Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Yleinen fillarielämäkeskustelu Sähköpyörä, moottori edessä vai takana?

Avainsanat: 

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of Mika Mika 2 vuotta, 2 kuukautta sitten.

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 32 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #16631
    Profile photo of Mika
    Mika
    Jäsen
    @khyron

    Harkinnassa on sähköpyörän osto, ja noissa halvemmissa näyttäs olevan useemmin moottori edessä. Jotenkin vaan tuntuisi että takana(polkimien paikkeilla) oleva moottori olisi parempi, mitä mieltä muut on?

    Edessä olevan moottorin ongelmiksi olen pohtinu seuraavia. Jos etupyörässä ei ole moottoria käy nastarenkaan vaihto helposti koko vanteen vaihtamalla, olettaen toki että on sopiva vanne ylimääräisenä. Etuveto tuntuisi kiikkerämmältä jos pyörä lähtee sutimaan. Samaten takapyörälle tulee enmmän painoa jolloin pito kanssa paranee.

    Omaa kokemusta aiheesta ei kuitenkaan ole.

    #16632
    Profile photo of Mika
    Mika
    Jäsen
    @khyron

    Nii tarkennuksena et kyse on tavallisesta sähköpyörästä, ei tavarafillarista. Muksut kulkee kärryssä.

    Tietty saa muitakin vinkkejä antaa sähköpyöriin liittyen, käyttö tulis enimmäkseen olemaan työmatka-ajoa ja muksun kuskaamista päiväkotiin.

    Ilmeisesti ainakin huolto voi (turussa) olla ongelmallista jos ostaa jotain muuta merkkiä kuin liikkeet myy?

    #16633
    Profile photo of hulkki
    hulkki
    Jäsen
    @hulkki

    Aika lailla makuasia onko se etunavassa vai takanavassa. Poljinkeskiöön tulevaa pidetään kai yleisesti parhaana. Siinä tulee sitten vastaan voimansiirron kestävyys, mutta valmiissa ratkaisuissa (sellaista kai haet?) noi on varmaan mietitty.

    Jos renkaanvaihto tehdään kaksi kertaa vuodessa, niin ei tuo 15 min pitäisi olla kynnyskysymys. Jos sen sijaan renkaita vaihdetaan kelin mukaan päivittäin, niin sitten toinen vanne on kätevä.

    Pienet napamoottorit ovat niin kevyitä, että vaikutus ajotuntumaan on minimaalinen, samoin painojakaumaan. Painojakaumaan vaikuttaa huomattavasti enemmän akku, joka varmaan olisi paras sijoittaa runkokolmion sisälle. Korkealla tarakalla sen painon kyllä huomaa.

    Itsellä ei vielä hirveästi kokemusta talviajosta, mutta kerran ajelin auraamattomilla pyöräteillä pehmeässä lumessa ja silloin ainakin kaksipyöräveto tuntui mainiolta. Itsellä siis laatikkopyörä jossa moottori etunavassa, akku tarakalla ja nastat molemmissa päissä.

    Tuo keskiömoottorin etu on tietenkin se, että voit käyttää moottorilla pyörän välitysvalikoimaa. Jos itse olisin hankkimassa sähköpyörää kaupasta, ja raha ei olisi este, niin varmaan hankkisin tuollaisen Boschin keskiömoottorisysteemin tai vastaavan.

    Tälläisiä hajanaisia omia pohdintoja, kysy toki lisää jos mieleen tulee.

    #16634
    Profile photo of Mika
    Mika
    Jäsen
    @khyron

    Se olis tietty hyvä jos vois helposti vaihtaa nastat kelin mukaan, toisaalta sähköavusteisella se pyörimisvastuksen lisääntyminen tuskin on ongelma eli tulee varmaan tehtyä(teetettyä) vaan keväällä ja syksyllä.

    Ja valmista ratkaisua haen, periaatteessa vanhasta rakentaminenkin vois olla mahdollista, mut sit taas tulee aika vastaan.

    Ja talvikäyttö on melkeen se suurin syy sähköpyörälle, lumi/sohjo, nastat ja perässä vedettä kärry kun tuo aika paljon vastusta. Kesällä menee suht ok jollei ole kovin isoa vastatuulta.

    Litiumakkujahan noissa on ni ne kai kestää pakkasta suht ok? Töissä voi tietty ottaa akun sisälle jos se siitä on kiinni.

    #16635
    Profile photo of Tilley
    Tilley
    Jäsen
    @tilley

    Sähkömoottorin paikkojahan on kolme: etunavassa, takanavassa tai keskiössä. Seuraavassa hyviä ja huonoja puolia:

    Etunapamoottori:
    Hyvät puolet: Kaksipyörävedon hyöty pahoilla talvikeleillä on suuri. Jälkiasennus helpoin. Painojakauma tasaisin, kun moottori edessä ja akku takana.
    Huonot puolet: Renkaanvaihto hankalaa. Jälkiasennuksessa pisin matka johtoja reititettävänä.

    Takanapamoottori:
    Hyvät puolet: Johtojen pituus lyhyin, jos tarakka-akku.
    Huonot puolet: Pito talvella, jos taakse ei mahdu leveää rengasta. Renkaanvaihto hankalaa. Jälkiasennuksen ongelmat: Kaikki takanapamoottorit ovat kierrepakkaversioita. Vaikka 9- ja 10-lehtisiä kierrepakkoja on olemassa, tyypilliset takanapamoottorit tuskin mahtuvat enää niiden kanssa takahaarukkaan -> vaihtaja ja vivut joutuu vaihtamaan.

    Keskiömoottori:
    Hyvät puolet: Vanteet vakiot, joten renkaanvaihto helppoa ja vaihtovanteita voi käyttää edessä ja takana. Moottorin voima tulee vaihteiden kautta, siis kaikissa nopeuksissa tehoa on käytettävissä saman verran. Etenkin hitaissa nopeuksissa voimaa on siis todella paljon käytössä verrattuna napamoottoreihin.
    Huonot puolet: Vaatii paljon voimansiirrolta. Hyvät osat pitää olla, silti ketjujen ja rattaiden kuluminen on nopeampaa, josta tulee jatkuvia lisäkuluja. Maavara pienenee, joissakin keskiömoottoreissa enemmän kuin toisissa. Jälkiasennus hankalin, joihinkin pyöriin jopa mahdoton.

    Itse päädyimme Bullitt-tavarapyörässäni ja vaimon tavallisessa pyörässä etunapamoottoriin. Bullittiin ei olisi muuta oikein pystynytkään asentamaan, mutta vaimon tavallisessa pyörässä pääsyy oli tuo 2-pyörävedon saaminen talvikäyttöön. On ollut kyllä tyytyväinen pyörään, ja itsekin sitä muutaman kerran ajaneena voin sanoa että 2-pyörävedon kyllä huomaa huonoilla keleillä. Toki keskiömoottori + taakse joku superleveä rengas voisi myös toimia.

    #16636
    Profile photo of Tilley
    Tilley
    Jäsen
    @tilley

    @khyron vielä vastauksia spesifisiin kysymyksiisi:

    Litiumakkuja ovat nykyään, käyttölämpötilaksi annetaan alimmillaan -20. Ladatahan noita ei kannata alle +10:ssa. Vielä ei oo ollut kovia pakkasia että ei pysty kokemuksia sanomaan.

    Oikein ajateltu tuo nastarengasjuttu. Sähköpyörässä kun ei niin haittaa huonompi vierintävastus, nastarenkaat voi vaihtaa syksyllä alle hyvissä ajoin, niin kuin autoissakin. Näin juuri teimme vaimonkin pyörässä, vaikka keli täällä Kuopiossakin on ollut on-off-talvi tänä syksynä.

    #16637
    Profile photo of hulkki
    hulkki
    Jäsen
    @hulkki

    Litiumakkuja melkein kaikki nykyään. Jos törmäät epäilyttävän halpaan akkuun/settiin, niin sitten voi olla lyijyakku. LiFePo akku kai olisi paras ominaisuuksiltaan. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin kylmässä litiumakun virranantokyky saattaa hieman laskea, mutta ei ne tyhjene sillä tavalla kuin lyijyakut. Kylmänä ei myöskään saisi ladata. Työpäivän ajaksi kannattaa ottaa sisälle jo senkin takia, että akku on melkoisen arvokas.

    Hyvän keskiömoottorisen taitaa saada alesta noin kahdella tonnilla, jos se mahtuu budjettiin, niin siinä varmaan olisi hyvä veturi.

    #16638
    Profile photo of Mika
    Mika
    Jäsen
    @khyron

    Kuinkahan iso toi rattaiden ja ketjujen kuluminen on suhteessa tavalliseen pyörään? Jos vaikka tavallisesti noi kestäis viis vuotta pitääkö sit sähköpyörässä vaihtaa joka vuosi vai piisaako esim. tuplamäärällä? Jotain summittaista arvioita siis haen en tarkkaa lukua.

    #16639
    Profile photo of hulkki
    hulkki
    Jäsen
    @hulkki

    Tilleyllä olikin paljon samoja juttuja kuin itselläni. Tosin tuota johtojen pituuutta en niin miettisi peruspyörässä, laatikkopyörässä eri juttu.

    Tuosta kulumisesta en osaa tarkemmin sanoa. Veikkaisin että laadukkaalla ketjulla ja pakalla pääsee kuitenkin varmaan pari vuotta jos normaalisti menee viisi. Pakan kulumista voi vähentää vaihtamalla ketjun herkemmin, esimerkiksi vaikka vuosittain. Uusi laadukas ketju maksaa kuitenkin vain n. 20 euroa.

    #16640
    Profile photo of Tilley
    Tilley
    Jäsen
    @tilley

    Veikkaan että tuplaa kulumisen. Keskimääräinen tehokin kun suunnilleen tuplaantuu. Toisaalta harvalla meistä on wattikampia, että pystyis arkiajon tehoja oikeasti mittaamaan, joten voi olla että sähkömoottori pukkaa keskimäärin paljon enemmänkin lisätehoa kuin normipolkija.

    Keskiömoottorin kanssa suosisin varmaan napavaihteita. Niissä on paksummat ketjut kuin ulkovaihteissa, ja ketjusuojaakin saa ihan eri lailla laitettua. Sitä en sitten tiedä miten joku perus-Nexus kestää 500 W tehoja pitempään (moottori 250 W + polkija 250 W). Alfine tai Rohloff varmaan paremmin kestääkin.

    #16641
    Profile photo of Niklas
    Niklas
    Jäsen
    @niklas

    Ajettavuuden kannalta ratkaisevaa on mielestäni myös että moottori tunnistaa momentin kammista eikä vain kampien pyörimisen. Kunnolliset keskimoottorit ja jotkut takanapamoottori tekevät näin ja avustus tulee mukaan samassa suhteessa kuin voima jota käytetään polkemiseen. Tämä tuntuu samalta kun tavallisella pyörällä ajo, mutta kevyempää. Halvoissa napamoottoreissa tunnistetaan vain että polkimet pyörivät ja moottori avustaa (valitusta avustustasosta riippuvalla) vakionopeudella. Polkimilla ei siis näissä nopeutta hallita, paitsi lopettamalla polkeminen hetkeksi. Joku minua viisaampi voi varmaankin kertoa käytetäänkö momentintunnistusta missään etunapamoottoreissa ja miten hyvin pelkkä pyörimistunnistin toimii liukkaalla. Kannattaisi varmaankin koeajaa joku pyörä laadukkaalla keskimoottorilla (esim. Bosch) ja verrata siihen kun kokeilee muita.

    Varmasti kestävistä vaihteista unohtui tuossa edellä NuVincin portaaton vaihteisto. Urban Arrow:n omistaja täytyy vielä kehua sitä. Jos tavallinen sähköpyörä olisi nyt ajankohtainen, sekin tulisi ehdottomasti NuVincin vaihteilla.

    • Profile photo of Niklas Niklas muokkasi tätä vastausta 2 vuotta, 10 kuukautta sitten.
    #16643
    Profile photo of Tilley
    Tilley
    Jäsen
    @tilley

    On totta, että näissä meidän sähkökiteissämme, joissa on pelkkä pyörimistunnistin, tehoa joutuu oikein liukkaalla säätämään pikavalinnasta itse. Tai siis, tavarafillarissa, jossa on massaa liikutettavana ja edessä vain 20-tuumainen 42-millinen Marathon Winter, superliukkaalla tehoa pitää alentaa ettei sudi niin kauheasti, siitä kuuluu kauheaa rutinaa. En tiedä tekeekö hyvää moottorille. Tehoa 2/5, jolla moottori antaa n. 80 W, jouduin käyttämään auraamattomilla, sohjoisilla asuntokaduilla ajaessa, samoin viikko sitten ulkoilureiteillä, jotka olivat täydellä peilijäällä. Mutta siis oikeasti nuo molemmat olosuhteet olivat sellaiset, että pelkällä omalla teholla en olisi päässyt ollenkaan etenemään, takarenkaan pito ei olisi riittänyt millään. Eikä muutenkaan tuollaisessa pöpperössä/peilijäällä 95 % pyöräilijöistä edes yritä ajaa.

    Tuossa vaimon tavallisessa sähköpyörässä, jossa on edessä Nokian Hakka WXC 300 54-millisenä (sama kuvio on nykyään saatavilla nimellä Schwalbe Ice Spiker), ei ongelma ole läheskään niin suuri, vaan tehoasetuksella 2/3 pystyy aika lailla kaikkialla ajamaan.

    Yhteenvetona en ole kokenut suureksi ongelmaksi tuota manuaalista tehonsäätöä liukkauden takia. Sen sijaan pysäköidessä tai jossakin kaupan pihassa tai torilla kikkaillessa tehoa pitää kyllä alentaa, muuten polkeminen menee niin katkonaiseksi. Tai sitten katkaisee avustuksen kokonaan. Eli tosiaan kyllä nuo momenttiversiot varmaan paremmin sopivat kaupunkikikkailuun, mutta sähköpyörän suurin hyötyhän on pitkän taipaleen painaminen, ja siihen meillä ne ainakin ostettiin.

    #16644
    Profile photo of Mika
    Mika
    Jäsen
    @khyron

    Toi momentin tunnistus on kyl hyvä huomio. Enin osa ajosta on tällä hetkellä kuitenkin kaupungissa, työmatka ja muksun kuskaus päiväkotiin.

    Ja töihin pitää kuitenkin joka arkipäivä mennä, enkä muista millon viimeks olis ollu niin huono keli et olisin sen takia päättäny mennä jotenkin muuten kuin fillarilla.

    Kuinkahan nopeesti noi muuten suunnilleen lataa akut? Jos esim. pyöräilee jonnekin kauemmas ja sitten syö siellä, ni kerkiikö tommosen tunnin lounaan aikana lataamaan jotenkin järkevästi?

    #16646
    Profile photo of Antti Korttinen
    Antti Korttinen
    Jäsen
    @antiko

    Kokemusta vain takanapaisesta moottorista: vielä en ole laittanut takarenkaaseen nastoja eli kun painoa on sen moottorin päällä se ei sudi kovin helposti edes jäällä liki sliksirenkaalla. Edessä on luonnollisesti Matathon Winter.

    Tosin kokemukset lähinnä viime talvelta. Akun teho laskee pakkasen mukaan, mutta se toimii kovassakin pakkasessa (-20), ehkä 10—20 km.

    Renkaanvaihto tosiaankin alkuun kettumaista, mutta oikean tekniikan kyllä löytää (auton tunkki keskiön alle ja varovasti johtojen kanssa).

    Ps. Ajomatka ja näemmä myös lumi ja jää tuplaantui täksi talveksi, joten ne nastat saattavat piakkoin ilmestyä takarenkaaseen, jos rouva niin päättää. Katellaan.

    #16648
    Profile photo of hulkki
    hulkki
    Jäsen
    @hulkki

    Momenttianturilla varustetut systeemit on tosiaan mukavampia, luonnollisempia jne.. Mutta myös kalliimpia, rahalla saa luxusta. 😀

    Ei akkua tunnissa täyteen lataa, mutta kyllä sillä monta kymmentä kilometriä lisämatkaa saa.

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 32 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin