Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Tavarafillarit ja pyörien perävaunut Alle tonnin tavarafillarit tulevat Suomeen rytinällä

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of Ilkka Ilkka 6 vuotta, 7 kuukautta sitten.

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 24 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #6227
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    No niin. Nyt sitten ne alle tonnin laatikkopyörät tulevat Suomeen oikein rytinällä. Tai ainakin yrittäjiä on.

    Babboe on laajentamassa toimintaansa suomenkieliseksi ja Suomeen. Sivut ovat vielä vähän kesken eikä homma täysillä käynnissä, mutta yritystä on.

    Kokkolassa on uutena tulokkaana Pakkiratas

    Ja sittenhän on vanhat tutut Kauppamme.info ja Kairahallit. En tosin tiedä, miten näillä menee. Kairahallit ei vastannut meiliin, kun yritin niiltä tuon pyörän meiningeistä tänä vuonna kysellä. 

    Mitä mieltä? Nousu vai tuho?

    #6228
    Profile photo of Matti
    Matti
    Osallistuja
    @matti

    Sanoisin nousu.

    Laatikkofillarin konsepti saa näkyvyyttä uusien yrittäjien kautta. Toisaalta edullisemmat hinnat tuovat konseptin entistä laajemman käyttäjäjoukon ulottuville => tietoisuus leviää entisestään kun uudet käyttäjät kertovat kokemuksistaan ja toisaalta kun laatikkopyöriä näkyy enemmän liikenteessä. Mitä enemmän laatikkopyörien käyttäjiä, sitä enemmän laatikkopyöräkulttuuria ja laajempi yhteisö haluamaan vaikkapa laatikkopyöriin erikoistuneita huoltoja tai joissain kuvissa nähtyjä hienoja pysäköintipaikkoja Hollannin malliin.

    Halvempien pyörien laatu ei vastaa ehkä kalliimpien tasoa, mutta luulen, että se on riittävän hyvää. Samalla tavalla se on tavallisissakin fillareissa. Suurin osa ajaa alle viiden sadan Sardoilla, Inseroilla ja Yosemiteillä ja pienempi osa panostaa enemmän tarpeidensa mukaan.

    Halvempien pyörien tulo markkinoille pakottaa myös vanhat pelurit innovoimaan kun kuluttajat saavat toimivan peruskauran halvemmalla muualta (esim. Babboe on omien sanojensa mukaan Hollanin suosituin laatikkopyörämerkki, yli 20 000 myytyä pyörää).

    Laajempi käyttäjäkunta toisaalta mahdollistaa myös sen että kalliimmille, laadukkaammille ja yksilöllisemmille pyörille on markkinoita. Mitä enemmän on laatikkopyörien käyttäjiä, sitä enemmän on niitä, jotka tajuavat, ettei peruskaura tyydytä heitä.

    Jotenkin musta tuntuu ja toivon, että laatikkopyörän (ja muidenkin perhe- ja tavarankuljetuspyörien) kehityskaari on vasta alussa ja jatkossa näemme lisää hienoja yrityksiä viedä asiaa eteenpäin kuten vaikkapa kepeä ja nopea Bullit tai sähköavusteisuus.

    #6229
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Samaa mieltä, perhepyöräilynhän tietää breikanneen siinä vaiheessa, kun Biltemasta saa laatikkopyöriä. Veikkaan, ettei siihen mene enää kauaa, ehkä jo ensi vuonna?

    Oikeastaan ainoa mutka tuossa matkassa minusta on siinä, jos tulee tosi huonoa laatua ja siitä revitään otsikoita tyyliin ”laatikkopyörät ovat lasten surmanloukku”. Käy kuten fillarien peräkärryille ekalla rundilla

    #6230
    Profile photo of Ilkka
    Ilkka
    Osallistuja
    @ilkka

    Otsikot revitään joka tapauksessa mistä tahansa, ei kai se ole vehkeen laadusta tai hinnasta kiinni.

    ”TAVARAFILLARI ON VAARALLINEN – arvaamaton kaatuminen mutkassa”

    ja jutussa kerrotaan siitä kuinka kolmipyöräinen kaatui kun ajettiin kurviin täysiä.

    #6231
    Profile photo of Ilkka
    Ilkka
    Osallistuja
    @ilkka

    Jos laitetta käytetään vuosikaudet aktiivisesti ja se on edelleen hyvä niin on periaatteessa aivan sama mitä se maksaa. Kalliimmaksi tulee sellainen joka toimii huonosti ja sitä ei huvita käyttää. Omaisuuden arvostus lähtee (liian) usein sen rahallisesta arvosta liikkeelle. Rahallinen panostus taas kertoo jotain siitä kuinka tosissaan ollaan homman kanssa.

     

    Ihmisillä on usein varsin arvokkaat autot sun muut, mutta fillarit on hangessa talvehtineita ruosteisia ritsoja joihin ei haluta panostaa edes uusien kumien vertaa. Näillä ajetaan kerran, kaksi, kesässä jos nyt huvittaa pumpata ilmaa gummeihin. ”Miten nääki on tyhjänä taas?” Mielestäni on jokseenkin korni ajatus että pihalla on arvokas auto mutta halpa ja kehno tavarafillari.

     

    Tavarafillari on hyötypyörä, työkalu, jonka pitää toimia päivittäin luotettavasti ja asianmukaisesti.

    #6232
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Niin, autoissahan on statusjuttu. Liian halvat autot ei myy, koska sellaisen omistamalla näyttää köyhältä. 

    Fillareissakin alkaa olla statusmeininkiä. Financial Times kirjoitti tässä hiljan, että kallis käsilaukku on nyt niin viime sesonkia, hienot ja kalliit pyörät on se juttu.

    Ehkä Matti tavoitti tästä jotain tossa ekassa kommentissa. Siis että kun skene kasvaa, kasvaa kysyntä myös ”laatupyörille”, kun on niitä, jotka niistä haluaa maksaa. Oli syy sitten oikeasti parempi laatu (paljon käyttävät) tai status (sunnuntaipyöräilijät). 

    #6233
    Profile photo of Ilkka
    Ilkka
    Osallistuja
    @ilkka

    Suomessa on muutenkin liikaa vain jätettä tuottavaa markettipyöräkuraa.

     

    Koska tieto laadusta vaati syvää perehtyneisyyttä aiheeseen, rajoittuu se luonnollisesti usein vain hinnan arviointiin. Laadukas ei ole ikinä kallista jos se tulee todelliseen ja arvostavaan käyttöön.

    #6234
    Profile photo of Tuomas
    Tuomas
    Osallistuja
    @olavolav

    Ilkka said
    Suomessa on muutenkin liikaa vain jätettä tuottavaa markettipyöräkuraa.

     

    Koska tieto laadusta vaati syvää perehtyneisyyttä aiheeseen, rajoittuu se luonnollisesti usein vain hinnan arviointiin. Laadukas ei ole ikinä kallista jos se tulee todelliseen ja arvostavaan käyttöön.

    Isomummini sanoin: köyhän ei kannata ostaa halpaa.

    Mutta nousu se ehdottomasti kuitenkin on. Ja halvat merkit haastavat laadukkaamat merkit terveellä tavalla, kuten ylempänä todettiin. Tavarafillarien yleistyminen kaikkinensa luo uudenlaisia mahdollisuuksia myös Kupen ja Pelagon kaltaisille, täysin uusille tuotteille ja toimijoille. Tyylikäs, kotimainen tavarafillari olisi mielestäni unelmien täyttymys.

    Kun ostimme ensimmäisen perävaunun pyörään, valitsin kukkarolle sopivimman vaihtoehdon eli kaikista halvimman. Aika nopeasti tuli huomattua kärryn puutteet ja parempia vaihtoehtoja alettiin tähyillä ja vertailla urakalla. Ehkä samanlainen kehityskaari voi tulla vastaan myös tavarafillareiden kohdalla – tosin halpispyörää ajamattomana, haluan suhtautua myös niihin avarakatseisesti.

    #6235
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    ”Halpiksia” voi olla aika moneen lähtöön, eri pyöriä pitäisi testata ja arvioida sitten siltä pohjalta. Siltäkin kannalta tämä sivusto on vastaisuudessa vielä tarpeellisempi kuin nykyään. Toivottavasti päästään tekemään entistä enemmän testejä ja saadaan koekappaleita myyjiltä arviointiajoon.

    Esimerkiksi nyt sanoisin, että Chriben muutaman vuoden vanha kolmipyöräinen Babboe Big oli selvästi ihan asiallinen pyörä, mutta selvästi heikompaa laatiluokkaa kuin oma Bakfiets.

    Sen sijaan tätä vuosikertaa oleva Matin kaksipyöröinen Babboe City oli pikaisella polkaisulla oikein hyvän tuntuinen pyörä. Tuli jopa mieleen, että jos nyt olisi ollut ostopäätöksen teko edessä, olisi ehkä tullut ostettua Babboe – näin näppituntumalta sanoisin, että laatu ja yksityiskohdat ovat 75% Bakfietsistä, mutta hinta vain puolet.  

    #6236
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Oon tapaamassa Babboen edustajan torstaina. Mitä te haluaisitte, että mä kysyisin siltä? Entä Pakkirattaalta, jos vaikka soittaisin niille? 

    Voisin vaikka tehdä ensi viikon blogijutun näistä uusista firmoista.

    #6237
    Profile photo of pisara
    pisara
    Jäsen
    @pisara

    Minä ajelen tuollaisella ”vaarallisella tulijalla”, alle tuhannen euron laatikkopyörällä. Tai no, maksoin omastani karvan verran yli, mutta kuitenkin. En pidä omaa Babboeta mitenkään uhkana tälle hienolle ”lajille”. On kulmillamme ainoa laatuaan ja useimmille vastaantulijoille ihan ensimmäinen laatikkopyörätuttavuus. Kalliimpi pyörä tuskin toisi laatikkopyöriä yleisesti esille sen tehokkaammin. Babboe on myös vastannut perheemme odotuksiin ja tarpeisiin ne ylittäen. En voi moittia.

    #6238
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Pisara, on ollut kyllä tosi kiva lukea noista positiivisista kokemuksista Babboesta.

    Netistä on tullut luettua kaikenlaista rutinaa näistä tän hintaluokan pyöristä, noita kuvia katkenneista rungoistakin. Ihan mahtavaa, että ainakin Babboe näyttää olevan näitä rutinoita parempi.

    #6239
    Profile photo of Matti
    Matti
    Osallistuja
    @matti

    Teppo said

    Oon tapaamassa Babboen edustajan torstaina.

    Itseäni kiinnostaisi miten Babboella menee. Olin itse ainakin yllättynyt tuosta heidän sivuillaan olevasta väiteestä, että ovat Hollannine ykkösiä ja toistaalta miten 20000 myytyä pyörää jakautuvat maantieteellisesti. Ehkä myös kuinka hyvä menekki sähköavusteisilla on ollut.

    Käytännön asioista kiinnostaisi esim. takuun vaatima ensihuolto/tarkastus ja sen järjestäminen Suomessa nyt kun täällä on virallinen edustuskin.

    Pyörien alkuperän osalta kiinnostaisi tulevatko rungot Kiinan tasavallasta (Taiwan) vai Kiinan kansantasavallasta. Entä laatikot (materiaali tulee ilmeisesti Saksasta, mutta missä laatikot tai oikeastaan niiden osat tehdään). Tuo pieni ero valmistusmaan nimien suhteen saattaa olla merkittävä laatuamielikuvien kannalta ainakin fillaribusineksessa. Muiden osien osalta asia ei ole niin kiinnostava.

    Tulevaisuuden suunnitelmat kiinnostaisivat eli onko nykyisistä malleista tulossa uusia versioita tai onko tulossa kokonaan uusia malleja.

    #6240
    Profile photo of Matti
    Matti
    Osallistuja
    @matti

    Aloin miettimään tuota tietoisuuden kasvattamisen käytäntöä omalta kohdaltani.

    Olen tällä lyhyellä (n. 1 kk) laatikkopyöräilijän urallani keskustellut henkilökohtaisesti (lähipiirin lisäksi) pyörällä liikkeellä ollessani n. kymmenen tuntemattoman henkilön kanssa laatikopyörästä, sen mahdollisuuksista, hinnasta jne. Keskustelujen pohjalta tuntuma on ollut se, että laatikkopyörä on ollut varsin kiehtova ja ihmiset ovat suhtautuneet siihen positiivisesti.

    Lisäksi varmaan pari sataa ihmistä (varmaan enemmänkin) on nähnyt kun olen olen ollut pyörällä liikkenteessä poikani kanssa tai ostoksilla. Pyörä herättää aina huomiota kun esim. kurvaan kahvilan terassille ja kuulen kun ihmiset puhuvat siitä vaikka eivät tule välttämättä mulle juttelemaan. Joskus olen kuullut kun ohikulkijat keskustelevat pyörästä kun se seisoo meidän parkkipaikalla.

    Suurin osa noista ihmisistä ei tiedä kuinka paljon oma pyöräni maksaa tai minkä laatuinen se on, mutta he ovat todennäköisesti oivaltaneet, että arkilliikkumisen voi hoitaa myös tuolla (hauskalla) tavalla 🙂

    Tuohon Tepon statuskommenttiin voisi lisätä itsensä ilmaisun laajemminkin. Autopuolella se on ehkä jossain määrin kaventunut tuohon auton rahalliseen arvoon ja automerkin arvomielikuviin, koska kaikki autot näyttävät samanlaisilta saippulaatikoilta nykyään. Fillareissa ulkoasulla ja erilaisilla polkupyöräkonsepteilla voidaan päteä mun mielestä edelleen ainakin astetta paremmin 🙂

    #6241
    Profile photo of porkkana
    porkkana
    Jäsen
    @porkkana

    Teppo said
    Entä Pakkirattaalta, jos vaikka soittaisin niille? 

    Voisin vaikka tehdä ensi viikon blogijutun näistä uusista firmoista.

    Koeajomahdollisuus? Paikallisia edustajia? Rungon alkuperä? Kuinka tehokas akku ja käytännön toimintasäde sen kanssa? Onko pyörää kiva ajaa sähköisenä? Tuntuuko hallittavalta, mikä tehostusjärjestelmä siinä on? Arvosteluita ja vertailuita noihin muihin vastaaviin. Tällä hetkellä eniten kiinnostaa 7-vaihteinen 3-pyöräinen sähköavustettu versio.

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 24 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin