Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Tavarafillarit ja pyörien perävaunut Vanhuksen kuskaaminen polkupyörällä?

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of optimistx optimistx 1 vuosi, 4 kuukautta sitten.

Katselet viestejä 1 - 9 (kaikkiaan 9 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #17892
    Profile photo of optimistx
    optimistx
    Jäsen
    @optimistx

    Onkohan laillista ja kohtuuhintaista tapaa kuljettaa 95-vuotiasta vanhusta polkupyörällä pikkukaupungissa mielen piristykseksi? (paino noin 65 kg)
    Olisin itse kuskina. Kuljetettava ei pysty polkemaan, mutta pystyy istumaan pyörätuolissa.
    Käytössäni on mm.nojapyörä, pystypyöriä, 2-pyöräinen Burley peräkärry (max 35 kg lastia), ylimääräinen 250 watin sähköistyssetti (Greencycle/Kajaani).
    Tuli ensin mieleen lisätä tavalliseen 2-pyöräiseen riittävän jämäkkä peräkärry ja sähkömoottori mutta ymmärtääkseni siitä ei saa laillista: aikuista ei saa vetää kärryssä, vaikka jopa 2 lasta saa siinä olla.
    Sitten kävi mielessä 3-pyöräinen tavarafillarin tapainen, jonka muokkaisin 1 kuljetettavalle aikuiselle. Tulisikohan siitä laillinen?
    Moottorien asennus ja ei-hitsausta vaativat kokoonpanot ja rakentelut ovat minulta sujuneet; siis yksinkertainen tee-se-itse ratkaisu kelpaisi.
    Palstalla mainitut ”rikshat” kiinnostaisivat periaatteessa, kunhan semmoisen tekemisestä ei tulisi ikuisuusprojekti (95-vuotiaalla on deadline tms …). Puolivalmisteista kasaaminen?

    #17907
    Profile photo of tommen
    tommen
    Jäsen
    @tommen

    Onko tämä projekti tuttu? Sieltä voisi löytyä apua http://pyorallakaikenikaa.fi

    #17909
    Profile photo of optimistx
    optimistx
    Jäsen
    @optimistx

    Kiitos kiintoisasta linkistä.

    Kun riksha-tyyppisen pyörän hankintahinta tuossa esimerkissä on vähintään luokkaa 5000 euroa, niin mietteliääksi vetää. Pienet valmistussarjat syynä kai.

    Kun peruspolkupyörän ja peräkärryn saapi valmiina kaupasta jopa vain noin 200 eurolla (tyyliin Biltema tms) , niin näkyy sielun silmin 25 kpl sellaisia vierekkäin parkkipaikalla ja sitten yksi riksha.

    Ja kolmantena ryhmänä 5 kpl käytettyjä ”kesäautoja”, ikkunat auki…

    Ja neljäntenä ryhmänä 6 kpl upouusia kiinalaisia halpisskootereita, mummot kyydissä takana ”turvaistuimissa”, kuten lapsukaiset.

    Mutta jospa rikshan rakentelisi puusta, vanereista yms. Piirustukset jostain.

    • Profile photo of optimistx optimistx muokkasi tätä vastausta 1 vuosi, 6 kuukautta sitten.
    • Profile photo of optimistx optimistx muokkasi tätä vastausta 1 vuosi, 6 kuukautta sitten.
    #17918
    Profile photo of hemmo
    hemmo
    Jäsen
    @hemmo

    Tandemeista löytyy jotakin ”toimintaterapia”-henkistä tuotetta sellaisiinkin tilanteisiin, joissa toinen ei pysty polkemaan paljoa tai lainkaan. Laillinen ratkaisu, mutta ei kyllä välttämättä yhtään sen halvempi kuin riksha. Tuossa yksi esimerkki:

    http://www.bilenky.com/#!viewpoint/cb9e

    (Mulla ei sitten ole mitään suhdetta tuohon valmistajaan, en ole edes asiakas.)

    #17919
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Jos haluaa askarrella eikä maksaa, niin parilla huntilla joku käytetty pyörä ja projekti pystyyn. Lähtisin rakentamaan tällaista hankkimalla jonkun vanhan kolmipyöräisen kuormapyörän rungon (vaikka Helkama trans 2000, niitä on jonkin verran liikenteessä tehtaiden ja intin peruja) ja rakentelisin siihen eteen aikuisen istuttavan istuimen. Kuormapyörän etuosa on mitoitettu yli sadan kilon kuormalle, joten yhden aikuisen kuljettamisessa ei pitäisi olla ongelmaa. Tollaseen sähköt niin pop.

    En lähtisi väsäämään lasten kuljettamiseen tarkoitetun kärryn pohjalle. Bilitsun peräkärryt on rakennettu kestämään rungon lisäksi noin 40 kiloa kuormaa, ja karrikoiden tuollaisen istuimen pelkät vanerit painaa sen verran.

    Sit vaan varovaista ajoa.

    #17922
    Profile photo of optimistx
    optimistx
    Jäsen
    @optimistx

    Yhdistin pyörätuolin pystypyörään naruilla ja puukapulalla ajo-ominaisuuksien testaamiseksi.
    Tuoliin selkänojan lisäksi vanerilevy haaverien varalta. Jos tiessä jyrkkä kuoppa, kanttikivi tms niin varmasti tapahtuisi kamalia.
    Koeajo 20 kg tavaralastilla oli mielenkiintoinen. Pyörä kallistui vastakkaiselle puolelle verrattuna 2-pyöräisenä ajoon, ja syykin siihen selvisi pähkäilyn jälkeen.
    Ohjausakseli on taaksepäin vinossa n. 70 astetta ja kierto aiheutta kädensijojen nousua ja laskua, jotka kompensoituvat takaosan kallistuksilla.
    Kävely- ja hölkkäysnopeuksissa ajo oli siedettävää, mutta on selvää, ettei tuolla virityksellä uskalla ajella elävän lastin kanssa kävelynopeutta suurempaa, eikä kuoppaisilla teillä lainkaan.

    Kun alkoi vaaratilanteita kuvittelemaan, niin yllättäen totesin, että tavanomainen pyörätuoli on hengenvaarallinen laite: alamäessä kuoppaan törmätessä voi henki mennä. Pyörätuolit on kiellettävä heti! 😉

    Kiinnitykset on korjattava tuossa protossa niin, ettei pahassakaan paikassa keskiosa pääse tuuppaamaan kyydittävän selkarankaa poikki.

    Yksinkertaisia muutosehdotuksia?

    PS. Kävi mielessä kokeilla leijulautaa työntäjän jaloissa tavanomaisen pyörätuolin yhteydessä. Ennusteita kokeilun tuloksiksi? Ei viitsisi satsata 300 euroa, jos tietää idean toimimattomaksi jo tällä palstalla.

    Kuvat täytyy näköjään poimia netistä. Siksi lisään ne tämän repliikin jälkeen kohtapuoliin.

    #17923
    Profile photo of optimistx
    optimistx
    Jäsen
    @optimistx

    Toivottavasti nämä kuvat näkyvät:



    Jos ei näy jollekulle, olen kiitollinen tiedosta ja yritän uudestaan.

    #17926
    Profile photo of optimistx
    optimistx
    Jäsen
    @optimistx

    Ollaan nyt ajeltu 2 ihmisen systeemissä muutamia kertoja, kilometrejä. Hiljaisessa vauhdissa tämä voisi kelvata itselle kyydittävän loppuelämän ratkaisuksi.
    Narun solmuilla kiinnityksen sijaan kiinnostaisi helposti suljettavat/aukaistavat ratkaisut. Kun pyörätuolin tahtoo välillä sisälle kotiin kauppaan jne, niin ei viitsisi monta minuuttia askarrella irroituksessa/kiinnityksessä. Ideoita?
    Kuvan puukapula ei ole välttämätön (sillä nostan polkupyörää, jotta polkimet eivät töyssyissä sattuisi maahan). Voisi kiinnittää metallitangot toisiinsa jotenkin. Kävi putkiklemmarit mielessä, mutta niidenkin ruuvaaminen on varmaan hidasta. Joku pikalukitus klonks klonks… mistä, miten?

    • Profile photo of optimistx optimistx muokkasi tätä vastausta 1 vuosi, 5 kuukautta sitten.
    #17966
    Profile photo of optimistx
    optimistx
    Jäsen
    @optimistx

    Teknisesti ratkaisu toimii asiallisesti yhä noin kuukauden koeajojen jälkeen. Pettymyksekseni kyydittävä ei jaksa istua yli 2 h ilman sänkylepoa, joten ratkaisu sallii noin 7 km päässä käynnin. Kävellen noin puolet siitä.

    Kun pyörätuoli ja ”mummopyörä” ovat jo käytettävissä ilman lisäkustannuksia, niin eipä 3000 – 5000 euron satsaaminen rikshapyörään tunnu lainkaan järkevältä.

    Ihmetyttää lehdissä raportoitu innostus hankkia rikshapyöriä vanhainkoteihin noilla hinnoilla, jotta vapaaehtoiset voisivat ulkoiluttaa vanhuksia. Jos ulkoilutetaan esim. 1 tunti, mielestäni on likimain sama, ajetaanko silloin 3 km lenkki vai 6 km lenkki. Eli jos vapaaehtoinen haluaa ulkoiluttaa vanhuksia, niin käyhän ulkoiluttaminen myös pyörätuolia kävellen työntämällä. Vai eikö se jostain syystä kävisi?

    • Profile photo of optimistx optimistx muokkasi tätä vastausta 1 vuosi, 4 kuukautta sitten.
Katselet viestejä 1 - 9 (kaikkiaan 9 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin