Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Yleinen fillarielämäkeskustelu Mikä on parasta tavarafillareissa ja perhepyörissä?

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of risla risla 8 kuukautta, 1 viikko sitten.

Katselet viestejä 1 - 3 (kaikkiaan 3 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18055
    Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko
    Osallistuja
    @liikkuvalaatikko

    Hei,
    Mikä on teidän mielestänne parasta perhepyörissä? Onko se liikkumisen vapaus, ruuhkien välttäminen, lähes päästötön ja puhdas kulkutapa, liikkumisen edullisuus, hauskuus vai jokin muu?
    Itse olen löytänyt taas yhden uuden hyvän puolen. Lapset rupeavat kohta olemaan sen ikäisiä, että rupeavat pian liikkumaan itsenäisesti kouluun ja muualle. Pyörillä pienestä asti liikkuneena heille on varmasti tullut tutuksi lähialueen pyörätiet ja kevyenliikenteen väylät. Näin ei olisi, jos he olisivat vain istuneet auton kyydissä. Nyt sen sijaan he ovat (toivottavasti) oppineet turvallisimmat liikkumisreitit kaverien luokse ja leikki- sekä harrastuspaikkoihin. Vanhempien kyydissä tai rinnalla polkiessa on tullut myös tutuksi pahimmat vaaranpaikat, esimerkiksi suojatiet ja sivutiet, josta voi tulla autoja.

    #18061
    Profile photo of vastavirta
    vastavirta
    Jäsen
    @vastavirta

    Tavarafillarilla en ole koskaan ajanut, tavarat kulkee toistaiseksi sivulaukuissa, peräkärry on edelleen toivottavasti tulevaisuudessa toteutuva hankinta/projekti. Perhepyöränä toimii meillä peräpyörä, mutta sekin saattaa ensi vuonna jäädä pieneksi.

    En osaa nimetä parasta asiaa. Sen sijaan kokonaisuus on aivan loistava monen tekijän summana. Moni asia pätee kyllä lasten ollessa liikkeellä omillakin pyörillä, ei pelkästään peräpyörällä liikuttaessa. Pikkuveli ei vielä pysy isosiskon perässä, joten peräpyörällä päästään tarvittaessa kaikille sopivaa vauhtia pidemmätkin matkat.

    Kasvatuksellinen asia on se, että lapset oppivat pitämään pyörällä liikkumista luonnollisena asiana kesät talvet. Olen varma, että heidän aikuistuessa yhteiskunnan suhde liikenteeseen on erilainen kuin minun aikuistumisen aikoihin. Päästöjen ja ruuhkien rajoittamisen takia auto ei tule olemaan niin itsestäänselvä valinta kuin ennen. Tällöin on eduksi, kun pyöräily säily yhtenä vaihtoehtona muiden joukossa toisin kuin niillä, joiden perheissä on kasvettu täysin autoilun varassa tapahtuvaan liikkumiseen ja pyörän roolina on ollut korkeintaan osa leikkejä. Lisäksi liikkuminen pitää mielestäni olla osa normaalia elämää pienestä saakka, jotta terveys ja työkyky aikuisenakin säilyisi hyvänä. Peräpyörä ei tähän ole varsinainen ratkaisu, mutta se toimii esimerkkinä kulkutavan valinnassa ja liikunnallisessa elämäntavassa. Tähän liittyen olen satsannut lastenkin kalustoon sen verran, että pyörät ovat laadukkaita, kevyitä vaihdepyöriä, valot tehokkaita, StVZO-hyväksyttyjä malleja (BM Ixon iq premium), talvella käytössä Schwalben nastarenkaat jne.

    Kasvatukseen liittyy myös se, että ollaan yhdessä mukana liikenteessä, jolloin säännöt ja liikenneympäristö muutenkin tulevat hallitulla tavalla tutuksi. On surullista katsella muutamien naapuruston lasten käytöstä liikenteessä, joiden vanhemmat eivät pyöräile, eivätkä siten ole mukana opettamassa liikennekäyttäytymistä. Tällöin vanhemmilla ei myöskään ole yhtä hyvää tuntumaa lastensa liikkumiseen liikenteessä.

    Liikkumisen vapautta koitan opettaa pyöräilyyn liittyväksi asiaksi. Kesällä voidaan ajaa esim. 10 kilsan matka suuntaansa torin jäätelökioskille. Uskon, että tämä yhdessä hyvän fyysisen kunnon kanssa antaa lapsille jossain vaiheessa mahdollisuuden liikkua itsenäisesti kauempana asuvien kavereiden luo tai harrastuksiin, kun joukkoliikennekään ei meillä toimi kelvollisesti. Pehepyörällä ei tosin tässä ole erityistä roolia, kun nuorempikin lapsista ajaa matkan torille jo itse. Pikemminkin kyse on perhepyöräilystä, jolloin kiirettä ei saa olla, lasten ehdoilla täytyy mennä.

    Riippuu tietysti asuinpaikasta, mutta liikkumisen kustannustasoonkin voi pyöräilyllä olla edullinen vaikutus. Tällä hetkellä taloudessamme pyörillä ajettavat kilometrit ovat luultavasti kalliimpia kuin autolla, mutta kun suuret investoinnit on tehty, tilanne paranee jatkuvasti. Kasvavien lasten osalta tosin isompaa pyörää tarvitaan parin vuoden välein, joten homma täytyy ajatella sijoituksena tulevaisuuteen. Jokainen kauppamatka tuo kuitenkin puhdasta säästöä.

    Laadukkaat 24″ ja sitä suuremmat pyörät ovat jo melko kalliita. Toisaalta olen päättänyt olla välittämättä siitä, että 24″ maantiepyörä/krossari maksaa vähintään 700 € ja suoratankoinenkin pyörä helposti yli 500 €. Harrastukset maksaa ja tässä tapauksessa kyse on muustakin kuin harrastuksesta. Laadukas kalusto kuitenkin antaa niin paljon enemmän kuin markettipyörä, joten hintalappu ei kerro totuutta.

    Yksi motiivi pyöräilyssä minulla on myös esimerkin antaminen niin omille lapsille kuin muillekin ihmisille. Jatkuva kansan fyysisen kunnon rapistuminen ja painoindeksin nousu huolestuttaa minua, koska yhteiskunnallamme ei ole tällaiseen varaa. Kilpailukykymme heikkenee, koska heikko fyysinen kunto alentaa työkykyä. Vastaavasti terveydenhuollon kustannukset nousee. Pyöräily on erinomainen tapa parantaa tilannetta, koska siinä fyysinen kunto paranee ilman erityistä liikuntaharrastusta ja samalla tulee arkisia asioita hoidettua.

    #18064
    Profile photo of risla
    risla
    Jäsen
    @risla

    Meille tavarafillari hankittiin korvaamaan kakkosautoa, kun kyllästyin maksamaan kahdesta autosta kaikki kulut. Eli edullisuus on yksi positiivisista asioista perhepyörässä. Meidän lapset jo sen verta isoja, että pitkäperäinen sähköfillari oli luonnollinen valinta. Nyt kaikki lapset haluavat kulkea pyörän kyydissä, jopa esiteini tytärkin on kulkenut välillä kaupungille kyydissä. Yleensä kyydissä kulkee meidän tokaluokkalainen ADHD-poika, joka ei yksin selviäisi koulumatkasta kaupungin poikki. Pojasta tuo fillari on ”siistein juttu ikinä”! Samalla iskä kulkee työmatkat ja kauppareissut, ja saa hyötyliikuntaa siinä ohessa. Eikä mikään herätä yhtä tehokkaasti, kuin pieni pyöräily pakkasaamuna. Siinä nyt muutama ”parhain” juttu tavarapyörässä.

Katselet viestejä 1 - 3 (kaikkiaan 3 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin