Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Ihan ohi aiheen Nuoret aikuiset pärjää ilman autoa – entäs lapsiperheet?

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of Pauli Pauli 4 vuotta sitten.

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 16 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #9247
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Katohan, nyt joku oli oikein tutkinut asiaa, jota olin ollut aistivinani: Nuoret aikuiset ei isommissa kaupungeissa enää hanki ajokorttia tai ainakaan autoa, vaan kulkee julkisilla. Ja mikä isoin juttu, auton statusarvo on pienentynyt kovasti nuoremmissa ikäluokissa.

    Kun joukkoliikenne toimii hyvin, liikkuminen sujuu ilman omaa autoa ja ajokorttia. Erityisesti nuoret aikuiset ovat löytäneet joukkoliikenteen, eikä autolla ole heille enää sellaista statusarvoa kuin vanhemmille sukupolville.

    Tukholmassa nuorten ajokortin hankkiminen on vähentynyt huomattavasti parantuneen joukkoliikennetarjonnan vuoksi. Trendi on ollut siinä määrin selvä, että on alettu puhua Tukholma-ilmiöstä. Vastaava trendi on viime vuosina ollut nähtävissä myös Suomessa erityisesti pääkaupunkiseudulla.

    Tilastokeskuksen mukaan Helsingissä ja Espoossa asuvista nuorista hankki vuonna 2003 ajokortin heti 18 vuotta täytettyään 52 prosenttia, kun vuonna 2011 vastaava luku oli vain 43 prosenttia. Lisäksi autonomistus on Uudellamaalla selvästi vähäisempää kuin valtakunnallisesti. Autottomien asuntokuntien osuus oli ylivoimaisesti suurin Helsingissä, jossa 54 prosenttia asuntokunnista oli autottomia.

    Mutta mitenkäs lapsiperheet. Tätähän hoetaan koko ajan, että sinkut ja dinkut kyllä kulkee julkisilla tai fillarilla, mutta lapsiperheillä sit kyllä se auto on pakollinen. Onko se?

    #9249
    Profile photo of Joni
    Joni
    Jäsen
    @jonis

    Hyvin pärjää. Elämä on valintoja.

    Autot tuntuvat myös synnyttävän tarpeita, joiden takia autot ”tuntuvat” olevan välttämättömiä: autolliset tekevät ostoksensa automarketeissa, autottomat lähikaupassa; autolliset ajavat autolla ulkoilemaan, autottomille kelpaa ulkoiluun lähiluonto; autolliset vievät lapset autoilla kouluun, koska koulutie on liian vaarallinen autojen takia; autolliset muuttavat asumaan julkisen liikenteen tavoittamattomiin, jossa on sitten pakko omistaa auto liikkuakseen…

    #9260
    Profile photo of slane
    slane
    Jäsen
    @slane

    Eipä tuollaiseen kysymykseen yksiselitteistä vastausta ole. Kaikille autoton arki ei varmasti tule kysymykseenkään (eikä pelkästään ”mukavuussyistä”). Helpommin varmasti onnistuu esimerkiksi kehäkolmosen sisäpuolella kuin jossain muualla päin Suomea. Turha sitä silti ketään on lähteä tuomitsemaan auton omistamisen takia, olosuhteet ovat jokaisella kuitenkin omanlaiset.

    Nykyistä useammat voisivat silti hyvin auton arkikäytössä korvata julkisilla/fillareilla. Ainakin osittain ellei kokonaan. Kynnyskysymyksenä tuntuu kuitenkin olevan muulla kuin omalla autolla liikkumiseen asennoituminen. Yksityisautoilun juuret ovat suomalaisessa kulttuurissa syvällä.

    #9261
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    For the record: Autoilijoiden tuomitseminen ei ole tarkoitus.

    Lähinnä vain hihkun, että onko olemassa keskiluokkainen elämäntapa, jossa lapsiperhekin pärjää ilman autoa? Oma vastaus on, että joo, kyllä. Ainakin pääkaupunkiseudulla voi elää ihan normaalia keskiluokkaista kulutuselämää ilman omaa autoa. Etenkin, kun pääkaupunkiseudulla autolla ei ole kaikissa porukoissa sellaista statusarvoa, että sellainen olisi pakko olla, että naapurit pitävät ”normaalina”.

    Voisin kuvitella, että ihan joka paikassa tämä ei onnistu. Vakaumuksellinen autonvastustajahan nyt selviää missä vaan ilman autoa, mutta se ei nyt ole ainakaan oma pointti 🙂

    #9302
    Profile photo of Laura
    Laura
    Osallistuja
    @laura-halme

    [quote=9249]autolliset ajavat autolla ulkoilemaan, autottomille kelpaa ulkoiluun lähiluonto;[/quote]

    Varmasti mekin periaatteessa pärjättäisiin ilman autoa. (Perheessä 2 lasta.) Paitsi omassa vielä vähän aikaa vallitsevassa työtilanteessani, jossa duuni sijaitsee 65 km päässä ja julkisten aikataulut eivät sovi. Automarkettiin pääsee laatikkopyörällä ja keskusta on 1,5 km päässä, joten sen vaikka konttaa helposti.

    Kyllä auto kuitenkin eloa mielestäni aika paljon helpottaa pikkulasten kanssa, emmekä aio siitä luopua, joskaan emme myöskään tosiaankaan hurauta jokaista  pikkupätkää autolla. Lapset myös viihtyvät sen verran huonosti autossa, että ei sekään autoilusta tee itsestäänselvää perheensiirtämiskuljetusta.

    Tuo retkillevientiaspekti on meille aika tärkeä pala autoilua. Esim. jos haluamme kansallispuiston laavulle makkaranpaistoon, saattaa tilanne olla, että julkisilla pääsisi kerran päivässä ja mihin julkinen päättyy, siitä 8 km taksilla/kävellen. Sen vuoksi olen aina välillä vähän ihmetellyt, että miten autottomat käyvät juuri vaikka noissa kansallispuistoissa (joo, Nuuksioon menee varmaan bussi usein). Kiinnostavatko pk-seutulaisia etäpusikot kehäkolmosen tuolla puolen? 😉

    Farmari sen sijaan ehdottomasti ei ole pakollinen kahdenkaan lapsen kanssa. Pienehkö Opel Astra vm. 04 palvelee edelleen, eikä ole menossa vaihtoon, sillä ekologisin auto on kuitenkin se, jota koskaan ei ole valmistettu. Ostimme sen sijaan kattotelineet.

    Meillä ei muuten ole telkkaria, vaan akvaario. 😉

    #9310
    Profile photo of Ernos
    Ernos
    Jäsen
    @ernos

    Muistelen lukeneeni/kuulleeni samanlaista juttua jo vuosia sitten (ajokortin suosion vähentyminen) muttei nyt muistu mieleen missä (mahdollisesti tuli vastaan aiheeseen liittyvällä kurssilla).

     

    Kysymykseen:

    Meidän perheeseen kuuluu 4 henkeä ja 0 ajokorttia. Asutaan junaradan varressa lähiössä, jossa sijaitsee isohko ostoskeskus, joten perus ja vähän harvinaisempiakin palveluja saa 5 minuutin kävelymatkan päästä. Työpaikoillekkin on kohtuullisen toimivat joukkoliikenneyhteydet.

    Näin talvisin ja erityisesti muuton jälkeen on autoilevien tuttujen ja vanhempien apua/autoja tullut käytettyä useamman kerran huonekalujakauppoja kierrellessä. Kyllä nuokin matkat kesäisin sujuisivat pyörällä/julkisilla mutta talvella ja pimeällä ei ole oikein energiaa lähteä työpäivän jälkeen kikkailemaan, kun helpompikin vaihtoehto tarjolla.

    Täysin autotta ei siis meidänkään perheen arki suju mutta täysin mainiosti sujuu ilman omaa autoa. Niin vähän autoa tulee kuitenkin tarvittua, että matkat voisi yhtähyvin ajaa vaikka mittariautolla.

     

    Lauralle: Se on kiinni onko ulkoilun tavoitteena päämäärä vai matka, jos on pakko olla laavulla kello 12:00, että ehtii iltauutisiksi takaisin niin eipä sille autolle ole vaihtoehtoja. Pk-seudulla on paljon loistavia ulkoilumahdollisuuksia (myös niitä makkaranpaistopaikkoja riittää, joissa en ole koskaan törmännyt toiseen paistajaan…). Näiden paikkojen tuntemus tuntuu olevan keskimääräisten asukkaiden joukossa huonompi kuin Thaimaan rannikoiden, kun ei tarvitse autoa tai lentokonetta tai edes eräopasta (paperista) vaan vain omat jalat.

    60-luvulla autoilun mainostettiin parantavan elämänlaatua, kun perheiltä säästyy enemmän aikaa yhdessäoloon matkustamisen sijasta. Autoilu kyllä poisti matka-aikoja mutta toi tilalle tuhottomasti uusia kiireellisiä asioita/harrastuksia jne.  Nyt tunnutaan juoksevan minuuttiaikataululla kahdella eri autolla, että omat kullannuput vaan ehtii 3 eri lajin harkkoihin ja äiti Zumbaan (sulattamaan elintasomahaa, kun ei ole kerinnyt liikkua).

    Ja tämä ei ollut negaatiota autoilua kohtaan sinänsä vaan sen lieveilmiöitä.

    #10431
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Tällaisen mielenkiintoisuuden löysin: Perheenisä bloggaa kolmen kuukauden kokeilusta:

    ilman Farmaria
    Perheenisän ajatuksia elämästä ilman autoa

    #10448
    Profile photo of Tanja
    Tanja
    Jäsen
    @tanja

    Hyvin pärjää ilman autoa myös kolmen alle 6-vuotiaan lapsen kanssa. Toki olemme valinneet asuinpaikkamme (kehäykkösen sisällä) niin, että julkiset yhteydet ovat loistavat ja nopeat ja säätämään joudumme toisinaan, kun esim. toiseen mummolaan ei pääse julkisilla perille asti. Auton omistaminen ei kuitenkaan ole ainoa tapa saada sellainen käyttöön silloin harvoin, kun sitä tarvitaan. Auton voi myös vuokrata (vuokraamot, Kortteliauto, Citycarclub, mitänäitänytonkaan) ja taksikin kulkee. Halvemmaksi vuokraaminen/taksilla kulkeminen meidän käytöllä joka tapauksessa tulee.

    #10456
    Profile photo of Rouva S.
    Rouva S.
    Jäsen
    @rouva-s

    Kyllä, jos. Me oltiin kahden lapsen pikkulapsivaiheessa pari vuotta ilman autoa, ja pärjättiin vallan loistavasti erityisesti kahdesta syystä: 1) Hyvinvarusteltu lähikauppa oli kävelymatkan päässä (sekin tietty suhteellinen käsite, mutta tässä tapauksessa muutama sata metriä eli matka, jonka jaksaa kantaa reppua + kahta kauppakassia täynnä tavaraa) ja 2) toimivan julkisen liikenteen bussipysäkki ihan nurkan takana. Heti kun muutimme vähän kauemmaksi bussipysäkistä, talvipakkasilla ja lumisina aikoina, jolloin teitä ei ehditty aurata, lasten lämpimänä pitäminen ja aikatauluissa pysyminen osoittautuivat haastaviksi. Tämä siis silloin, kun lapset olivat päiväkodissa, kotihoidossa ei aikatauluongelmia juuri ollut, kun yleensä oli aikaa odotella bussia talvellakin. Toisaalta -20 astetta ja kaksi välistä jäänyttä bussivuoroa tai varatut kärrypaikat eivät naurattaneet, vaikka aikaa olisi ollut koko päivä. Sulan maan aikaan tilanne oli tietysti paljon helpompi, kun pääsi fillarilla (talvifillarointiin mulla ei riittänyt muskeleita).

    Pidin koko ajan tarkkaa kirjaa siitä kuinka paljon matkustukseen meni autottomana aikana rahaa. Bussin ja junien lisäksi käytimme tarvittaessa taksia, ja mummola- ja muilla lomamatkoilla vuokra-autoa. Toinen mummola ja iso osa sukulaisista sattuu asumaan sellaisissa paikoissa, että julkisilla ei pääse perille, tai sitten yhden viikonlopun aikana ehtii juuri ja juuri kääntymään mummon tuulikaapissa.

    Jatkoin kirjanpitoa myös sitten kun hankimme auton (joka maksoi vähemmän kuin kunnollinen tavarapyörä). Yllätys oli kyllä melkoinen, kun pääsin ensimmäisen autollisen vuoden jälkeen vertaamaan perheemme liikkumisen kustannuksia autottomana vs. autollisena: jo reilusti alle vuodessa auto oli maksanut itsensä takaisin. Junamatkailu, vuokra-autoilu ja satunnainen taksin käyttö veivät yllättävän paljon. Tässä on huomattava se, että emme siis autottomana aikana jättäneet oikeastaan menemättä mihinkään mihin olisimme autollisina menneet emmekä myöskään yrittäneet säästää rahaa (joskaan emme myöskään tuhlata). Erilaisilla valinnoilla olisi tullut erilainen lopputulos.

    Suurin miinuspuoli nyt autollisena on laiskistuminen ja kolkuttava omatunto. Toisaalta talvikausien liikkuminen on ihanan helppoa, sulan maan aikaan liikumme vieläkin pääasiassa fillareilla. Myöskin nälkä kasvaa syödessä ja vuoden autoilun jälkeen vaihdoimme isompaan ja ilmastoituun, tosin vähemmän kuluttavaan. Pitäisikin kerätä taas kaikki kuitit ja laittaa kirjanpito ajantasalle ja laskeskella pidemmältä ajalta miten paljon liikkuminen on maksanut.

    Joku puhui asenteesta – muutama ihan lähipiirinkin ihminen kommentoi meillekin vielä vuoden autottomuuden jälkeen, että eihän pikkulasten kanssa voi pärjätä ilman autoa. Eipä joo.

    Eräs tuttavaperheemme on perustanut autokimpan toisen perheen kanssa – auto on vuoroviikoin käytössä perheissä ja muut kuin bensakulut jaetaan puoliksi. Tässä voisi olla ideaa niille, jotka arkena pärjäävät ilman autoa, mutta haluavat joka toinen viikonloppu vaikka sinne mummolaan tai mökille.

    #11240
    Profile photo of Enuuna
    Enuuna
    Jäsen
    @enuuna

    No ollaan me ehkä vähän outolintuhippejä joidenkin mielestä – kolmilapsinen espoolaisperhe ilman autoa 😀 Just ollaan vielä muuttamassa tästä liikenteen solmukohdasta Leppävaaran kupeesta muutama kilometri kauemmas. Mutta on se tietysti valintoja. Meidän valinta on ollut etsiä asuinpaikka niin, että julkisilla pääsee. On meillä molemmilla ajokortti, ja jos autoa johonkin tarvitsee, niin sitten otetaan City Car Clubin auto. Tai taksi. Lapset oppii kävelemään, pyöräilemään, matkustamaan julkisilla.

    Mutta tosiaan noita ”haittoja” autottomuudestakin on:
    – ne kansallispuistoretket ei tosiaan mene heittämällä ja suunnistusharrastus on vähentynyt, koska lasten kanssa ei jaksa lähteä niin kauas iltarasteille (lapset ei jaksa vielä)
    – lasten kaverien kuskaus ei onnistu niin hyvin, sitä jää aika helposti ulos kaikista kyytikimpoista jne. eikä voi niin simppelisti ottaa niitä kavereita mukaan. Kun aika suuri osa kavereista sitten on niistä kahden tila-auton perheestä, niin se kyllä herättää myös vähän keskustelua lastenkin joukossa, että miksei meillä ole yhtään autoa.
    – kaverisynttärit järjestetään usein jossain temppulandioissa, joihin pääsee helpommin autolla
    – ex tempore -retket kauemmas ja tapahtumiin ei onnistu, vaatii enemmän suunnittelua lähteä jonnekin

    #11872
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Kaleva uutisoi, pääkaupunkiseudulla enää joka kolmas nuori ajaa ajokortin 18vuotiaana.

    Trafin johtajan Sami Mynttisen mukaan Suomessa taustalla on useita syitä: heikko taloudellinen tilanne, kortin kallis hinta, kasvava ympäristötietoisuus ja pääkaupunkiseudun hyvä joukkoliikenne.

    #11922
    Profile photo of Susanne
    Susanne
    Jäsen
    @susanne05

    Kyllä lapsiperheet pärjää ilman autoa muuallakin kun kehä3 sisäpuolella. Asutaan Porissa ja on neljä lasta nuorin on nyt 3v ja vanhin 8v. Kaikki on kyyditty Christianiabikella ympäri Poria ja pidemmällekin. Vauvat on olleet aikoinaan autonturvakaukalossa ja kaukalo kiinni turvavöillä. Kamat mahtuneet hyvin penkkien alle.Eli meillä on Christianiabike joka on tehty 4:lle lapselle. Talvella nastarenkaat alle ja nykyään kaksi isompaa lasta pyöräileekin jo itse. Pyöräily on rahan ja luonnon säästämistä ja se on palvelus itsellesi sillä kunto pysyy hyvänä.

    #11923
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    @susanne05, tervetuloa palstalle! Tehän ootte varsinaisia konkareita! Miten kauan ootte Christianialla ajelleet?

    #11946
    Profile photo of Susanne
    Susanne
    Jäsen
    @susanne05

    Meillä on nelisen vuotta ollut Christiania mut sitä ennen ajettiin vanhalla ”pinnipyörällä”, siitä asti kun esikoiset osas istua eli 7vuotta. Ennen lapsosia tavarapyörän kyydissä kulki koira. Ollaan siis Porissa poljettu jos jonkinmoista tavarapyörää ainakin kymmenen vuoden ajan eikä vastaan ole montaa samanlaista pyöräilijää tullut. Sais kyllä yleistyä perhepyörät ja musta ne on turvallisempia ja käytännöllisempiäkin kun nuo pyörän taakse kiinnitettävät kärryt. Kärryjä kyllä tulee vastaa aivan mielettömästi.

    #11951
    Profile photo of samin
    samin
    Jäsen
    @samin

    Muutettiin toisen lapsen syntyessä Vallilasta Ogeliin ja ei vieläkään tule autoa ikävä. Bullittilla hoituu tarhareissut ja isommat kauppakäynnit, julkisilla pääsee. Mummolaan mennään sit joko junalla tai vuokra-autolla. Jälkimmäinen on harmittavasti huomattavasti halvempaa.

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 16 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin