Alavalikko

Xtracyclesin pitkäperäpyörä pelastaa päiväkotimatkat

extracycle_paakuvaXtraCycles Edgerunner 24D Family on pitkäperäinen vauhtihirmu, joka jöötistä ulkonäöstään huolimatta kulkee kuin kilpapyörä.

”Kulkeepa kevyesti”, ilahduin, kun polkaisin ensimmäistä kertaa liikkeelle yhdysvaltalaisen XtraCyclesin pitkäperäisen rahtipyörän. Kyydissä ei tosin ollut vielä lapsia saati rahtia, mutta kookkaan pyörän keveys yllätti silti. Suurin kiitos tästä kuuluu kevyelle rungolle ja loistaville ulkovaihteille. Sähköapua pyörässä ei ole. Kymmenen kilometrin matka taittuu rahdittomalla Xtracyclesilla ilman hikeä.

Olen tottunut kuljettamaan lapsia pyörällä, joten lastasin pyörän tarakalle 32 kilon edestä kanssamatkustajia heti toisella testikerralla. Lastaus sujui hienosti, liikkeelle lähtö sen sijaan ei. Pyörä kaatuu lastattuna helposti, ellei perän painoon ole varautunut riuskalla tukiotteella tarakasta. Kovin montaa kiloa lisäpainoa ei näillä pienen naisen lihasvoimilla olisi kyytiin voitu ottaa, vaikka tarakalle mahtuisi kolmekin lasta. Maahan asti pyörä ei sentään kaatunut, mutta totesin hyvin pian polkemisen olen helpompi tapa hallita pyörää kuin taluttamisen.

Kyytiin olisi mahtunut vielä kolmaskin lapsi.

Kyytiin olisi mahtunut vielä kolmaskin lapsi.

Ajaminen lastin kanssa on Xtracyclesilla miellyttävämpää kuin tavallisella pyörällä, johon on kiinnitetty turvaistuin, sillä Xtracyclesin painopiste on pienemmän takarenkaan ansiosta alempana. Painavien kyyditettävien kanssa kyyti voi toki olla aluksi vaappuvaista, eikä lapsilla ollut kyydissäni lupaa heilua. Tottumus karsinee vaapunnan kuitenkin ennen pitkää.

24:n Shimano-vaihteen valikoima auttoi ylämäissä lastinkin kanssa, mutta vauhdin tuntu jäi lasten kanssa pyöräillessä kokematta.

19-tuumainen testipyörä oli minulle, 163-senttiselle kuskille, auttamatta liian suuri. Pyörästä on olemassa myös 16-tuumainen versio ja matalammalle jäävä vaakaputki. Kymmenen senttiä pidemmälle ajajalle isompi runko oli sopiva.

extracycle_yksityiskohtia

Ei kauppakassiksi

Testi-Edgerunnerin tarakka oli varustettu turvakehikolla, jossa on myös jalkateline. Taitavasti istuvan lapsen voi vain nostaa paikoilleen ilman erillisiä turvavöitä, ja vasta pyörän kyydissä oloa harjoittelevalle voi kiinnittää tarakalle istuimen. Minun kyydissäni kulkivat 2- ja 4-vuotiaat, joille matkustaminen ei tuottanut ongelmia. 4-vuotias tosin vähän protestoi kulkumuotoa toisella kerralla, koska ”sieltä ei näe mitään” – etuistuimeen tottuneen kritiikkiä.

Voin kuvitella, että pitkillä matkoilla kovalla tarakalla väljässä, selkänojattomassa kehikossa istuminen voisi käydä lapselle raskaaksi. Nukahtamisen mahdollisuus ei myöskään tuntunut mukavalta.

extracycle_ilmankuskia

Testipyörässä ei poikkeuksellisesti ollut lokasuojia, jotka kuuluvat Edgerunnerin vakiovarusteisiin.

Turvakehikko tuo pyörälle lisäleveyttä, jonka unohtaa helposti, kun pyörä rullaa kuin tavallinen. Matalalla olevat jalkatelineet kannattaa kuitenkin muistaa etenkin kurveissa ja vaikkapa betoniporsaita ohittaessa. Sama koskee pyörän pituutta: käännöksille otetaan enemmän tilaa kuin normaalilla pyörällä.

Taakse on kiinnitetty sivulaukuntapaiset. Niihin lastatut tavarat ja ostokset vievät tilaa lasten jaloilta, eikä painoa todellakaan tee enää kahden lapsen lisäksi kasvattaa. Laukut eivät muutenkaan huimaa kuljetusominaisuuksillaan, joten kaiken kaikkiaan pyörä ei ole parhaimmillaan kauppakassina.

Sen sijaan Xtracyclesin Edgerunner on omiaan työmatkalaiselle, jonka pitää pudottaa pari lasta hoitoon ja joka haluaa taittaa työmatkansa polkupyörällä. Se soveltuu erityisen hyvin lyhyisiin lastenkuljetusmatkoihin ja pitkiinkin yksinpyöräilyihin.

Pyörää myy Helsingissä Pyörähuolto.com, ja kuvan varusteilla sen hinta on n. 2400 euroa.

extracycle_takaa

, ,

No comments yet.

Vastaa

Siirry työkalupalkkiin
Read more:
Tavarafillaripaita
Tilaa kesän 2012 Tavarafillari.fi -paitasi nyt!

Luomupuuvillaiset tavarafillaripaidat ennakkotilauksena 25 euroa / kpl, ensi viikolla vitosen enemmän.

Close