Alavalikko

Tavarafillariblogi Tavarafillarifoorumi Tavarafillarit ja pyörien perävaunut Voiko laatikkopyörää kuljettaa junassa?

Tässä keskustelussa on , , ja siihen kirjoitti viimeksi Profile photo of isipolkee isipolkee 3 kuukautta, 2 viikkoa sitten.

Katselet viestejä 1 - 11 (kaikkiaan 11 viestiä)
  • Julkaisija
    Viestit
  • #3485
    Profile photo of Lauri
    Lauri
    Osallistuja
    @lauri

    Laatikkopyörä on tarkoitettu kuljettamiseen, mutta joskus sitäkin pitää kuljettaa. Mutta miten? Ei ainakaan henkilöautolla (paitsi teoriassa kattotelineellä, mutta en viitsi edes alkaa kuvitella sitä virittelyä ja nostamista). Paku kyllä, jos tila riittää, ja peräkärry ehdottomasti. Bussissa voi tulla vaikeuksia, kuka kokeilee?

    Mutta voiko laatikkopyörää kuljettaa junassa? Nopeasti voisi ajatella, että ei.

    Mutta olen todistanut toisin. Ostin melkoisen ison kolmipyörän käytettynä Helsingistä ja minun piti saada se Toijalaan. Siis, ei muuta kuin rautatieasemalle pohjoisen yöpikajunalle tyrkylle. Onneksi oli epäkelju konnari vastassa ja sain kuin sainkin ähkittyä fillarin tavaravaunuun. Eikä maksanut kuin kympin eli tavallisen fillarin kuljetuksen verran (hinnastossa tandempyörästä otetaan kakskymppiä).

    Suurimmat ongelmat tulivat eteen Toijalan aseman laiturilla: laatikkopyörä ei mahdu hissiin, kaikki huoltoportit ovat lukossa ja on myöhäinen ilta, eikä ketään näy missään. Muutama hetki meni ihmetellessä, mutta vihdoin, yrityksen ja erehdyksen kautta, sain pyörän taiteiltua rappusia pitkin alas, josta olikin sitten luiska ylös. Laitoin seisontajarrun lukkoon (etupyörät) ja sidoin polkimet mustekalalla jarrutusasentoon (takapyörä). Sitten varovasti askelma kerrallaan alaspäin etujarrua löysäämällä, muistaakseni takapää edellä….vähän kyllä hirvitti, en ole mitannut, mutta oisko tuolla painoa 60 kiloa?

    Mutta mitäs sitten, kun nämä tunnelmalliset pikajunamme lakkaavat liikennöimästä Suomessa. En ole vielä mittaillut, kehtaisko Bakfiets Cargobiken viedä taajamajunan pyöräeteiseen. Kolmipyörääni en kehtaisi?

    Ainahan voi tietysti heittää teltan ja makuupussin laatikkoon ja lähteä rauhassa ajelemaan…

    #3486
    Profile photo of Jukka
    Jukka
    Osallistuja
    @Jukka

    hyvä aloitus! En ole tullut kokeilleeksi, mutta mielessä on käynyt.

    Nuo IC junat on kyllä vaan nin ahtaita, että ei mitenkään tuohon pyörille varattuun syvennykseen mene. Noita lastenvaunupaikkoja ja invapaikkaa hyödyntämällä saisi vaunuun sisälle, mutta sitten veisi nuo paikat eli ei olikein ole ratkaisu. 

    #3487
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Tavarafillaristit vaativat wanhoja kunnon sinisiä junia takas!

    #3488
    Profile photo of Lauri
    Lauri
    Osallistuja
    @lauri

    Teppo kirjoitti:

    Tavarafillaristit vaativat wanhoja kunnon sinisiä junia takas!


    Joo!

    Mutta, jos meinaatte joskus yrittää, niin miettikää tosiaan valmiiks se, että määräaseman laiturilta pitää päästä pois, useimmilla asemilla se tarkoittaa portaita. Kakspyöräisen sais varmaan tyhjänä yksinkin, käsijarruja apuna käyttäen, rappusten luiskaa pitkin, vaikka ylöspäin on vähän ähkimistä.

    #3489
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Mä olin jo ehtinyt luovuttaa ajatuksesta, että veisi Bakfietsin kesällä pappalaan Lappeenrantaan, mutta nyt selvisi, että sinne menee yhä yksi sininen juna. 

     Ja ellei tätä keskustelua olisi, en olisi varmaan uskonut, että ottavat tavarafillaria senkään kyytiin.

    Nyt on sellainen olo, että mahdollisuuksia on. Pitää ainakin yrittää. 

    Bonuksena, Lappeenrannassa ei ole portaita tai hissejä vaan ihan vanhanaikainen ja turvaton yhden tason ratapiha.

    #3490
    Profile photo of Lauri
    Lauri
    Osallistuja
    @lauri

    Nyt on sitten kuljetettu Bakfiets.nl Cargobike long Helsingistä Toijalaan Sm4-taajamajunassa. Junan molemmissa päissä on eteisessä pyöräpaikat. Ei se sinne suorastaan hyvin mahtunut, mutta ihan nätisti se menee, kunhan ei pahimpaan ruuhka-aikaan matkusta. Konnarin kanssa vain keskusteltiin pyörän hienouksista, ei kukaan muistanut siitä maksuakaan periä…

    Tuollaiset junat kulkevat ainakin Tampereen rataa, Poriin, itäistä rataa Kouvolaan asti, Kotkaan, Riihimäen ja Lahden väliä sekä varmaan Turun rataakin johonkin asti.

    #3491
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Lauri, tämä on hyvä tieto. Pojan kummitäti asuu Klaukkalassa ja olisi mukava käydä moikkaamassa, mutta 35 kilometriä suuntaansa on vähän pitkä matka. Siitä tulee kuitenkin mahdollinen pyöräpäiväretki, kunhan kehärata valmistuu – silloin pääsee junalla Kivistöön asti, siitä on enää rauhallinen tunnin ajelu perille.

    Pitää vain liikkua kohteliaisuuden nimissä sellaisiin aikoihin, ettei ole junassa turhan täyttä. Ruuhkajunassahan ei tietenkään saa edes kuljettaa fillaria. 

    #10678
    Profile photo of Laura
    Laura
    Osallistuja
    @laura-halme

    Kaivoin tämän vanhan ketjun esille, koska ainakin rahtina ison laatikkopyörän kuljettaminen näyttää olevan aika huikean hintaista.

    Matkahuollosta eivät viitsineet laskea tarkkaa hintaa, mutta satasella ei kuulemma missään tapauksessa selviä. VR tarjoaa kuljetusta 224 eurolla. (Turku-Helsinki) Nämä hinnat siis ilman laatikkopyörän omistajaa matkustajana ja kilttejä bussikuskeja/konnareja.

    #10713
    Profile photo of Jukka
    Jukka
    Osallistuja
    @Jukka

    [quote=10678]Kaivoin tämän vanhan ketjun esille, koska ainakin rahtina ison laatikkopyörän kuljettaminen näyttää olevan aika huikean hintaista. Matkahuollosta eivät viitsineet laskea tarkkaa hintaa, mutta satasella ei kuulemma missään tapauksessa selviä. VR tarjoaa kuljetusta 224 eurolla. (Turku-Helsinki) Nämä hinnat siis ilman laatikkopyörän omistajaa matkustajana ja kilttejä bussikuskeja/konnareja. [/quote]

    Tuohon hintaan jo melkein mieluummin ottaisi palkattoman vapaan töistä, ajaisi kahdessa päivässä ja yöpyisi välillä yön hotellissa 😉 Jäisi rahaa vielä ylikin.

    #10714
    Profile photo of Teppo
    Teppo
    Avainmestari
    @teppo

    Kuljettaminen taitaa maksaa luokkaa kympin/matka, jos on itse mukana reissussa. Pätee sekä Matkahuoltoon että juniin. Silloin pyörä ei ole kallista rahtia vaan matkustajan mukana kulkevaa matkatavaraa…

    Reittibusseihin pyörä mahtuu kyljelleen tavaratilaan, juniin lähinnä matkatavaravaunuun tai sit niihin uusiin Flirt-lähijuniin. Ruuhkaisimpiin vuoroihin ei varmaan kande yrittää.

    Mutta tuleehan siinä pyörän kuljetukselle hintaa, jos joutuu maksamaan oma matkan ja laittaa itselleen jonkun kuvitteellisen tuntipalkan juoksemaan kuriirireissun ajaksi :/

    #18455
    Profile photo of isipolkee
    isipolkee
    Jäsen
    @isipolkee

    Onko tästä tuoreempaa kokemusta kellään?

    Haaveena ensi kesänä saariston rengasreitti ja haluaisin ottaa uunituoreen Urban Arrown sinne mukaan, mutta VR:n asiakaspalvelun mukaan vaikeaa/mahdotonta on.

Katselet viestejä 1 - 11 (kaikkiaan 11 viestiä)

Sinun täytyy olla kirjautunut vastataksesi tähän aiheeseen.

Siirry työkalupalkkiin