Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Yleinen fillarielämäkeskustelu Aargh! Tavarafillaristin narinakanava

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of Jeremias Jeremias 2 vuotta, 9 kuukautta sitten.

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 39 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #13091
    Profile photo of Heidi
    Heidi
    Osallistuja
    @Heidi

    Me tavarafillaristit olemme eri taitavia hehkuttamaan menopeliemme ja elämäntyylimme ihanuutta ja mutkattomuutta. Mutta katsotaanpa nyt totuutta silmiin: eihän tää aina niin helppoa ole. Asiaa ymmärtämätön ei välttämättä hahmota harmiemme mittaa yhtä hyvin perhepyöräilyyn vihkiytynyt. Siispä vertaistukea kehiin. Tämän ketjun tarkoitus on päästä valittamaan.

    Aloitan itse, koska inspiraatio syttyi 20 minuuttia sitten. Se hetki, kun sähköavusteisesta lootapyörästä loppuu latinki jyrkimmässä metsämäessä ennen kotia. Eisss. Ja voin kertoa, että se mäki on aivan tolkuttoman jyrkkä. Niin kun olin kytännyt mittaria, että hyvin pääsee vielä monen monta kilometriä ja sitkutellut loppumatkan alhaisilla tehoilla. Turhaan itseäni rääkkäsin, sillä jouduin kuitenkin vielä hirveämpään rääkkiin. Ja kun vauhti loppuu kaksipyöräisestä, sitä ei vain voi polkea ylämäkeen. Kyseistä kotteroa ajaneet tietävät, että ylämäkeen taluttaminen on sekin yhtä tuskaa. My new name is Reporanka. Ja note to self: Lataa se akku ajoissa.

    #13094
    Profile photo of Pehkoset
    Pehkoset
    Jäsen
    @pehkoset

    Tuota minäkin pelkään tulevaisuudelle sattuvan, meillä monia mäkijä matkalla kotiin taikka keskustaan. (Nyt mennään peräkärryllä, banaania mukana.)
    Mutta kumpa nyt pääsisimme sinne asti, auto ollut jo 2kk myynnissä! Kun se myyty niin saamme tilaukseen sähköapuisen bullitin, kuinka kauan siihen vielä kuluu? Saammeko sen jo ennen joulua? Nyyh! ;(

    #13095
    Profile photo of Pauli
    Pauli
    Osallistuja
    @pa

    Mutta vaikka akku loppuisi, matka kuitenkin jatkuu. Toisin se olisi (sähkö)autolla. 🙂
    Mutta mun päivän narina ei liity fillareihin, vaan siihen että meinasin jäädä lastenvaunujen kanssa auton alle. Vanha setä katsoi oikealle, ja kääntyi vasemmalle tullessaan pihasta kadulle. Hyppäsin takaviistoon pientareen puolelle nurmikon puolelle vaunujen kanssa. Olisi osunut muuten. Jotenkin jäi vähän epätodellinen olo, kun tuolla kadulla leikkii aika paljon lapsiakin, ja sitten setä ei huomaa aikuista ja lastenvaunuja.

    #13098
    Profile photo of Eemeli
    Eemeli
    Jäsen
    @eemeli

    Tulipa mieleen viime talvi, kun pito loppui kärryn kanssa ylämäessä. Olisin kaivannut kärryynkin nastarenkaita. Reisten puolesta olisi menty ylös asti. Ajoradan puolella oltiin vielä, yleensä kaikki äksidentit tapahtuukin autojen seassa…

    #13100
    Profile photo of Heidi
    Heidi
    Osallistuja
    @Heidi

    @Eemeli n muistuma sai minutkin muistamaan kaupparetken viime talvelta. Jäin Christianialla runtimaan paikoilleni söhjömöhjölumeen ajoradalle, kun lumenkuljetuskuormuri ajoi uhkaavasti kohti. En edes muista miten siitä selvisin. Taisin kiskoa pyörää käsivoimin taaksepäin että sain sen sen verran syrjään, että kuormuri mahtui kapealla kulkuväylällä ohi.

    #13103
    Profile photo of Tilley
    Tilley
    Jäsen
    @tilley

    Talvi tuli Kuopioonkin. Yllättävän hyvässä kunnossa pyörätiet kuitenkin oli vauvauintiin mennessä, vaikka ainekset olisi ollut pahempaan: eilen satoi 10 senttiä loskaa, joka päivällä muhjaantui, ja viime yönä pakastui kovaksi. Onneksi lähes kaikki väylät oli eilen hyvin aurattu, lähinnä risteyksissä oli joitakin kivikovia valleja.

    Suurin ongelma tällä kertaa liittyi nastarenkaan vaihtamiseen tavarapyörään (eteen), jonka tein eilen. Kesän aikana vannenauha oli fuusioitunut kiinni sisäkumiin, ja sitä irrottaessa ja suoristaessa meni tovi jos toinenkin. Ikinä ennen ei oo näin käynyt, olikohan toi jotenkin erikoista vannenauhaa, vai oliko viime kesänä muka jotenkin epätavallisen kuumaa?

    #13105
    Profile photo of Samppi
    Samppi
    Jäsen
    @tsjl

    Sopiviin sisäkumeihin vulkanoituu kiinni ihan kaikki, siis vanne, mahdollinen nauha ja ulkokumikin.

    Mutta ettei menis ihan OT:ksi, niin mullakin on naristavaa. Ihan uutta naristavaa, sillä olen jo sinut sen hiljaisessa vauhdissa välkkyvän lampun kanssa. Ei se sen enempää välky kuin muutkaan ja himppu lisää vauhtia, niin ei välky ollenkaan. Mutta nuo rullajarrut. Miksi siellä mekanismeissa on niin sikamaisen pitkä tyhjä alussa. Jotta kahva toimis järkevästi, vaijerien pitää olla varmaan sentin tai useampia vedossa. Ja sen vuoksi pikalukot ei sitten toimi. No haitta on onneksi pieni. Kolmasti on pitänyt vaijereita irrotella noin puolen vuoden aikana. Kerran edestä, jotta saatiin fillari mahtumaan kärryyn ja nyt molemista, jotta sain nastat vaihdettua alle.

    #13173
    Profile photo of inforest
    inforest
    Jäsen
    @inforest

    Pahoittelen voimakasta ilmaisua perhefoorumilla, mutta

    Ymmärrän reunakivet ajoradan reunassa, mutta en ajoväylällä ylityspaikoissa. Osaako joku sanoa miksi niitä laitetaan?

    #13178
    Profile photo of Ilkka
    Ilkka
    Osallistuja
    @ilkka

    Normipyöräilijäna en minäkään juuri kanttareita huomannut mutta tavarafillaristina niiden merkityksen liikenneinfraan huomaa. Ne on naurettavia.

    #13181
    Profile photo of Tilley
    Tilley
    Jäsen
    @tilley

    Reunakivet on kyllä, sanonko mistä. Täällä Kuopiossa on uusillakin Saaristokaupungin asuinalueilla juuri tuollaisia inforestin kuvan mukaisia reunakivia paikoissa, joissa kevyenliikenteen väylä laskeutuu ajoradalle ja taas takaisin ylös. Aivan käsittämätöntä. Tavarafillarilla joutuu niissä paikoissa lähes pysähtymään. En keksi mitään muuta syytä tuollaisille asennuksille kuin tarkoituksellinen pyöräilyn haittaaminen, siis että pyörät eivät ajaisi noista kohdista kovempaa kuin kävelyvauhtia. Ja joo, on niissä paikoissa väistämisvelvollisuus pyörillä autoihin nähden, mutta itse osaan ainakin vielä 10 km/h vauhdissa katsoa, tuleeko autoja, ja väistää, ei mun vauhtia tarvii pudottaa 1 km/h:iin sitä varten. Varsinkin kun nyt se huomio keskittyy siihen reunakiven varomiseen, eikä ajoradalta pääse nopeasti pois, niin lopputulos kääntyykin turvallisuuden kannalta negatiiviseksi.

    #13185
    Profile photo of Pehkoset
    Pehkoset
    Jäsen
    @pehkoset

    Niinpä. Samaisilla reunakivillä on suojattuna Jyväskylänkin suojatiet ja pyöräteidenjatkeet.
    Nuo reunakivet ovat vaarallisia. Ehkä laatikkopyöränrengas tuosta vielä yli pääsee, mutta kun siinä olisikin ajamassa pyörällään lapsi, niin miten hän pääsisi tuosta turvallisesti yli?

    #13189
    Profile photo of Jeremias
    Jeremias
    Jäsen
    @jerrypa

    Porvoo on noita teräväreunaisia kiviä täynnä. En ole vielä enempää kerennyt asiaa kysellä koirien kouluttajilta, mutta syy lienee opaskoirat, mikäli uskomme asiaa selittäneitä. Tarkoitus on siis selvittää (kun kerkiää) minkälaisen reunakiven sokeaa opastava koira tarvitsee jotta se osaa pysäyttää sokean tarvittaessa. Tämän jälkeen levittää tieto ainakin katusuunnitteluun. Ts. Riittäneeko kontrasti ero.

    #13191
    Profile photo of Ursula
    Ursula
    Jäsen
    @ursula

    Sitten niihin risteyksiin tehdään vielä liikenteenjakajat/keskikorokkeet, eli pomppuja tulee kaksi lisää. Näitä neljän pompun risteyksiä on meidän 3km eskarimatkalla 2-5 riippuen miten paljon optimoi pomppuja pois.
    Jos muu liikenne sallii kierrän yleensä ihan tylysti nämä keskikorokkeet, ja näin näyttää moni muukin tekevän…

    Ei ole kiva opettaa lapsia huonoille pyöräilytavoille (vähemmän turvallinen koulureitti pomppuja vältellessä ja korokkeiden kierto) mutta kun etupenkillä istuva taapero pomppaa vähintään kymmenen senttiä penkistä joka kantilla jos ei hidasta lähes nollaan, niin näin mennään.

    Mutta mussutinpa näistä oikein pitkän kaavan mukaan kun tuli joku Espoon ympäristökysely jossa mm kysyttiin pyöräilyn edistämisestä. 😉

    #13193
    Profile photo of Pauli
    Pauli
    Osallistuja
    @pa

    No nyt pitää kerrankin kehua suunnittelijoita ja duunareita. Vaikka vanhat teiden ylitykset on hanurista, niin lähes poikkeuksetta meidän nurkilla uudet autotien ylitykset tehdään ilman kanttikiviä. Ja usein vielä niin, että korotukset ovat sivukaduilta päätielle tuleville autoille. Oikein!

    Noita kanttareita pitäisi saada vanhoista risteyksestä ja ylityksistä pois. Ne on oikeasti vaarallisia esim lapsille. Kuten joku aiemmin totesi, huomio kiinnittyy niihin, eikä liikenteeseen kuten pitäisi.

    Ja jos mun pitää lisätä oma narinani, niin se on fillariparkkien vähyys. Monessa kaupassa/virastossa/yms ei ole kelvollista paikkaa mihin jättää (tavara)fillari. Usein jätän oman nykyään parkkiruutuun, ja esimerkiksi Kannelmäen prismassa ajan parkkitaloon sateensuojaan. Sieltä löytyy sähköautojen latauspaikat (mutta ei sähköautoja) yms yms autoinfraa, mutta ei ensimmäistäkään fillaritelinettä, johon pyörän voi lukita rungosta.

    #13194
    Profile photo of Ursula
    Ursula
    Jäsen
    @ursula

    Tähän väliin pitää kehua Olarin Prismaa. Parkkihallissa ON pyörätelineet ja oma ovi kevyen liikenteen väylältä, näppärästi kierrätyspisteen kohdalla.

    Eli pisteet siitä että voin pakata laatikkopyörän kotona täyteen kierrätettävää, ajaa parkkihalliin tyhjentämään kuormaa ja tämän jälkeen pysäköidä ostoskärryjen viereen. Kotimatkalla ostosten nosto suoraan ostoskärrystä laatikkoon ja polkien vaikka kotioven portaalle jos haluan.

    Vastaavasti voisin sitten mutista Ison Omenan fillariparkeista jotka on ’kilometrin’ päässä lähimmästä ostoskärrypisteestä…

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 39 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin