Alavalikko

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of Jukka Jukka 6 vuotta, 10 kuukautta sitten.

Katselet viestejä 1 - 13 (kaikkiaan 13 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #6403
    Profile photo of Laura
    Laura
    Osallistuja
    @laura-halme

    Tunnustan. En käytä laatikkopyöräillessä kypärää. Eikä käytä lapsikaan. 

     

    Alussa käytin ja laitoin lapsellekin, mutta mies se ensin rupesi hommasta lipsumaan ja vähitellen luisuin itse samaan käytäntöön. Mielestäni tunnen jo kolmipyöräiseni sen verran hyvin, että pidän sen kaatumista järjellä ajellen hyvin epätodennäköisenä. Lisäksi vauhti on sen verran hidasta usein, että jos kaatuisi, se olisi kuin juoksuvauhdista. Lapsikin istuu pyörässä kovin matalalla verrattuna tarakkaistuimeen ja selvästi nauttii paljaspäin olosta. Auto sensijaan voi ajaa päälle myös rataskävelyllä, eikä silloinkaan pidetä kypäriä. 

     

    Kahdella pyörällä ja tarakkaistuimella ajaessa kypäriä toki käytetään ja todennäköisesti laittaisin myös, jos ajelisimme kaksipyöräisellä lootalla. 

     

    Miten on, tunnustautuuko joku muu (kolmipyöräilijä) laillani vastuuttomaksi?

     

    Poliisienkin kanssa kerran juttelin laatikkopyörän päältä vailla kypäriä. Lähinnä hymähtelivät, että eihän tuo rangaistavaa ole, mutta viran puolesta toki suosittelivat turvalaitetta nuppiin. 

    #6404
    Profile photo of pisara
    pisara
    Jäsen
    @pisara

    Meillä käytetään kypärää.
    Itse aloitin sen käytön lasten synnytyä, noin esimerkin vuoksi, vaikkei tuo hikisen kuuma koppa aina niin kivalta tunnu. Olen kuitenkin käytön kanssa ehdoton: pyörällä ei ajeta missään maastossa eikä millään tekosyyllä ilman kypärää. Näin se on koululaisellekin ihan automaattinen juttu, eikä siitä ole tarvinnut lapsia koskaan muistuttaa.
    Meillä käytetään autoillessa turvavöitä. Nekin ovat yleensä ”ihan turhaan” käytössä, harvoin niitä tarvitsee. Mutta kerran ole tarvinnut ja siinä perusteluni lyhykäisyydessään sille, miksi myös kypärää pyöräillessä käytetään. Sama juttu vaikka palovaroittimen kanssa.
    En antaisi itselleni ikinä anteeksi, jos lapsille sattuisi jotain, mikä olisi ollut helposti estettävissä.

    #6405
    Profile photo of teemupal
    teemupal
    Jäsen
    @teemupal1

    Juu, ristiriitainen asia. Meillä kenelläkään ei ole laatikkopyöräillessä kypärää. Kaatuminen tai kolarointi on teoriassa mahdollista, mutta erittäin epätodennäköistä. Todennäköisempää on, että lapset tippuu kiikusta päälleen. Kummassakaan ei tarvi kypärää.

    Sen sijaan, kun lapset (iät 3 ja 8) pyöräilee omilla pyörillään, kypärä on pakko olla! Tästä olemme tarkkoja. Ja jotta tilanne olisi oikein epälooginen niin itse en käytä kypärää kaksipyöräisenkään selässä. Kulkiessa on niin paljon muutakin, kuten tarhakasseja, työlaukkuja, ruokakasseja ja pipoja, joten en vaan jaksa…

    Omasta mielestä tilanne on kaikkea logiikkaa vastaan, mutta lapset ei protestoi (”Iskä ei ole tottunut käyttämään kypärää lapsena mutta tosi hyvä että te käytätte” toimii täydellisesti).

    (Nojoo. Kun asuimme Tampereella, joka on/oli kenties maailman pyöräilyvihamielisin kaupunki, käytin kypärää. Joku roti.)

    #6406
    Profile photo of pisara
    pisara
    Jäsen
    @pisara

    Tästä saadaan hieno keskustelu!
    Ihan varmasti kaikki tietävät kypärän käytön edut, joten en kajoa niihin. Lähden puolustamaan periaatetta.
    Meilläkin on sääntöjä, jotka ovat erit aikuisille ja lapsille. Esimerkiksi televisiosta tulee ohjelmia, joita lapset eivät saa katsoa, vaikka aikuiset saa.
    Kypärän käyttö ei vaan kuulu meillä niihin.
    Se voi vielä leikki-iässä toimia, että vanhemmat sanovat ja lapset tekevät. Mutta teemupal, heitänpä vastahaasteen: minkä ikäisinä lapsesi saavat olla käyttämättä pyöräilykypärää? Koska tulee vastaan raja, jolloin se ei mielestäsi ole jälkikasvullesi tarpeellinen?

    Tiedän, suurin osa isommista koululaisista ajelee koulumatkat kypärä pyörän sarvessa keikkuen. Eikä heillä kaikilla ole siihen ”vanhempien lupaa”. Lapset vaan itsenäistyessään tekevät päivittäin niitä omia valintoja.Kai heidänkin vanhempansa periaatteessa kypärän käyttöä suosittelevat, kun ovat sellaisen lapsilleen hankkineet. Mutta onko se pieni ja hiljainen lupa kypärättömyyteen kuitenkin annettu silloin, kun kypärää ei ole tullut käytettyä itsekään.

    En tiedä, miten meidänkään käy. Ehkä meidän lapsistakin tulee isoina ”kypärälintsareita”, vaikka mitä tekisimme. Kymmenen vuotta täyttäneelle lapselle on kuitenkin ihan turha mennä sanomaan, että käytä sinä, minä en viitsi.
    Ehkä minulla on kypärän käyttäjänä silloin asennetaistelussa yksi ase enemmän.

    #6407
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Aijai. Kypäräriidat ovat pyöräilykeskusteluiden ikuinen… no, miksi sitä nyt sanoisi. No, näitä aina on. Kypärän käyttö meinaan on jostain syystä ihan kauhean tunteita kuohuttava juttu.

    Oikeastihan pyöräily on todella turvallista joka tapauksessa, käytti kypärää tai ei. Kypärän kanssa se on tietenkin sitten vielä turvallisempaa.

    Erityisesti kypärästä on hyötyä silloin, kun ajetaan omien taitojen äärirajoilla. Siis lapsilla aina, vanhuksilla kun tasapaino ja aistit alkavat heiketä ja terveillä aikuisilla urheillessa. 

    Laatikkopyöräillessä ei mennä taitojen äärirajoilla, mutta meillä kypärää on silti käytetty lootassa, jotta siitä tulisi tapa. Ei kuitenkaan turvakaukalossa eikä nukkuessa, koska nukkuessa tämä tapa-argumentti ei päde. Lisäksi nukkuessa kypärä painaa lapsen päätä huonoon asentoon, eli saattaa aiheuttaa ihan turhan päiten kolotusta, jota sen itse asiassa olisi tarkoitus ehkäistä.  Smile

    Ja ihan hyvä turvavarustehan kypärä on tietenkin aina. Olen kuitenkin sitä mieltä, että pyöräily on tärkeämpää kuin kypärän käyttö. Olen tosi kiitollinen vanhemmilleni siitä, etteivät he kieltäneet pyöräilyä, koska me 1980-luvun loppupuolella lapsina kieltäydyimme käyttämästä koulusta saatuja epämukavia ja juukelin rumia kypäröitä.

    #6408
    Profile photo of pisara
    pisara
    Jäsen
    @pisara

    Teppo said </ . Olen tosi kiitollinen vanhemmilleni siitä, etteivät he kieltäneet pyöräilyä, koska me 1980-luvun loppupuolella lapsina kieltäydyimme käyttämästä koulusta saatuja epämukavia ja juukelin rumia kypäröitä.

    Mä käytin sellaistakin Surprised
    Tunturin valkoista styroksikoppaa ala-asteella.
    Sen jälkeen menikin muutama vuosi, ennen kuin hankin seuraavan.

    #6409
    Profile photo of Matti
    Matti
    Osallistuja
    @matti

    Itse käytän lähes aina tavan kaksipyöräisellä, sekä urheillessa että työmatka yms. ajossa.

    Samoin käyttää muksu (1v 2kk) lastenistuimessa ollessaan, vaikka se mua vähän arveluttaakin, koska pieninkin kypärä on suhteettoman suuri ja painava lapsen pään kokoon nähden. En ole varma ovatko todennäköisyydet lapsen terveyden puolella vai ei, puhuttaan sitten kypärän jatkuvasta painokuormituksesta ja pään huonoon asentoon pakottamisesta tai kolaritilanteesta (lastenistuin suojaa melko hyvin päätä sivuilta ja jopa yläpuolelta ainakin noin pienellä), mutta toistaiseksi on pidetty, koska lastenistuimesta tulee melko korkealta alas (pyörän voi kaataa vaikka paikaltaan vahingossa).

    Laatikkopyörällä (kaksipyöräinen) en käytä koskaan, eikä käytä muksukaan. Perusteluina on se, että laatikkopyörällä nopeudet ovat pienempiä, sillä pysytään kauempana muista ajoneuvoista ja ajetaan (ainakin toistaiseksi) varovaisemmin kuin tavallisella pyörällä. Lisäksi laatikko suojaa ja mahdollisesti vielä laatikossa oleva turvakaukalokin. Lapsen kypärä ei myöskään sovi turvakaukaloon ja laatikon penkki ei tarjoa yhtä hyvää tukea päälle/niskalle kuin tavallinen lastenistuin.

    Sitten kun muksu alkaa itse ajelemaan, niin kypärän käyttöön tullaan panostamaan ja näytetään varmaan esimerkkiäkin.

    Eli kai tässä yritetään jotenkin vahinkotodennäköisyyksien kautta käytännön painotuksilla mennä.

    #6410
    Profile photo of Jeremias
    Jeremias
    Jäsen
    @jerrypa

    Oli lämmin kesäilta 90-luvulla. En muista sen illan tapahtumista mitään, mutta näin minulle kerrottiin.

    ”Olemme kaveriporukassa menossa hyppimään polkupyörillä asvalttiselle autorampille. Ajamme vuorotellen ramppiin sivusuunnasta joka muodostaa hyvän pienen hyppyrin. Luonnollisesti jotkut ajavat hieman korkeammasta kohtaa jossa ’hyppyri’ on isompi.”

    Heräsin tärinään ja kylmyyteen epämääräisessä paikassa. Äitini alkoi rauhoittelemaan, ettei ollut mitään hätää olimme paikallisessa sairaalassa. Olin hätääntynyt naaman iho oli nähtenyt isolta alueelta pois, paikkoja ja päätä särki.

    ”Hypimme jonkun aikaan normaaleja hyppyjä rampin alkukohdasta. Poljen niin kovaa kuin jaloista pääsen ja ajaudun vahingossa tai tarkoituksella korkemmapaan kohtaan josta kukaan ei ole vielä hypännyt. Hyppään komeimpaa hyppyä mitä kukaan meidän porukastaan oo koskaan hypännyt. Pyörän keula laskee liian nopeasti alas ja kohtaa asvaltin siinä kulmassa, että rengas menee solmuun ja etuhaarukka taittuu. Pääni iskeytyy asvalttiin, naamani menee verille ja alan hourimaan epämääräisiä tarinoita joissa ei olee mitään järkeä.”

    En vieläkään muista tuosta 90-luvun kesäillasta mitään ja toivon ettei keneenkään tarvitsisi kokea samaa lievempänä tai pahempana versiona kokea. Edes sen takia, että ajaa turvallista vauhtia tavarafillarilla. En ajanut vähään aikaan pyörällä en myöskään sen jälkeen enää koskaan temppuillut polkupyörällä. Nyttemmin käytän aina kypärää ja niin käyttävät lapsenikin ja tulevat käyttämään, muuten pyörät menevät lukkoon. Viikko apostolin kyydillä kasvattaa kummasti.

    Enää ei tosiaan tarvitse hävetä tyrox kypäräänsä vaan saatavilla on monia eri malleja.

    Risteys, mopo pyörätiellä, peruuttava rekka, soraa asvaltin päällä risteyksessä, epähuomiossa liian kova vauhti kurviin laatikkopyörällä…

    PS. Kun sain mopon ja laitoin kypärän päähäni sanoi isäni: ”Käyttääkö kaikki nykyään mopokypärää? Meidän nuoruudessa kukaan ei käyttänyt.” Minulle se oli itsestään selvyys.

    #6411
    Profile photo of Jeremias
    Jeremias
    Jäsen
    @jerrypa

    Ne jaetut pyäräilykypärät ;). 
    http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/kypara_on_pyorailijan_turvavyo_54760.html#media=54763

    Muistaakseni nuo pelkät syrox kypärät kiellettiin, koska niissä oli riski että styrox tarraantui asvalttiin kiinni törmäystilanteessa.

     

    Niin ja usein näkee, varsinkin lapsilla, että kypärä on laitettu väärin päähän.
    http://yle.fi/uutiset/vain_joka_kolmas_kayttaa_pyorailykyparaa/5365264

    #6412
    Profile photo of Tiina
    Tiina
    Jäsen
    @tiina

    Nuorempi lapsi (tänä kesänä alle 2-vuotias) matkustaa tätänykyä peräkärryssä yksinään. Kypärä otetaan pois päästä, kun on päiväuniaika. Pari kertaa nimittäin kävi niin, että nukahtaessa kypärä painui silmille ja hihna kaulalla kiristyi niin, ettei lapsella tahtonut henki kulkea.

     

    Muuten käytämme kaikki kypärää, myös siellä peräkärryssä. Vaikkakin se yksin kärryn keskellä nököttävälle lapselle tuntuu suunnilleen yhtä järkevältä kuin rattaissa kypärä päässä istuttaminen – vaan laki on laki 🙂

     

    Hyvin istuva, helposti oikein kiinnitettävä lasten pyöräilykypärä, joka kestää päässä myös nukkuessa, olisi mainio keksintö.

    #6413
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Lasten kypärät pitäisi kyllä panna rinnan ja tsekata. Voisin pyytää mallikappaleet kuvattavaksi maahantuojilta / kauppiailta ennen ensi kauden alkua ja tehdä kuvapainotteisen blogipostauksen.

    #6414
    Profile photo of Pauli
    Pauli
    Osallistuja
    @pa

    Kuten Teppo mainitsi, kypärän käyttö(pakko) herättää usein todella vahvoja mielipiteitä puolesta ja vastaan. Kyseessähän on kuitenkin turvaväline, joka saattaa säästää hengen. Tulisuutta keskusteluun lisää yleensä se, että sekä käytön puolustajat ja käytön/käyttöpakon vastustajat kokevat olevansa kumpikin täysin oikeassa. Detaljina mainittakoon se, että tuo mielipiteiden tulisuus johtuu ihmisten erilaisesta moraalikäsityksestä, ja tavasta tehdä eettisiä päätöksiä.

    Yksi perustaa mielipiteensä yksilöllisesti. Jos minä/lapseni lyö päänsä, niin kypärä pelastaa. Siksi siis kaikkien tulisi käyttää kypärää. 

    Toinen pyöräilijä taas perustaa mielipiteensä yhteisöllisen edun mukaisesti. Jos kypärän käyttö(pakko) vähentää pyöräilyä, niin autoilu lisääntyy, ja siten myös turvattomuus ja viihtyvyys teillä ja kaupungissa raskaan sekä saastuttavan liikenteen takia. Siksi siis tämän pyöräilijän perheessä ei ole pakko käyttää kypärää, jos ei halua. Tästä ajattelutavasta hyvänä esimerkkinä copenhagenize -blogissa parhaillaan oleva keskustelu mahdollisesta kypärän käyttöpakosta tanskaan. Jos perustelut kiinnostaa, niin niitä löytyy täältä: http://www.copenhagenize.com/2012/07/open-letter-to-danish-mps-against.html

    Kolmas pyöräilijä taas ei jaksa pohdiskella asiaa itse sen enempää, vaan perustaa mielipiteensä auktoriteetteihin/kavereihin/muiden asiaa miettineiden kantoihin. Tälle pyöräilijälle on tyypillistä ajatella, että laki sanoo että kypärää on käytettävä, ja siksi sitä pitää käyttää.

    Eli ainakin nämä kolme ”peruspyöräilijää” voivat kaikki esittää asiasta vahvoja mielipiteitä. Kuka sitten on oikeassa? Kaikki, ainakin omasta mielestään.

     

    Oma mielipiteeni asiasta on, että kypärää on hyvä käyttää, mutta sen käyttöpakko ei saisi vähentää pyöräilyä ja kevyttä liikennettä. Jos kypärän käytön takia joku siirtyy raskaamman kulkuneuvon (auto/bussi) käyttäjäksi, niin muiden turvallisuus ja viihtyvyys kaupungissa heikkenee. Esimerkkinä tästä on esimerkiksi se, että lapset viedään autolla päiväkotiin/kouluun. Ehkä siinä kyseinen lapsi on hetken aikaa autossa ”turvassa” (jos ei ajeta kolaria), mutta vastaavasti päiväkodin/koulun alueella liikenne lisääntyy, joka taas ei ole turvallista yhteisön kannalta. Jos kaikki taas istuvat autossa, niin köhköh, ilma huononee, eikä kukaan saa liikuntaa, joka taas on epäterveellistä sinänsä. jnejne. Tuohan on loputon kierre.

    Väitän myös, että pyöräilijän turvallisuutta parantaa enemmän huomiovärinen heijastinliivi, kuin kypärä?

    #6415
    Profile photo of Jukka
    Jukka
    Osallistuja
    @Jukka

    Kirjoitetaan nyt tännekin omaa näkemystä ja ajatusta kypäräasiasta vaikka kuten Teppokin jo sanoi on tämä hieman ”vaarallinen” aihe.

    Olen syntynyt 70-luvulla ja asunut ikäni pääkaupunkiseudulla. Minua ei ole koskaa ohjattu tai pakotettu kypärän käyttöön, mutta pyörillä olen ajanut niin kauan kuin muistan. Ja kuten kaikki pojat niin minäkin olen hyppinyt, ajanut crossia, kisaillut ja kaatuillutkin luikuisia kertoja. Kypärän käytön olen oppinut/oivaltanut ihan itse omasta tahdostani osin muiden lajien kautta ja osin varmasti yleisen ilmapiirin ja hiljaisen valistuksen (eli ei paasausta) kautta ja nykyisin käytän pyöräillessäni lähes aina kypärää. Poikkeus kypäränkäytölle on….. tadaa!…tavarafillarimme Bakfiets.

    On aivan selvää faktaa, että kun pyörällä kaatuu on kypärä hyvä olla päässä. Kypärästä on kuitenkin enimmäkseen hyötyä kaatumisissa joissa lennetään ohjaustangon yli ja tämä on Bakfietsin kanssa ei niin todennäköinen tilanne.

    Omat lapseni käyttävät pyöräillessä ja potkupyöräillessä kypärää sillä haluan heidän opettelevan pyöräilyä turvallisesti aina oman uskalluksensa äärirajoille asti, mikä väistämättä johtaa kaatumisiin. Lapset käyttävät kypärää mielellään koska isäkin käyttää kun ajaa. Katuiltu on ja ihoakin uusitttu jalkoihin ja käsiin, mutta kypärät ovat naarmuttomia. Olisivat siis vielä aivan hengissä vaikka olisivatkin syntyneet eri vuosikymmenellä. Kypärän käyttö on kuitekin meillä sovittu sääntö eikä siitä tingitä lasten kohdalla. Poikkeus kypäränkäytölle heilläkin on….tadaa!…tavarafillarimme Bakfiets.

    Meillä siis tavarapyörällä perheenä liikkuminen tapahtuu kypärättömästi. Syy tähän on käytännöllisyys ja se, että en vain koe tuolla ajaessani olevani kypärän ylläpitämän ohuen elämänlangan varassa. Voi olla, että maailma näyttää minulle toisin mutta aivan yhtä hyvin voin päätyä tilastoihin pyöräilijänä joka kuoli auton alle kypärästä huolimatta.

    En koe asiasta huonoa omatuntoa, eikä se häiritse minua muutenkaan. Välillä asiaa sivusta kommentoivat ihmiset ärsyttävät kunnes muistan, ettei minun ole pakko heitä kuunnella. Kuten eräälle kaupan edessä tupakoivalle rouvalle totesinkin hänen asiasta huomauttaessa :”Minulla on varaa elää näin vaarallisesti koska en tupakoi.” :D

Katselet viestejä 1 - 13 (kaikkiaan 13 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin