Alavalikko

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of Joniponi Joniponi 5 kuukautta, 2 viikkoa sitten.

Katselet viestejä 1 - 3 (kaikkiaan 3 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18272
    Profile photo of Joniponi
    Joniponi
    Jäsen
    @joniponi

    Mikä on paras rengas laatikkopyörään?
    Takarenkaaksi ja/tai eturenkaaksi
    Marathon? Marathon Supreme? Big Apple? Big Apple plus? Big Ben plus? Muu?

    #18280
    Profile photo of Liikkuva Laatikko
    Liikkuva Laatikko
    Osallistuja
    @liikkuvalaatikko

    Sopiva rengas on ensinnäkin sopivan kokoinen, ja siinä on sopiva määrä ilmaa. Tavarafillareissa yleensä käytetään leveitä renkaita, koska niiden kuormankantokyky on parempi kuin kapeampien. Leveämmissä renkaissa ilmatilavuus on iso ja paine matalampi, joka tuo myös ajomukavuutta ja hieman iskun- ja värinänvaimennusta. Korkeampi rengas myös estää vannetta osumasta iskuissa esimerkiksi kanttikiviin, joka saattaa puhkaista renkaan tai vaurioittaa vannetta. Toisin kuin usein ajatellaan, niin leveä laadukas rengas myös rullaa hyvin. Toki se painaa hieman enemmän kuin kapea, ja sen ilmanvastus on aavistuksen isompi, mutta noilla ei ole merkitystä tavarafillarissa. Alhainen paine on myös hieman anteeksiantavampi siinä mielessä, että sitä tarvitsee täyttää hieman harvemmin kuin korkeapaineisia, kapeita renkaita.

    Eli koko tulee olla oikea, hyvä lähtökohta on rengaskoko joka löytyy esimerkiksi ensiasennusrenkaana. Vanhempi Workcyclen Cargobiken rengas tai uudempi Bakfiets.nl:n rengas on usein 1,75″ tuumaa leveä, ja ensiasennuksessa yleensä Schwalben Marathon. Kannattaa huomioida, että vanhemmissa Cargobiken sähköavusteisissa malleissa sähköjohdot kulkevat takalokarin sisällä suojan alla, joten sinne ei kannata yrittää tunkea liian isoa rengasta. Uudemmissa Workcyclesin Kr8:ssa ja Fr8:ssa, sekä Cargobiken Classic-malleissa käytetään jopa 2,15″ leveää rengasta, joka tuo hieman lisämukavuutta ja kantavuutta. Kannattaa kuitenkin huomioida, että lokarin ja renkaan väliin tulee jäädä riittävästi tilaa, joten vanhempiin pyöriin tuo koko ei useinkaan mahdu, tai se aiheuttaa ongelmia ketjujen säätöön, tai loskakeleillä loskan tukkiessa ahtaan lokarin välin.

    Oikea rengaspaine on myös oikea! Suosittelen hankkimaan painemittarilla varustetun jalkapumpun. Oikea paine löytyy renkaan kyljestä. Jos ei muuta muista tai löydä tekstiä, niin noin 4 bar on sopiva useimmissa tavarafillareissa. Liian alhainen tai korkea paine vaurioittaa rengasta, johtaen mahdollisesti puhkeamiseen.

    Itse rengas onkin sitten yleensä kompromissi. Marathon on aika hyvä yleisrengas, kuten myös Big Apple tai Big Ben. Pitkän laatikkopyörän 20″ eturenkaana olen huomannut, että Marathon toimii paremmin kuin Big Apple. Se on jäykempi sivusuunnassa, ja tarjoaa paremman ohjauksen ja poistaa sitä joskus ilmenevää värinää, jolle BA on herkempi. Paksulla pistosuojauksella varustetut (PLUS) mallit toki antavat lisäsuojaa, mutta etenkin esimerkiksi performance-sarjan renkaat rullaavat paremmin.

    Näitä leveämpiä tavarafillarin renkaita ei valitettavasti oikein meinaa löytyä suomalaisilta tukkureilta, eikä myöskään monista liikkeistä sen johdosta. Mutta onneksi esimerkiksi http://www.liikkuvalaatikko.fi löytyy aika hyvä valikoima kysymällä.

    Kannattanee myös lukea tämä:

    Renkaanpaikkaus tavarafillarissa

    #18282
    Profile photo of Joniponi
    Joniponi
    Jäsen
    @joniponi

    Kiitos Pauli erinomaisen hyödyllisestä tekstistä. Olin ehtinyt ostaa 2,15 tuuman paksuisen Big Ben plussan, ja koska meillä on juurikin vanhan mallinen Bakfiets.nl sähköavustuksella, hankin heti varuiksi perus-Marathonin (kiireessä en ehtinyt käyttää Liikkuvan Laatikon palveluita vaan piti tyytyä matkan varrella olevaan kauppaan).

    Sain tänään ystävällistä apua renkaan vaihtamiseen, ja niin siinä kävi, että Big Benin ollessa vanteella rengas ei mahtunut pyörimään. Onneksi oli Mara varalla! Mistä tuli mieleen että nyt olisi jollekin tarjolla Big Ben plus halvalla…

    Kiitos myös tiedosta että Mara toimii paremmin edessä kuin Apple taikka Ben. Eturenkaan vaihto jääköön siis myös sikseen.

    Mitä muuten nyt katselin uusilla tiedoilla varustettuna bakfiets.nl:n sivuja, niin big applet tai benit on aina pyörissä joissa akku ei ole sijoitettu pakkarille. Ka

Katselet viestejä 1 - 3 (kaikkiaan 3 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin