Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Perhefillarin varusteet ja huolto Talvipyöräily ja talveen varautuminen

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of Tilley Tilley 2 vuotta, 11 kuukautta sitten.

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 144 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #4611
    Profile photo of Matti Saloranta
    Matti Saloranta
    Osallistuja
    @trioniska

    Nyt kun kohta alkaa talvi tekemään jo tuloaan Cool niin ajattelin tiedustella kuinka muut rahtipyörillä ajelevat käyttelevät ja huoltavat kalustoaan talvea vasten/ talvella.

     

    Vaihteet osiosta löytyikin jo lämmönvaihtelusta ja vaijereista sekä navasta. Olisiko jotain muistisääntöä mitä kaikkea tulee talvea vasten huoltaa tai katsoa hieman tarkemmin tai onko jossain kunnon blogia liittyen talvipyöräilyyn (vaijerit aseöljyllä, normihuolto?, nastarenkaat vai jotain muuta)

     

    Minun pyöräni on tuo Yuba ja kun läpi vuoden ajelen niin laitan omia kokemuksia peliin.

     

    Renkaita en ole vielä koskaan vaihtanut nastoihin talveksi kun tuo pääkallokeli on omassa ajossa ollut vain muutamina päivinä milloin ei ole kannattanut lähteä ajelemaan. Ajettavuudeltaan Yuba on mukava talvikeleillä kun akseliväli on pitkä niin yllättävän hyvin pahimmissa lumi/ loskakeleissä ja jääpolanteissa kulkee. Pitoon auttaa myös Yuban paksumpi rengastus kun ei ole niin kiikkerän tuntuista ajoa. Toki etupyörän menoa pitää hieman tarkemmin seurata ettei lähde kokonaan alta. Myös siinätapauksessa jos eturengas lähtee alta niin korjaaminen on yllättävän helppoa jalalla enkä ole pahasti kaatunut Yuballa ajellessani kun hoksottimet ovat pelanneet riittävän nopeasti.

     

    Viimetalvi oli ajamisen kannalta haasteellinen kun oli kunnon pakkasia, lunta tuli ja kuitenkin aina välillä kävi nollassa. Oma ajokki pysyi kyllä ajokuntoisena mutta vaihtimen vaijeri jäätyi umpijäähän niin ajoin lähes koko talven ykkösellä (lumikelissä tosin ei yleensä muuta vaihdetta tarvinnutkaan). Jarruvaijeritkin jäätyivät alkutalvesta mutta etujarru lähti toimimaankin helpommin kun vaijerin veto ei ollut mikään pisin mahdollinen. Takajarru oli pidemmän aikaa jäässä kunnes viimein sain sulatettua fillarin kun sain kerrankin hetkeksi lämpimään ja laitettua aseöljyt vaijereihin mitä marketeista löytyy aerosolina (parempaa tavaraa kuin lukkosula). Vaihtimen vaijeri jäi voitelematta kun sitä ei saanut niin yksinkertaisesti öljyyn kuin jarruja, enkä silloin todennut niin paljoa muita vaihteita tarvitsevani että enempää aikaa siihen santsaisi.

     

    Päälimmäisenä mikä tulee mieleen muistona talvikeleillä ajamisesta on kivikova satula ja käsille tuleva rynkytys joka melkein pahimmillaan irroittaa paikkoja hampaista sekä vatsalihastreeni alavatsan alueella kun takapuoli veivaa suuntaan jos kolmanteen tasapainoillessa liukkailla/ polanteisilla kaduilla että meno jatkuisi ajosuuntaan Smile

     

    Kunnon pakkasilla vaatetus toki vaatii oman seulansa mitä ylleen valitsee (vanha kunnon sääntö senverta päälle että on hieman vilu + viiman pysäytys huomioituna + hengityksen suojaus) mutta kyllä rahtifillari pitää lämpimänä kun navat, ketjut ja kammet eivät pyörikään kuin kesäkeleillä ja sama massa pitää laittaa liikenteeseen hieman vaativammalla alustalla Laugh

     

    Kuinkas muilla ja millä pyörillä?

    #4612
    Profile photo of Tomi Hukkalainen
    Tomi Hukkalainen
    Jäsen
    @tpievila

    Nastat vaihdoin viime vuonna jo ensimmäisen mustan jään aikaan ja otin pois joskus keväällä sitten. Oma elämäni on sikäli helppoa, että käytössä on sisävarasto. Kuten olenkin jo tänne kirjoittanut, sillä tuntuu välttävän kaikki jäätymisongelmat mitä muistan napavaihteisesta normipyörästäni nuoruudesta. Silloin laitettiin aseöljyä lukkoon, vaijereille ei tehty mitään erikoisempaa. Ne tosin jäätyivätkin vasta oikeasti kylmällä, tosin täällä rannikolla olosuhteet ovat erilaiset.

    Uskoisin kuitenkin, että jos käytössä on hankalakin varasto niin säilyttää pyörää siellä jäätymispisteen ylittävät päivät. Kun kuivan pyörän tuo aitoon pakkaseen, niin ei siinä enää mikään neste pääse jäätymään ulkosäilytyksessäkään. Tosin tämä on järkevä vaihtoehto vain viime- tai toissatalven kaltaisina talvina, jolloin lämpötila ei ramppaa jatkuvasti plussan ja miinuksen välillä monta kuukautta, kuten yleensä etelässä.

    #4613
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Vaijerit kannattaa varmaan tosiaan putsata ja öljytä.

    Tosin paha paikka ei ole kova pakkanen, vaan nollan molemmin puolin hilaaminen. Samasta syystä (kondensaatiovesi) pyörää olisi syytä säilyttää samassa lämmössä, jossa sitä käytetään. Sisälämpöön fillari kannattaa viedä vain silloin, kun se ennättää paitsi sulaa, myös kuivua.

    Mulla on talvella käytössä nastat, vaikka suurimman osan aikaa varmasti selviäisi ilman. Liukkaimmilla keleillä tuovat kuitenkin lisäturvaa.

    Lasten suojaksi laatikkopyörään kuomu heti kun säät viilenevät alle kymmeneen lämpöasteeseen. Ihan sama kuin ulkoillessa muutenkin, paikallaan istuvat kyytiläiset tarvitsevat vähintään yhden kerroksen enemmän vaatteita kuin polkeva kuski – tuulisuojasta huolimatta.

    Asiointipyöräilyssä (työmatkat ja kaupassakäynnit) menevät samat vaatteet kuin kävellessä tai missä tarkenee odotella bussia kattamattomalla pysäkillä.

    Ja vielä kantapään kautta opittu juttu. Vaikka (kallis) silkkivillainen kerrasto on tosi mukava eikä kerää hienhajua, siitä ei kannata käyttää pyöräillessä ainakaan housuja, koska ne kuluvat nopeasti haaruksesta puhki. 

    #4614
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Jahas, nyt sitten tosiaan jäätyivät sekä vaihde- että jarruvaijerit. Piti sulattaa. ottaa vaijerit irti, putsata, öljytä ja panna takaisin paikalleen. Jos ei olisi vaijerin päät rispaantuneet ja peukalo ollut keskellä kämmentä vaihdevaijerin takaisinasennuksen kanssa, olisi ollut pieni homma. 

    Näistä voisi varmaan tehdä kyllä ihan kohta kohdalta -oppaan, koska tuo kannattaisi tehdä Bakfietsille joka syksy/talvi ja ei kohta kohdalta -ohjeiden kanssa ole mikään mahdoton homma.

    #4615
    Profile photo of Ilkka
    Ilkka
    Osallistuja
    @ilkka

    Vaijerin pään rispautumista voi estää tipalla kynsilakkaa vaijerin päähän.

     

    Itse en öljyä vaijereita juurikaan, valopetroolilla saatan harvoin putsailla pahimpia ruosteita pois. Aivan liru sitten öljyä rättiin ja sillä vaijerin pintaan erittäin ohut öljykalvo. Kovasti öljyinen muuttuu ajan mittaan tahmaiseksi ja menettää liukuvuutensa.

     

    Jos ulkona joutuu säilyttämään niin uusi vaihdevaijeri ei niin mahdottomia maksa etteikö sitä vaihtelis vaikka joka syksy. Huonomman jarruvaijerin kanssa pärjäilee helpommin pidempään.

    #4616
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Onko tullut pyöräiltyä paljon talvella? Omat pyöräilyt on jääneet tavarapyörällä talven aikana muutamaan kertaan. Lähinnä sen takia, että pyörässä ei ole kuomua, ja ilman sitä lapsen on liian kylmä.

    Yllättävän hyvin tuollainen kaksipyöräinen, lyhyellä laatikolla varustettu pyörä on lumisia teitä pitkin kulkenut. Edessä on 2,3 tuumainen big apple rengas alhaisilla paineilla, ja takana on vanha noin 50mm maastopyörän rengas. Ei ole kertaakaan jäänyt hankeen kiinni (tosin tavarapyörällä ajoa on tullut talvella vain 10-20 kilometriä). Hiljaisiin vauhteihin pitoa on tuntunut olevan tarpeeksi ilman nastojakin. Tosin, kelit eivät ole olleet kauhean liukkaita.

    Pyörän pitkä akseliväli tuntuu tekevän ajosta vakaata. Ajoin muksu kyytillä auraamatonta pyörätietä, jossa oli vain jalankulkijoiden tallaama polku. Yllätyksekseni siitäkin pääsi, vaikka laatikko melkein hipoi sivujen lumipenkkoja. 

    #4617
    Profile photo of Tuomas
    Tuomas
    Osallistuja
    @olavolav

    Meillä päiväkoti-eskarireitti on n. 1km suuntaansa, joten tavarapyörä on kuljettanut muutamia poikkeuksia lukuunottamatta koko talven. Kyydissä on lakia uhmaten istunut koko kolmen tyttären sarja. Alkutalven liukkaat kelit olivat sen verran haastavat, että nastat vaihdettiin molempiin renkaisiin.

    #4618
    Profile photo of AndreasL
    AndreasL
    Jäsen
    @andreasl

    Täällä Vaasassa ollaan pyöräilty periaatteessa joka päivä kun lapset ovat ollet päiväkodissa/puistotädin luona. Sellainen 4km reitti ilman pahempia mäkiä(Pohjanmaa!). Nastat vaihdoin heti alkutalvesta ja alkutalven liukkaissa pyöräiltiin kovilla paineilla kevyesti. Joulun jälkeen jouduin alentamaan paineita reilusti jotta pärjäsi lumessa. Niholassa suurin ongelma talvella on takapyörän pito, pyörä on sen verran kevyt takana että joutuu kunnolla istumaan että saa tarpeeksi painoa takapyörällle.

    Täälläkään ei aurata paljon joten kunnon liikuntaa saa lumentulon jälkeisenä päivänä.

    Vaihteet jäätyy heti kun lämpötila laskee pakkasen puolelle eikä päivän säilytys lämpimässä auttanut. Yleensä yritetään jättää kakkosvaihteelle jos tiedetään että tulee pakkasta. Tänään oli lämmin päivä ja sain taas kokea vauhdin huumaa kun vaihteet toimi:)

    #4619
    Profile photo of AndreasL
    AndreasL
    Jäsen
    @andreasl

    Jos eilen sain tuntea vauhdin huumaa tavarapyörällä niin tänään en..

    Lämpötila kohosi +5 asteeseen ja 5-10cm paksuisesta kovasta lumesta mikä on kaikilla pyöräteillä ja kaduilla tuli pehmeää. Monta kertaa oli pakko työntää pyörää kun renkaat upposivat. Eli tänään oli paljon rankempaa pyöräillä kuin pahimpina myräkkäpäivinä:)

    #4620
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Tänään oli pehmeää pyöräteillä joo, mutta pyörätiettömillä kokoojakaduilla oli paljas asfaltti ja mukava ajella. Kauppareissu sujui niin sutjakkaasti, että poika kieltäytyi nousemasta kyydistä ja vaati uuden rundin ennen kuin oli tyytyväinen ajelun kestoon. Laugh

    #4621
    Profile photo of Jukka
    Jukka
    Osallistuja
    @Jukka

    Talvipyöräilystä ja erityisesti laatikkopyörien käytöstä talvella on nyt puhuttu ja kyselty useammassakin langassa, joten voisin tähän nyt pari juttua kirjoittaa mitä on itse tullut Bakfietsin Cargo Longilla (workcyclesin kokoonpanema) koettua.

    Toiminta: Vaikka pyöriä ei ole suunniteltu pohjoisen kylmiin ja talvisiin oloihin toimivat kaikki osat myös talvella. Noista vaijereiden jäätymisistä kannattaa lukea tästä langasta, mutta itselläni edes noita ongelmia ei ole esiintynyt johtuen sisäsäilytyksestä.

    Lapset: Kuomulla varustetussa laatikossa lapsen on aivan yhtä lämmin matkustaa kuin rattaissa tai pulkassakin ellei jopa lämpimämpi. Ilman kuomua talvella ei oikein pienten lasten kanssa ole syytä ajella tai saa olla todella varovainen kasvojen paleltumisen kanssa.

    Lumi ja jää: Kahden viimeisimmän talven aikana on ollut mahdollisuutta kokeilla mitä on ajaa lumessa. Minun ei tarvitse lähteä joka aamu cargolla liikkeelle vaan voin valita toisen pyörän, mutta nopeasti arvioisin, että huolimatta kovista talvista olisin työmatkani (8km/suunta) voinut ajaa cargolla vähintään 60% talvipäivistä. Aikaa olisi vain pitänyt varata enemmän. Pyöräilyä ole vielä estänyt koskaan mikään sää.

    Kaikkein vaikeinta minulle on ollut ajaa cargolla silloin kun on satanut suojalunta useamman sentin ja tietä ei ole ollut aurattu. Tällöin ajaminen on lähes mahdotonta kuormalla tai ilman. Näissä tilanteissa olen siirtynyt ajamaan ajoradalle oikeanpuoleiselle rengasuralle. Siinä on ollut hyvä ajaa. Liikennettähän on paljon ja eivät autoilijat tuosta pidä, mutta ei ole vaihtoehtoa.

    Vaikka lunta olisi tullut paljonkin ei se ole ongelma jos on pakkasta. Kevyt pakkaslumi ei tunnu missään. Tasainen vauhti vain päällä ja sen kun puksuttaa. Ongelmia aiheuttaa tällöin eniten se, ettei töyssyjä yms. tahdo erottaa, joten vauhdit pidettävä alhaisina.

    Auratulla lumisella tiellä pyörä kulkee nätisti ja vain töyssyä on enemmän kuin kesällä.

    Jääkelit on pahimpia. Nastoilla saa helpotusta, mutta ilman kuormaa etupyörän pito on silti vähän heikko.

    Pistosuojaukseen on syytä panosta alueilla missä hiekoitetaan sepelillä.

    #4622
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Kiitos, Jukka!

    Talvipyöräilyä siis käsitellään tai ainakin sivutaan myös muutamassa blogipostauksessa.

    Videopostaus talvipyöräilystä, meininkiä sekä kaksi- että kolmipyöräisellä tavarafillarilla (Bakfiets Cargobike Long / Nihola).

    Kahvila Sävyn kolmipyörästä: (Christiania Light)

    “Yllätyin, miten hyvä talvipyörä tuo on”, Sarén sanoo. “Sen kanssa ei tarvitse huolehtia liukkaillakaan pystyssä pysymisestä, voi keskittyä vain runttaamaan eteenpäin.” Vastaan ei ole tullut juurikaan kohtia, joista kolmipyörä ei mahtuisi kulkemaan. “Se on kuitenkin vain vähän yli 80 senttiä leveä.”

    Bakfiets Cargobike Longin arviosta

    ”Bakfietsiin saa ikkunallisen kuomun, jonka alle lapset pääsevät suojaan myös talven viimalta ja räntäsateelta. Käytännössä kuomu on Suomen oloissa lapsiperheille lähes välttämätön hankinta, sillä lämpimin kesä on täällä melko lyhyt. 

    Meillä kahdeksankuinen vauva kulki paukkupakkasillakin Bakfietsin kyydissä kuomun suojissa, vällyjen alla.

    Bakfiets on myös siitä mainio talvipyörä, että matala painopiste ja pitkä akseliväli tekevät siitä erittäin vakaan verrattuna tavalliseen polkupyörään. Itse onnistun kaatumaan liukkailla keleillä kyllä kävellessä, mutta en Bakfietsillani.”

    #4623
    Profile photo of Jeremias
    Jeremias
    Jäsen
    @jerrypa

    Jukka said

    Lapset: Kuomulla varustetussa laatikossa lapsen on aivan yhtä lämmin matkustaa kuin rattaissa tai pulkassakin ellei jopa lämpimämpi. Ilman kuomua talvella ei oikein pienten lasten kanssa ole syytä ajella tai saa olla todella varovainen kasvojen paleltumisen kanssa.

    Itse mietin sitä josko olisi järkevää varustaa laatikko niin, että lapset voisivat olla selkä menosuuntaan tarvittaessa. Huppu päässä voi kilometrin matkoja tehdä huppu päässä huolletta.

    #4624
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Kunhan talvi tulee, pitää tehdä lämpömittaritesti ja katsoa, miten paljon kymmenen asteen pakkasella on kuomun alla lämpöä vartin tai puolen tunnin ajon jälkeen. 

    #4625
    Profile photo of slane
    slane
    Jäsen
    @slane

    Millaisillas nastarenkailla täällä ovat talvella tavarafillaristit ajelleet? Eri merkkisiä ja mallisia renkaita löytyy niin tolkuton määrä, että omakohtaisia kokemuksia olisi kiva kuulla.

Katselet viestejä 1 - 15 (kaikkiaan 144 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin