Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Yleinen fillarielämäkeskustelu Lisää pitoa renkaaseen nippusiteillä

Avainsanat: 

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of JariK JariK 1 vuosi, 2 kuukautta sitten.

Katselet viestejä 1 - 8 (kaikkiaan 8 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #17624
    Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko
    Osallistuja
    @liikkuvalaatikko

    Vihdoin sitä lunta tulee! Jos talvi meinaa yllättää, niin tässä yksi niksi talviliukkaille ja nietoksiin:
    http://liikkuvalaatikko.fi/nastarenkaille-vaihtoehto-kolmipyoraan/

    Toki nastarenkaat ovat yleensä paras vaihtoehto talvelle, mutta kyllä tuollekin vinkille löytyy käyttöä vaikka juuri tällaisinä pyrypäivinä.

    #17636
    Profile photo of JariK
    JariK
    Jäsen
    @jari

    Nippiksen sivuttaispito on rengasta heikompi ja siihen suuntaan pitoa tarvitaan. Siihen voisi porata reikiä ja ruuvata lyhyitä litteäkantaisia ruuveja. Joutuu ehkä katkomaan liikaa pituutta pois. Kenkien liukuesteissä on reikiin sopivia laajakantaisia nastoja. Leveitä nippiksiä saa avattaviakin jotka voi poistaa kun ei tarvitse.

    Bikester nettikaupassa oli syksyllä nastarenkaita noln 25 euron hintaan. Kannattaa vilkuilla.

    #17637
    Profile photo of pirkkalalainen
    pirkkalalainen
    Jäsen
    @pirkkalalainen

    Nippareissakin toki on eroa ja nuo omat kaapissa lojuneet lienee jo aika haperoita.

    Laitoin tän pirkkaniksin alkutalvesta testiin kun ei Jopoon 22″ ole nastarenkaita vielä toistaiseksi löytynyt. Kyllä sillä paremmin vauhtia saikin, sliksiin kumiin tuli kummasti lisäpitoa. Harmi vaan että noin 500m ajon jälkeen oli puolet nippareista jo sinkoillut ojan pohjille. 🙂

    Eli jotkin kumisemmat, eläväisemmät nipparit vois toimia paremmin?

    Noh, vieläkään en ole 22″ nastarengasta vastaan sattunut joten toistaiseksi ajellaan itse tehdyillä ruuvirenkailla. (Ruuveja kumin sisäpuolelta nappuloiden kohdalta läpi ja lopuksi jesaria kierros kantojen päälle jotta sisuri ees vähän kestäis)

    #17638
    Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko
    Osallistuja
    @liikkuvalaatikko

    Materiaaleissa on eroja. Huonot ja halvat nippusiteet on vaan huonoja. Katkeaa viimeistään silloin kuin aurinko osuu niihin. Niissä ei taida olla UV-suojausta? Sama muuten koskee halvimpia kiinalaisia nastarenkaita. Niissä nastat eivät ole karkaistuja, eivätkä kestä edes yhtä talvea. Laaturenkaissa nastat ovat karkaistuja, ja kestävät monta talvea. Mutta eihän tuota eroa juuri päällisin puolin näe kaupan hyllyllä katsoessa.

    Ja noi nippusiteet tosiaan tuo parhaiten pitoa juurikin melko sileisiin renkaisiin. Karkeakuvioisissa niistä ei ole iloa. Ja sivuttaispito ei tosiaan ole kovin kummoinen. Kolmipyörän melko sileässä takarenkaassa hyöty on ehkä juuri suurin. Ja hyvät siteet kestivät kyllä vielä ajoa ihan kuivilla asfalteilla jonkin aikaa.

    #17660
    Profile photo of Tilley
    Tilley
    Jäsen
    @tilley

    Tekniikkapilkunviilaus: laadukkaiden nastarenkaiden nastojen piikkiosa on volframikarbidia. Runko on terästä. Kiinalaisissa käytetään silkkaa terästä koko nastassa. Kulumiskestossa ero on dramaattinen, kuten edelliset jo todistivatkin.

    #17662
    Profile photo of JariK
    JariK
    Jäsen
    @jari

    Moottoripyörissä jääratanastoina on käytetty renkaaseen sisäpuolelta ruuvattuja ruuveja. Sisärengasta suojaamaan voi leikata päällysrenkaan tai paljon ilmastointiteippiä. Kestää aikansa ja voi vaikka uusia ruuveja.

    #17664
    Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko
    Osallistuja
    @liikkuvalaatikko

    Tilley on oikeassa pilkunviilauksen suhteen. Tosiaan, karbidiahan ne nastojen piikit ovat, kansankielellä ehkäpä kovametallia. Ja jos pilkunpilkkua viilataan, niin kevyimmissä nastoissa käytetään nastan rungossa teräksen sijaan alumiinia, itse piikin kuitenkin ollessa karbidia.

    Ja jos mennään ihan erikoiskamaan, niin pyöriinhän tehdään edelleen myös lumiketjuja:
    https://www.slipnottraction.com/
    Tämähän on aika lähellä tätä nippusidevinkkiä, mutta ketjut tarjonnee vielä enemmän pitoa ja ovat irroitettavissa tarpeen mukaan.

    Näitä ketjuja löytyy näköää jo läskipyöräkokoon asti:
    http://mnbiketrailnavigator.blogspot.fi/2014/01/product-review-slipnot-traction-systems.html

    #17693
    Profile photo of JariK
    JariK
    Jäsen
    @jari

    How to Stud Your Mountain Bike Tire for Ice and S…: http://youtu.be/GI-fR2tXR_8

    Yksi ohje ruuvien käyttöön.

Katselet viestejä 1 - 8 (kaikkiaan 8 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin