikkopyörä Christiania Light.

Laatikkopyöriä on sekä kaksi- että kolmipyöräisinä. Kaksipyöräinen ”kottikärrymalli” (esim. Bakfiets.nl Cargobike, Workcycles Kr8, Bullitt, Babboe City, Urban Arrow) on nopeampi, ketterämpi ja vakaampi mutkissa, kolmipyöräinen ”maitokärrymalli” (esim. Christiania light, Babboe Big, Bakfiets Cargotrike) taas pystyy kuljettamaan suurempia kuormia ja on hitaissa vauhdeissa rennompi ja vakaampi.

urbanarrow

Kaksipyöräinen laatikkopyörä Urban Arrow.

Kaksi- ja kolmipyöräisten laatikkopyörien eroista voi lukea tarkempaa pohdintaa täältä ja täältä.

Välttämätön tavarafillari on, jos haluaa kuljettaa pyörällä vauvaa tai useampaa kuin kahta lasta.

Laatikkopyörä on ainoa fillari, jonka kyytiin saa asennettua tukevasti ja turvallisesti turvakaukalon, jossa pikkuvauva voi kulkea (ohjeita esim. täältä). Tämä on turvallista, siitä meillä on sivustolla lääkärinlausunto (kiinnostuneet voivat lääkärin näkemyksiä vauvan kanssa laatikkopyöräilystä täältä).

Periaatteessa laatikkopyörällä voi tuoda vaikka vauvan kotiin synnytyslaitokselta – synnyttänyt äiti tosin arvostaa todennäköisesti enemmän taksia kuin fillarin satulaa.

Toinen järkiperustelu on, että kuljetettavana on enemmän kuin kaksi lasta. Silloin ainoa laillinen (ja järkevä) vaihtoehto on kolmipyöräinen laatikkopyörä. Sellaisella kulkee helposti neljä lasta, hollantilaiset ovat tehneet jopa kahdeksan lapsen ”päiväkotibusseja”.

Mutta jos unohdetaan hetkeksi järki ja puhutaan tunteesta, niin laatikkopyörä on aivan ässä. Lapset tykkäävät istua kyydissä ja huonolla säällä heille voi panna suojaksi kuomun. Kuski voi koko ajan pitää silmällä tapahtumia ja pakollisista siirtymistä tulee mukavia rupattelutuokioita.

Laatikkopyörät herättävät ihastusta ja lapset saavat siitä osansa. Pyörän etupenkillä istuessaan he ovat katujen kuninkaita.

Tilaa laatikkopyörässä on riittävästi ja pakkaaminen helppoa. Liioittelu helpottaa arkea.

Ja jotta arki olisi oikeasti helppoa, suurten kuormien kanssa kannattaa ottaa avuksi sähkömoottori. Melkein kaikkiin laatikkopyöriin saa suoraan kaupasta valmiiksi asennetun sähköavustuksen noin tuhannen euron lisähintaan. Sähköpyörällä kulkeminen on nopeaa ja leppoista, urheilla ei ole pakko.

Sekä kaksi- että kolmipyöräinen laatikkopyörä on ajo-ominaisuuksiltaan jonkin verran erilainen kuin peruspyörä. Suurin ero ei ole se, että ne olisivat raskaita ajaa (melkein kaikki hämmentyvät ajamisen keveyttä tasaisella tiellä) vaan hieman erilainen tasapaino. Laatikkopyörän ajaminen tuntuu aluksi erikoiselta, mutta siihen tottuu kyllä – kaikki, jotka ovat päässeet alkuihmetyksen yli, ovat sen oppineet.

Laatikkopyörät eivät suinkaan ole ainoita kuormapyöriä. Etenkin Yhdysvalloissa suosittuja ovat pitkäpyörät, joissa pyörän perää on pidennetty tavaran kuljetusta varten.

Pitkäpyörän tarakalle voi asentaa kaksi lastenistuinta ja tavaraa saa kyytiin rutosti. Pyörän ajaminen ei juuri poikkea tavallisen pyörän ajamisesta ja se mahtuu kapeammista raoista kuin laatikkopyörät.

Mistä näitä saa?

Kannattaa ensin tsekata, mitä oman kylän pyöräkauppiaalla on tarjota. Jos haussa on jotain erikoisempaa, niin lapsiperheiden pyöräilyasioihin erikoistuneita kauppoja ovat ainakin Liikkuva Laatikko, Tavarapyörä-asiantuntija, Velosport, Pyörähuolto.com ja Papa’s bike.

Ja maailmanlaajuisesta tietoverkostahan tietenkin saa mitä vain.

Jos on muita vinkkejä kaupoista, pyöristä tai varusteista, sopii vinkata kommenteissa!

Lisää tietoa
perheiden pyöräilystä? Meiltä löytyy!

Jos laatikkopyörät ja lasten kanssa pyöräily ylipäätään innostavat, kannattaa selailla tätä sivustoa. Saitti toi bloggaajalleen vuoden pyöräilijä -tittelin 2013 ja on sittemmin vain parantunut.

Blogissa on parisataa artikkelia (pyöräarvioita ja varuste-esittelyitä, vinkkejä, uutisia ja yleistä hehkuttelua) ja olennaisimmat asiat on koottu pähkinänkuoreen Pieneen perhepyöräilyoppaaseen – oppaasta voi myös tulostaa kopioita jaettavaksi vaikka päiväkodissa. Saitin keskustelupalsta on netin ystävällisimpiä, siellä voi aina kysyä jos jokin asia jää askarruttamaan. Osto- ja myyntipalstalla liikkuu myös käytettyä tavaraa, myös laatikkopyöriä. Saitin jäsenet hölisevät myös Tavarafillarin seinällä, tuoreimmat päivitykset voi tsekata aina sieltä.

Jos tykkäät saitista, kerro siitä kavereillesi Facebookissa,Twitterissä ja leikkipuiston hiekkalaatikolla. Pane hyvä tieto kiertämään!

, , , , , , ,

2 Responses to Lapsi pyörän kyytiin – lastenistuin, perävaunu, peräpyörä vai laatikkopyörä?

  1. Mari 21.4.2015 at 14:58 #

    Moikka,

    Mitä hyötyä on laatikkopyörän/kaukalon turvavöistä, jos ne vaan roikkuvat löysästi lapsen sylissä/kyljessä? Kummankaan lapsen vyöt eivät ole kiinnitetty kunnolla (vauva + taapero) :/.

  2. Profile photo of toke
    toke 6.3.2017 at 10:47 #

    Osaisko kukaan suositella peräkärryä, jossa vois mukavasti kuljettaa yhtä isompaa lasta (yli 30kg)?
    Mielummin kohtuuhintainen kuin Burley.

Vastaa

Käyttöehdot ja reskiteriseloste

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Raimo Nieminen aloitti pyöräkauppiaana 1979. Erikoisalaa ovat kilpa- ja harratepyörät, mutta Velosportista löytyy osaavaa apua myös perheen arkipyöräilyyn.
Velosport: Perävaunuja, laatikkopyöriä ja laatuvarusteita arkipyöräilyyn

Laatupyöriin erikoistunut Velosport on lastenkuljetusvaunujen veteraani ja Bakfiets-laatikkopyörien uusi maahantuoja.

Close