Alavalikko

Avainsanat: 

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of Enny Enny 6 kuukautta sitten.

Katselet viestejä 1 - 3 (kaikkiaan 3 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18138
    Profile photo of Enny
    Enny
    Jäsen
    @enny

    Lapset kasvaa ja oman polkemisurakan helpottamiseksi on harkittu peräpyörän hommaamista. Tarakka- ja satulaputkikiinnitteisiä ainakin näyttäisi olevan tarjolla. Kokemuksia eri malleista saa mielellään jakaa ja jos Treen seudulta löytyy mahdollisuus koeajaa jotain, niin vinkit niistä ovat erittäin tervetulleita!

    Meidän kriteerit:
    * helppo irrottaa ja asentaa (ei mahdu varastoon muuten)
    * plussaa, jos saa kahteen pyörään ilman mielettömän kalliita lisäosia
    * pitkä käyttöikä, eli riittävästi säätövaraa kyydittävälle

    #18150
    Profile photo of vastavirta
    vastavirta
    Jäsen
    @vastavirta

    Trekin peräpyörä on ollut käytössä muutaman vuoden ajan. Poika taisi olla 3 tai 4, kun pyörä hankittiin ja nyt 6 vuotiaallekin (n. 120 cm?) pyörä on vielä käyttökelpoinen. Ensi kesä vielä menee, sitten varmaan joutaa muuhun käyttöön (muuntuu tavarakärryksi?). Poikakin varmaan alkaa pysyä omalla pyörällään jo muiden mukana.

    Trek on satulakiinnitteinen, mikä on mielestäni hyvä asia. Kiinnitys on tukeva, ajettavuus hyvä, kuormitus jakautuu veturin etu- ja taka-akselin väliin ja kiinnityspaloja saa lisää. Minulla on osat kahdessa pyörässä, maksoi muistaakseni n. 35 e jossain suomalaisessa nettikaupassa.

    Ainoa satulaputkikiinnikkeen huono puoli on se, että tarakan päälle ei juurikaan voi tavaraa laittaa, kun peräpyörän putki tulee lähelle tarakkaa ja voisi ajossa liiskata tavarat. Satulalaukkuja voi kuitenkin käyttää ilman ongelmaa. Enimmillään kuormaa on ollut 20 kiloa laukuissa, peräpyörä n. 10 kg ja poika n. 20 kg. Hyvin kulkee tuollainenkin yhdistelmä. Apukuskihan osaltaan voi menoa keventää polkemalla, jos sillä päällä sattuu olemaan.

    Trekin runko taittuu, mutta ohjaustanko ja polkimet vie edelleen tilaa. Irrotus, kiinnitys ja rungon taitto on mielestäni helppoa.

    Lokarit laitoin, kun vakiona niitä ei ollut. Taakse meni yleismallinen 20″ pyörän malli, eteen laitoin runkoputkeen nippusiteillä kumilevystä palan, joka suojaa veturin takarenkaasta tulevilta roiskeilta. Ilman tätä pitää ehdottomasti olla suojalasit päässä, eikä silti kurasuihkussa ole kivaa.

    Takaheijastinkin pyörästä puuttui, joten sen lisäsin. Valo olisi tarpeen pimeässä, mutta sellaista en ainakaan vielä ole hankkinut.

    Talvella tai muuten vain viileässä kelissä käyttö on vähäistä, kun apukuskille tulee helposti kylmä, mutta kesällä 20 kilsan matka on ok. Omallakin pyörällä tuollainen matka pojalta sujuu, mutta aikaa menee kohtalaisen paljon. Parasta onkin matkat keskustaan (5-10 km/suunta), jotka menee peräpyörällä nopeasti. Vedän peräpyörää krossarilla, se on riittävän vakaa tähän tarkoitukseen.

    Peräpyörässäni ei ole vaihteita, eikä niitä välttämättä tarvita. Itse kyllä vaihteellisen nyt ottaisin, koska ajonopeus vaihtelee ja peräpyörän kadenssi on sopiva vain pienellä nopeusalueella. Ainakin oma poikani vaihteista tykkäisi, kun hänen omassa pyörässäkin ketjuvaihteet ovat ja hyvin ovat toimineet.

    Olen oikein tyytyväinen peräpyörään, se on tarjonnut paljon lisää mahdollisuuksia kulkea pyörällä. Liikenteessä yhdistelmä herättää jonkun verran kiinnostusta, moni ei ole koskaan kuullutkaan peräpyörästä. Autoilijatkin jostain syystä käyttäytyvät mallikkaasti tuollaisen kohdalla. Ainoa huono puoli on se, että kuoppia pojan on vaikea ennakoida ja yleensä siis täräyttää niihin keventämättä takapuoltaan. Vaihdoin alkuperäisen tilalle hiukan leveämmän renkaan, mutta en tiedä paljonko se todellisuudessa auttoi. Vaatii siis vetäjältä normaalia enemmän ennakointia ja varoittelua kuopista.

    #18172
    Profile photo of Enny
    Enny
    Jäsen
    @enny

    Kiitos kommentista. Lisääkin kokemuksia saa kertoa :).

Katselet viestejä 1 - 3 (kaikkiaan 3 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin