Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Tavarafillarit ja pyörien perävaunut Säännölliset päiväunet tavarapyörässä?

Avainsanat: 

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of Niklas Niklas 7 kuukautta, 1 viikko sitten.

Katselet viestejä 1 - 5 (kaikkiaan 5 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #18198
    Profile photo of harjeli
    harjeli
    Jäsen
    @harjeli

    Hei!

    Kiitos upeista sivuista! Näköjään keskustelupalsta ei ole ollut viime aikoina aktiivinen, katsotaan saanko kysymyksiini vastauksia 🙂

    Kevät ja tavarafillarikuume, totta kai! Kotikaupunki tarjoaa rahallista tukea tavarapyörän ostoon, se on varmaan sellainen nyt tai ei koskaan hetki juuri nyt.

    Kaksi lasta, 3 ja 1. Meillä oli esikoisen kanssa pyöräkärry, joka toimi vauvakesän mutta ei enää seuraavana, kun mua hermostutti se, että päiväunet tuli aina väliin ja raukka nukkui istuen ja pää heilui holtittomasti (miestä se ei koskaan häirinnyt). Tavarafillaria teki jo silloin mieli, mutta arvelutti, jäisikö se kuitenkin vain tyhjän pantiksi seisomaan, ja sitten jo muutettiinkin ulkomaille.

    Molemmat nukkuu vielä päiväunet, joten nyt mietin, miten te olette asian käytännössä hoitaneet. Asun isossa kaupungissa, ja mulla on kohtuullisen pitkä matka (30+ minuuttia) kaikkialle, joten useimmiten olen koko päivän aamusta iltaan liikkeessä, jos kotikulmilta lähdetään. Joten päiväunet nukutaan kaksistaan kärryssä. Onko teillä jotkut patjaviritykset lattialle? Mahtuuko nukkuvien lasten kanssa tavaraa ollenkaan kyytiin? Onkohan kaksipyöräinen liian kapea yhdessä nukkumiseen? Onko nukkuminen miellyttävää, turvallista tai edes sallittua liikkuvassa pyörässä? Mitä teette, jos ja kun lapset nukahtaa, ja pitää piipahtaa asioilla?

    Kävin kaupassa potkimassa renkaita, mutta oli vain yksi lapsi mukana. Mallailin sitä kaksipyöräisen kyytiin, ja se penkki tuntui kyllä tosi kapealta kahdelle. Onko vain näköharha?

    Olen varannut Bakfietsin pidemmän pyörän viikonlopuksi koeajoon, joten jotain asioita voidaan testata käytännössä ihan pian, mutta kiva olisi kuulla jo valmiiksi kantapään kautta kokeiltuja keinoja.

    Mua hermostuttaa ihan vietävästi, kun eka ajo on 45 min kaupasta kotiin kaupungin halki. Lapsille tajusin hankkia hoitajan, että saan itekseni sählätä. Ajoin ennen lapsia paljon, mutta nyt parina viime vuonna on jäänyt aika nollille. Selviänköhän hengissä? Jos mietin hengissä selviämistä puolitosissani, olisko helpompi aloittaa testaaminen kuitenkin kolmipyöräisestä fillarista?

    Kiitos avusta jo etukäteen!

    #18201
    Profile photo of Heikki
    Heikki
    Osallistuja
    @hnurminen

    Mikä kaupunki antaa tukea laatikkopyörän hankintaan? Haluaisin ottaa tämän esille Kouvolassa, jossa ei edelleenkään tule tavarapyöriä vastaan.

    Sitten asiaan. Päiväunet nukuttiin meillä Bakfietsin laatikossa penkillä silloin, kun lapset olivat vielä päiväuni-iässä. Laatikkopyörän etu peräkärryyn verrattuna on juuri se, että ohjaustangon takaa näkee heti, kun toinen nukahtaa, ja retkahtelevia päitä voi tukea vauhdissa.

    Kaksipyöräisen Bakfietsin penkille mahtui pienempi kaukaloon ja isompi viereen istumaan hyvin. Ja kun kaukalosta päästiin eroon, nukkuivat lapset penkillä istualtaan toisiinsa nojaten. Hyvin tuntui uni tulevan liikkuvassa pyörässä, eikä kumpikaan valitellut. Joskus tehtiin pitkiäkin retkiä lähikirkoille.

    Nukkuvia lapsia emme jättäneet koskaan yksin kotipihaa lukuunottamatta. Pyörän kun jätti keittiön ikkunan alle, niin näki heti kun kädet alkoivat laatikossa heilua.

    Viime talvena penkki kävi kapeaksi, kun päällä oli paksut villa- ja toppahaalarit. Lapset ovat nyt 3- ja 5-vuotiaita, ja kypärät päässä kuomu alkaa ahdistaa, mutta leveys kyllä riittää.

    Tavarat mahtuivat hyvin sivulaukkuihin ja laatikon pohjalle. Eteenpäin kapeneva laatikko voi luoda näköharhan kapeudesta.

    Eli yhteenvetona: uni tulee liikkuvassa pyörässä helposti kaukalossa tai istuen, eikä sitä voi kieltää. Ja kun pitää mennä asioille, lapset vaan herätetään ja otetaan mukaan. Mitään patjoja tms. ei ole ollut laatikossa tilaa viemässä.

    Entä onko 2-pyöräisellä helpompi harjoitella kuin 3-pyöräisellä? Itse en ottaisi 3-pyöräistä vaivoikseni, koska a) kaahaamme aina niin kovaa kuin jaksan polkea ja b) kaupungin liikennesuunnittelu ja kevyen liikenteen väylien kunto ovat sillä tasolla, että puikkelehtimisominaisuuksien pitää olla hyvät ja pyörää pitää pystyä kallistamaan mutkiin. Kolmipyöräistä pääsin ajamaan Hollannissa, ja kyllä sikäläisillä pyöräteillä ja tasaisella pärjää, mutta ei täälläpäin.

    2-pyöräisessä on hyvä ottaa huomioon ohjauksen etujättö ja suuri kääntösäde, mutta kokemukseni mukaan pitkä Bakfiets menee aika tiukoista paikoista. Kerran ollaan tultu soratiellä mutkasta laatikon kylki edellä, kun sora alkoi pyöriä renkaiden alla. Pitkä akseliväli ja matala painopiste ovat liukkailla ja lumessa mukavia ominaisuuksia. Ja helppo se ollut ajaa ensipolkaisusta alkaen, mutta isossa kaupungissa emme asukaan.

    Rohkeasti vaan liikkeelle, ja kun aluksi ajaa sopivan hiljaa, niin pyörän ajo-ominaisuudet tulevat nopeasti tutuksi ja yllättävät iloisesti monet kerrat.

    #18202
    Profile photo of harjeli
    harjeli
    Jäsen
    @harjeli

    Hienoa, kiitos nopeasta vastauksesta!

    Wienin kaupunki tarjoaa avustusta tavarapyörään. Tämän kevään uutuusjuttu. Toki budjetti loppui muistaakseni parin kolmen viikon jälkeen, mutta nyt on tullut vähän lisää. En tiedä, riittääkö enää meille asti, kun pitää varmaan muutama päivä vielä miettiä, kuulin tästä avustuksesta itsekin vasta pari päivää sitten ja piti heti alkaa tosihommiin! 🙂
    Jos saksa taipuu, niin alla pari linkkiä tästä avustuksesta:

    Uskon tosiaan, että uni maistuu liikkuvassa laatikossa, ja istuenkin onnistuu, nukkuuhan ne istuen silloinkin, kun vuokrataan auto. Mun huoli onkin juuri, että kun nukkuvat siellä laarissa todennäköisesti useampana päivänä viikossa, että onko mitään ergonomisempaa asentoa kuin toisiinsa istualtaan nojailu. Nuorempi on jo 1,5, ei sekään enää missään vauvakaukalossa istu. Nyt viikonloppunahan tätä pääsee tietysti kokeilemaan. Vähän epäilyttää, että molemmat sinne sopii makoilemaan.

    #18218
    Profile photo of Mikko
    Mikko
    Jäsen
    @finfly

    Minä päädyin taas ostamaan kolmipyörän koska minun nurkallani Espoota suurin osa pyöräteistä on yhdistettyjä, joten pyörällä ajatetaan hitaasti ja jalankulkijoiden ehdoilla sekä vauhdilla -vähän väliä pysähdellen. Liikennevalot on rakennettu autojen ehdoilla joten edelleen tulee lisää pysähdyksiä.

    Muutaman viikon jälkeen vakireiteillä on oppinut sijoittamaan kaikki kolme rengasta niin että pahimmat reiät saa kierrettyä. Osa vanhemmista kanttikivistä on sellaisia ettei niistä etenkään lastatulla pyörällä uskalla ajaa.

    Toinen syy miksi päädyin kolmipyörään on isompi roudauskapasiteetti. Ja vaikka se on kuormajuhta hitaaseen cityajeluun kyllä sillä pidemmällekin voi lähteä, vauhti on vaan verkkaisempi, yli 25km/h rupeaa jo hirvittämään

    Meillä puolisolla on kynnys lähteä ajamaan kolmipyörällä, koska siinä pyörää ei saa pidettyä suorana, vaan se kallistelee tien mukana. Pelkää kaatumista.

    #18236
    Profile photo of Niklas
    Niklas
    Jäsen
    @niklas

    Meidän lapsilla on sen verran ikäeroa, että vain nuorempi on nukkunut pyörässä. Ensimmäisenä talvena hän nukkui useimmiten päiväunet pyörässä olevassa kaukalossa. Kun kaukalo oli pyörässä Urban Arrown omalla sovittimella vanhempi mahtui hyvin istumaan jalat kaukalon alla. Jos hän olisi voinut nukkua penkillä muutenkin, se olisi varmaankin käynyt nytkin. Hän oli kuitenkin silloin jo neljävuotias, joten päiväunet olivat jo jääneet pois.

    Kun kaukalo jäi pieneksi virittelin Qibbel-takaistuimen selkä menosuuntaan kuten olen kuvaillut tässä:
    http://tavarafillari.fi/keskustelu/aihe/mika-ratkaisu-turvakaukalon-jalkeen/ En koskaan päivittänyt kuvia tuohon ketjuun, mutta voin kyllä tarvittaessa lähettää sähköpostissa, kunhan löydän. Tässä vaiheessa oli jo ahtaampaa (vanhempi tässä vaiheessa viisi ja molemmat pitkiä ikäisekseen), mutta nuorempi on nukkunut hyvin istuimessa vaikka vanhempi on istunut penkillä. Päiväuni-ikäinen olisi ehkä jotenkuten mahtunut penkille nukkumaan samalla kun toinen nukkui Qibbelissä. Urban Arrown laatikko on varsinkin etupäästä aika kapea, joten jossain toisessa kaksipyöräisessä (esim. Bakfiets) voi mahtua paremmin.

    Toinen ajatus voisi olla että toinen nukkuisi laatikossa ja toinen tarakka- tai runkokiinnitteisessä takaistuimessa. Paremmat istuinmallithan saa kallistettua taaksepäin hyvään nukkuma-asentoon.

    Riippuu tietenkin vähän kaupungista, mutta kauppareissut ovat ongelma, jos lapsi nukkuu kun pitäisi päästä kauppaan. Kahvilassa olen yleensä istunut näköyhteyden päässä pyörästä, mutta muuten olen lähinnä polkenut ympäri kaupunkia lapsen nukkuessa, kun kerrostalossa ei oikein pääse kotiinkaan nukkuvan lapsen kanssa. Paljon hauskempaa se kuitenkin on kuin lapsen työntäminen rattaissa ympäri kaupunkia.

    Menee ehkä vähän aiheen ohi, mutta itse olen kyllä ehdottomasti kaksipyöräisen kannalla ainakin omaa käyttöäni vastaavaan käyttöön. Tuntuu siinä mielessä turvallisemmalta että se ei ainakaan vauhdissa tai kuoppien takia kaadu. Kerran olen kaatunut sillä kävelyvauhdissa, kun viime talvena metsäpolulla sulamisvedet olivat jäätyneet ja takapyörä lähti alta. Molemmat lapset olivat kyydissä, mutta ei tuntunut mitenkään dramaattiselta. Pyörä kellahti laatikon reunan kautta laatikon kyljelle suht pehmeästi. Itsekään ei jää pyörän alle, vaan takarunkohan jää ilmaan kun pyörä makaa laatikon kyljellä, eli turvallisemmin kuin tavallisella pyörällä. Oli muuten sen verran liukas että minulla oli vaikeuksia päästä ylös seisomaan pyörän viereen ennen kuin yritin nostaa pyörää. Talvia on takana kolme ja kilometrejä yhteensä 5600, joten aika vähän kaatumisia suhteessa matkaan.

Katselet viestejä 1 - 5 (kaikkiaan 5 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin